Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Logistieke uitdagingen bij Van der Valk Best

Logistieke uitdagingen bij Van der Valk Best

Op een steenworp afstand van de A2, niet ver van knooppunt Ekkersweijer, wordt hard gewerkt aan een nieuw hotel voor het Van der Valk-concern. Begin november heeft hoofdaannemer Huybregts Relou aan de Eindhovenseweg-Zuid het hoogste punt bereikt. Het gebouw bestaat uit een toren en een onderbouw met souterrain en omvat straks onder meer 198 hotelkamers, een restaurant, een bar, een brasserie, vergaderzalen, een wellness met fitness, een zwembad en een skybar op de bovenste (twaalfde) verdieping.

De nieuwe loot aan de Van der Valk-boom krijgt een zeer transparante gevel en moet volgens de plannen uiteindelijk voldoen aan de hoogst mogelijke BREEAM-score. Jimmy van Eijndhoven, werkvoorbereider en projectleider voor Huybregts Relou, geeft aan dat bij een gevel van voornamelijk glas, het halen van credits voor geluid in de BREEAM ‘Outstanding’ in principe onmogelijk is. 

“De glaspakketten zouden dan namelijk onbetaalbaar worden, en zelfs voor een luxehotel gaat dat een stapje te ver. Het gebouw krijgt nu geluidswerend en zonwerend glas van ‘slechts’ 72 millimeter dik. BREEAM ‘Outstanding’ wordt door alle andere duurzaamheidsfactoren in het project behaald. Uiteindelijk kwamen we voor het ontwerpcertificaat uit rond de 90%, terwijl 85% al voldoende is voor vijf sterren.” 

Het ingepakte casco.

Circulair beton

Duurzaamheidswinst bij dit project wordt notabene voor een niet onaanzienlijk deel geboekt in het betonnen casco. Op een fundering van vibropalen en poeren is een vloer gestort die de basis vormt voor de goeddeels in het werk gestorte draagconstructie. Van Eijndhoven: “Tot en met de tweede verdieping is alles, op de breedplaatvloeren na, in het werk gestort, daarboven zijn alleen de twee kernen van prefab beton. In totaal is 4.200 m³ beton gestort en daarin is veel gerecycled materiaal verwerkt. We werken hiervoor samen met Jansen Beton, dat uit afvalstromen gecertificeerde producten maakt, waaronder verschillende kwaliteiten betonmortel. Juist met beton scoren we veel punten voor BREEAM. Het feit dat onder het parkeerterrein rond het gebouw puin is gebruikt helpt ook mee.”

Steigerlogistiek

Logistiek is dit geen eenvoudig gebouw. Van Eijndhoven: “De zware gevelelementen met schuifpui van glas en aluminium worden compleet met stelkozijn van bovenaf tussen het casco en de rondom lopende steiger naar beneden getakeld. Daarvoor heeft steigerbouwer LSB uitschuifkortelingen toegepast die ons tijdelijk waar nodig een vrije speelruimte geeft van 90 centimeter. Met een speciale hijsconstructie tegen het draaien en de benodigde begeleiding om de zoveel verdiepingen, krijgen we alle elementen op hun plek.”

Balkons en gevelelementen

Vervolgens kan de steiger zakken en kunnen de beeldbepalende witte betonnen gevelelementen aan de gevel gemonteerd worden. “Er is zowel voor de balkons als de verticale elementen gekozen voor het BALQOON®-systeem”, vervolgt Van Eijndhoven. “Daarbij worden de elementen met een isokorfconstructie aan het casco gehangen: de balkons van boven naar beneden met het zakken van de steiger mee, de verticale elementen van beneden naar boven. Die laatste hangen elk aan de bovenkant aan een isokorf en staan onderin op het onderliggende element. Je begrijpt dat we al vroeg aan tafel zaten met de steigerbouwer om te zorgen dat we overal rekening mee hebben gehouden.” 

Plaatsing van een BALQOON®-element aan de laagbouw.

Skybar

De bekroning van het gebouw is de skybar op de twaalfde verdieping. De skybar met terug liggende gevel is opgezet als een staalconstructie met een dak van kanaalplaten. Daaromheen komt een rondloop gemaakt van een staalconstructie met puien van glas en aluminium. “Een omgekeerde L-vorm van glas, door Facédo en Schüco gemaakt uit hetzelfde aluminium profiel waarmee ze de andere puien hebben gebouwd. Maar voor het zover is moeten eerst alle verticale gevelelementen op hun plek staan. Pas dan kunnen we de prefab dakrand monteren, en daar komt de glazen dakpui op te staan. Logistiek is het inderdaad een uitdagend project.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details