Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Parkeren met een gouden randje 

Parkeren met een gouden randje 

Op de NDSM-werf in Amsterdam, op de plek waar vroeger schepen gerepareerd werden, komen maar liefst 4.000 woningen in alle soorten en maten. Parkeren voor bewoners wordt grotendeels onder de woongebouwen ingericht, terwijl bezoekers en gebruikers van de commerciële voorzieningen hiervoor terecht kunnen in twee strategisch geplaatste mobiliteitshubs. De eerste mobiliteitshub, BinnenDok, biedt ruimte aan 525 parkeerplaatsen, commerciële ruimtes, horeca en een grote fietsenstalling en valt op door zijn spraakmakende goudkleurige gevel. De engineering en realisatie van het 18.000 m2 grote parkeergebouw werd verzorgd door Continental Car Parks.

De engineering en realisatie van het 18.000 m2 grote parkeergebouw werd verzorgd door Continental Car Parks.

“Onze mobiliteitsbehoefte verandert in rap tempo. Met name in de grote steden gaan steeds meer stemmen op om de auto uit het straatbeeld te halen”, vertelt Erik de Vries, projectmanager bij Continental Car Parks. “Maar ook om openbare ruimte terug te geven aan voetgangers, fietsers, spelende kinderen en groenvoorzieningen. Een goede oplossing in dit kader is om de auto’s niet meer naast of achter elkaar te parkeren, maar op strategische plekken in de buurt te stapelen.” Continental Car Parks kan hierbij helpen. De specialist verovert de markt met haar modulaire mobiliteitshubs, waarin nieuwe en slimme mobiliteitsvormen efficiënt gecombineerd worden met sociale functies én een hoogwaardige uitstraling.

Levendig, sociaal en veilig

“De ervaring leert dat onze mobiliteitshubs het straatbeeld positief beïnvloeden”, aldus De Vries. “Door de auto uit het straatbeeld te halen, ontstaat namelijk ruimte om te ontmoeten en te spelen. Hierdoor wordt de leefbaarheid in de wijk flink verbeterd. Omdat mensen op één centrale plek kunnen parkeren, boodschappen doen, koffiedrinken, dineren en hun pakketje afhalen, worden bovendien de levendigheid, interactie en sociale controle vergroot. Hierdoor voelen mensen zich veiliger, waardoor de mobiliteitshub een soort vliegwieleffect krijgt.”

Het parkeergebouw krijgt een centrale functie in de wijk.

Combinatie van functies

In mobiliteitshub BinnenDok zijn alle sociale functies op de begane grond geclusterd. Van commerciële ruimtes tot horecavoorzieningen en een grote fietsenstalling, waardoor een hele actieve plint ontstaat. “Pas vanaf de eerste verdieping is het parkeren ingericht”, vertelt De Vries. “In totaal hebben wij vijf parkeerlagen gemaakt, met ruimte voor 525 auto’s. Het dak is grotendeels gevuld met zonnepanelen, die energie opwekken voor de naastgelegen woongebouwen. In combinatie met ruim voldoende elektrische laadplekken én een groen dakterras krijgt dit gebouw een centrale functie in de wijk.” 

Flink niveauverschil

Continental Car Parks werd al in een heel vroeg stadium door ontwikkelaar G&S& betrokken, om in een bouwteam met G&S&, Orange Investment Managers, heren 5 architecten, JVZ Ingenieurs, DWA Adviseurs, Nieman Raadgevend Adviseurs en Kwirkey een haalbaar en maakbaar plan voor de mobiliteitshub uit te werken. “Dankzij de vroege betrokkenheid en kruisbestuiving werd het project van meet af aan gezamenlijk gedragen”, vertelt De Vries. “Dit kwam de efficiëntie en kwaliteit ten goede en bleek al gauw noodzakelijk, gezien het bijzondere verloop van de locatie. In het bouwterrein zat maar liefst 1,5 meter hoogteverschil, wat de fundatie en begane grond­indeling complex maakte. De commerciële ruimtes, horeca, sprinklerkelder, fietsenstalling én verbinding naar woongebouw BinnenDok bevinden zich op verschillende niveaus, zonder dat bezoekers de complexiteit hiervan ervaren.”

Knipoog naar het verleden

“De mobiliteitshub heeft een stalen hoofddraagconstructie gekregen”, vertelt hij. “Om geluids- en trillingshinder van de parkeerverdiepingen te voorkomen, hebben alle commerciële ruimtes een individuele (doos-in-doos) constructie gekregen. Hierdoor kunnen we ook de isolatiewaardes en waterdichtheid veel beter garanderen.” De onderste lagen van het gebouw zijn afgewerkt met een tweelaagse plint met metselwerk penanten en grote vliesgevels ter plaatse van de commerciële ruimtes. “Daarboven is een futuristische aluminium strekmetalen gevel gerealiseerd, die knipoogt naar het industriële verleden van de scheepswerf. De gevel is opgedeeld in meerdere rasters, waarin vier soorten strekmetaal zijn toegepast. Het aluminium is geanodiseerd in een gouden kleur, die vanuit elke zichthoek anders oplicht. Hierdoor is de gevel net zo levendig als het gebouw.” De mobiliteitshub zal eind 2023 opgeleverd worden en wordt geëxploiteerd door Apcoa.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details