Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Spooroverkapping is dé blikvanger van Station Ede-Wageningen
De 251 daklichten van Kingspan Light + Air laten daglicht ver over het perron en het stationsplein, in het stationsgebouw en in de fiets-/voetgangerstunnel naar binnen stromen en voldoen aan strikte eisen ten aanzien van brand-/vluchtveiligheid. (Beeld: Van Hattum en Blankevoort BV)

Spooroverkapping is dé blikvanger van Station Ede-Wageningen

Station Ede-Wageningen ondergaat een flinke metamorfose, waarbij een extra perron wordt toegevoegd, bestaande perrons worden verbreed en wachtruimten worden uitgebreid en gemoderniseerd. Belangrijkste blikvanger van EdesPoort is de houten spooroverkapping, die bestaat uit 23 vurenhouten driehoeken van maar liefst 27 meter lang en 2 meter hoog. In deze grote driehoeken zijn kleinere driehoeken gemaakt, waarbij op willekeurige posities driehoekige daklichten zijn opgenomen. De 251 daklichten van Kingspan Light + Air laten daglicht ver over het perron en het stationsplein, in het stationsgebouw en in de fiets-/voetgangerstunnel naar binnen stromen en voldoen aan strikte eisen ten aanzien van brand-/vluchtveiligheid. Bovendien stond Kingspan Light + Air in voor de beglazing van de klokkentoren.

EdesPoort (station Ede-Wageningen) is een project van Spoorzone Ede (een samenwerking van Gemeente Ede, NS Stations en ProRail) en wordt uitgevoerd door de aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen Arnhem. Kingspan Light + Air werd al in 2015 door architectenbureau Mecanoo bij het project betrokken om mee te denken over de technische en esthetische uitwerking van de spooroverkapping met daklichten. “In de jaren die volgden, is het project steeds verder doorontwikkeld”, vertelt John Jaspers, Sales & Project Manager bij Kingspan Light + Air. “Hierbij zijn ook verschillende adviseurs aangeschoven, zoals Movares adviseurs & ingenieurs en Royal HaskoningDHV. Gezamenlijk is een Programma van Eisen opgesteld, als onderdeel van de aanbestedingsleidraad.” De aanbesteding werd gewonnen door EdesPoort en Van Wijnen Arnhem, die de levering van de daklichten en torenbeglazing gunde aan Kingspan Light + Air.

De daklichten hebben een beenlengte van 4,5 meter.

Ervaring in spoorprojecten

Volgens Jaspers was met name de ervaring van Kingspan Light + Air in grote spoorprojecten overtuigend voor Van Wijnen Arnhem. “In het verleden hebben wij bijvoorbeeld ook meegewerkt aan de glasconstructies van de HSE Erasmuslijn in Den Haag, Station Noord in Amsterdam en het Centraal Station in Eindhoven. Maar ook aan metrostation Noorderpark te Amsterdam, dat zich kenmerkt door zijn indrukwekkende en esthetische vorm (ook wel de Cobra genoemd). Daarnaast hebben wij veel ervaring met brandhangende/brandwerende beglazing.“

60 minuten brandhangend

“Omdat de treinen onder de spooroverkapping in brand zouden kunnen vliegen, werden specifieke eisen gesteld aan de brand- en vluchtveiligheid”, vertelt Jaspers. “De beglazing in de daklichten is 60 minuten brandhangend. Dit betekent dat de beglazing gedurende 60 minuten een rookgastemperatuur van 250°C kan doorstaan, zonder los te komen en naar beneden te vallen. Hierdoor kunnen reizigers in geval van brand veilig vluchten.” 

Voor de klokkentoren realiseerde Kingspan Light + Air de beglazing rondom de klokken.

Lichte helling

De glasdaken liggen in een lichte helling van 2°, vertelt hij. “De glasconstructie is uitgevoerd in ons BA-4S systeem met aluminium roedes en lijstwerken. Wij bieden 25 jaar garantie op de conservering van dit aluminium. In EdesPoort is gekozen voor een poedercoating die zodanig is opgebouwd, dat in de eerstkomende 10 jaar geen onderhoud noodzakelijk is.” De beglazing is rondom afgewerkt met siliconen wheaterseal voegen. Hierdoor kon gewerkt worden met klemschijven in plaats van klemlijsten, waardoor obstructies worden ondervangen en er geen water op de daklichten blijft staan. “De bovenzijde van de daklichten is volledig vlak.”

De daklichten hebben een beenlengte van 4,5 meter en zijn – in navolging van het perron en stationsgebouw – ook toegepast in de bouwkundige luifels boven de fiets-/voetgangerstunnel en het stationsplein. Voor de klokkentoren realiseerde Kingspan Light + Air de beglazing rondom de klokken. Omdat thermische isolatie hier geen rol speelt, is gekozen voor enkelvoudige beglazing.

Veilig, snel en efficiënt (voor)monteren

“Werken aan het spoor is altijd spannend”, benadrukt Jaspers. “Immers moeten de meest ingrijpende montagewerkzaamheden exact binnen de treinvrije periodes worden uitgevoerd, waarvoor een strikte planning en afstemming noodzakelijk is.” Voor Kingspan Light + Air was het risico op dit vlak beperkt, omdat de daklichten op een voormontageterrein aan de Akulaan in de grote vurenhouten driehoeken zijn geplaatst en afgemonteerd. Dit kwam de veiligheid, snelheid en efficiëntie van het project ten goede. “In navolging van de daklichten zijn ook de plafonds, dakbedekking en verlichting al voorgemonteerd. De grote driehoeken zijn tijdelijk op elkaar gestapeld, om voldoende vrije werkruimte te creëren. Vervolgens zijn zij just-in-time en als complete modules naar het project vervoerd en met enorme kranen ingehesen.” Ook de staalconstructie voor de toren is op maaiveldniveau beglaasd en als één complete module ingehesen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details