Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
In slechts drie dagen van het gas af
Het afgelopen jaar zijn de eerste 25 bestaande winkels van het gaf af gehaald.

In slechts drie dagen van het gas af

​All-electric verduurzaming van het binnenklimaatsysteem, terwijl de winkel open blijft

Action heeft de ambitie om eind 2024 al haar winkels volledig van het gas af te hebben. Om dit mogelijk te maken, werkt de non-food-discountwinkelketen samen met deskundige partijen zoals BLR-Bimon. De Montfoortse expert in klimaatbeheersing verduurzaamt gemiddeld een Action-winkel per week, zonder dat de winkeldeuren hiervoor gesloten hoeven te worden. Het afgelopen jaar zijn de eerste 25 bestaande winkels van het gas af gehaald en voor komend jaar staan er nog 35 op de planning. Nieuwe Action-filialen worden al sinds 2016 gasloos gebouwd.

De relatie tussen Action en BLR-Bimon gaat terug tot 2017; het jaar waarin BLR-Bimon een tender won voor de service en het onderhoud van de klimaatinstallaties in circa 500 Action-winkels in de Benelux. “Voor de Belgische filialen werkten wij samen met een Belgische partner. Sinds twee jaar echter voeren wij alle werkzaamheden in Nederland (inmiddels meer dan 400 winkels) in eigen beheer uit”, vertelt Wim Birkhoff, Servicemanager bij BLR-Bimon. “Een team van onderhoudsmonteurs voert één keer per jaar alle wettelijke controles uit, bijvoorbeeld met betrekking tot de F-gassen-regelgeving. Ook reinigen zij de apparatuur en onderhouden zij de cv-ketels, terwijl onze servicemonteurs de storingen oppakken. Afgelopen jaar hebben wij 830 meldingen opgelost, wat neerkomt op gemiddeld twee meldingen per filiaal per jaar. Dit kunnen zowel storingen aan de installaties of van het loodgieterswerk betreffen. Werkzaamheden die we ook in de all-electric winkels blijven uitvoeren.”

De verduurzaming wordt volgens een gestandaardiseerde aanpak uitgevoerd door gespecialiseerde Action-teams.

Gasloze verduurzaming

In 2020 werd BLR-Bimon tevens gevraagd om enkele nieuwbouwprojecten op te pakken. “Deze nieuwbouwprojecten worden al sinds 2016 all-electric uitgevoerd”, aldus René Jansen, Projectleider bij BLR-Bimon. “Een jaar geleden kwam hier de gasloze verduurzaming bij. Vanwege de omvang van deze opdracht én om de snelheid in de verduurzaming te houden, heeft dit nu onze volledige focus. We hebben een hele lijst met vestigingen ontvangen, die voor 2024 aangepakt moeten worden. Een aantal winkels hiervan kampte met een defecte cv-ketel of afgiftesysteem. Deze winkels hebben voorrang gekregen in het verduurzamingstraject.” De verduurzaming verloopt in een zeer rap tempo, vertelt hij. “Op dit moment wordt om de week een winkel aangepakt, waarbij de gasgestookte installaties worden vervangen door een duurzaam en toekomstbestendig alternatief.”

Gespecialiseerde Action-teams

Per winkel hanteert BLR-Bimon een doorlooptijd van drie dagen. “Om dit plannings- en uitvoeringstechnisch voor elkaar te krijgen werken we met drie gespecialiseerde Action-teams”, aldus Jansen. “Zij zijn niet alleen zeer vertrouwd met de werkzaamheden, maar ook sterk in klantcommunicatie. Tijdens de werkzaamheden blijven klanten namelijk gewoon welkom.” De werkzaamheden starten steevast met het dichtdraaien en afdoppen van de gaskraan, vertelt hij. “Vervolgens worden oude en gasgestookte cv-ketels, luchtgordijnen, radiatoren en heaters gedemonteerd.” Op de eerste ochtend al worden de nieuwe Daikin of Mitsubishi installaties geleverd, die ’s middags al gemonteerd worden. “Voor de meeste winkels gaat het om twee warmtepomp-wandunits voor de kantoren en kantine, een cassette-unit voor het magazijn en een warmtepomp (DX) luchtgordijn voor de winkel. Tijdens het monteren van de nieuwe transportleidingen nemen we ook de voedingskabels voor de elektriciens vast mee. Hierdoor hoeven zij op de derde dag slechts nog de kabels in de meterkast aan te sluiten. Indien ook toiletten en keukens worden vervangen, verzorgen wij bovendien het loodgieterswerk.”

Action heeft de ambitie om eind 2024 al haar winkels volledig van het gas af te hebben.

Ook voor uw winkels?

“Om zowel onderhoud, service als vervanging planningtechnisch en logistiek goed te organiseren, is niet eenvoudig”, benadrukt Birkhoff. “BLR-Bimon heeft zich hierin gespecialiseerd. De teams die we voor Action hebben samengesteld, kunnen we ook voor andere retailers inrichten. Onze monteurs zijn gewend om in geopende winkels te werken en voeren hun werkzaamheden met zo min mogelijk overlast uit. Dit heeft ons een trouwe klantenschare opgeleverd. Inmiddels voeren we onderhoud en service uit voor circa 40 retailklanten, met gezamenlijk 2.800 winkels. De komende jaren verwachten we dat ook het aantal verduurzamingsopdrachten stijgt, want ook hier komt verduurzaming steeds hoger op de agenda. Action loopt hierin voorop.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details