Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Het nieuwe vlaggenschip van Audi
De tegelvloer is kenmerkend voor het hoge afwerkingsniveau.

Het nieuwe vlaggenschip van Audi

PHB De Combi realiseerde in opdracht van Wittebrug Autogroep de grootste Audi Terminal van Europa, op het Forepark in Den Haag, direct grenzend aan de A12 en A4 en naast het ADO Den Haag Stadion. Ondanks verschillende vertragingen slaagde het team erin om het pand binnen de afgesproken 260 werkdagen te realiseren. De terminal bestaat uit twee showrooms, een geavanceerde werkplaats en kantoorruimte.

De Audi Terminal werd ontworpen door Jacobs Architekten uit Eindhoven en de directievoering was in handen van KBMA (Kroeze Bouwmanagement) uit Wijchen. In totaal beslaat het gebouw ongeveer 6.400 m2. Projectleider Bart van Beek van PHB De Combi uit Elst: “Het was een erg leuk project om aan te werken, met verschillende technische hoogstandjes, die passen bij de luxe uitstraling van het Audi merk.”

Hoog afwerkingsniveau

De buitenkant van het pand wordt gekenmerkt door sandwichpanelen met een hoge isolatiewaarde die de gevel volgen. Hierop is een speciale geperforeerde Audi-plaat in aluminiumkleur aangebracht. Als enige ter wereld heeft deze Audi Terminal een atrium met glazen dak. “Binnen zijn verschillende technische hoogstandjes te zien, zoals een schuine gebogen balustrade die een soort snelweg verbeeldt.     

Een luxe garage als dit vroeg om een hoog afwerkingsniveau. Dat is te zien in de tegels en de wandafwerking en aan het feit dat het afwerkings­niveau van de werkplaats (met 25 verzonken hefbruggen) even hoog is als van de kantoorruimte.” Ondanks de luxe van de Audi Terminal is ook aan duurzaamheid gedacht. Zo is het gebouw voorzien van vloerverwarming. Het gebouw wordt verwarmd door middel van een warmtepomp, de energie wordt opgewekt door 1.156 zonnepanelen en er is computergestuurde zonwering geïnstalleerd. 

Ook voor afgesloten werkplekken is gezorgd.

Alle neuzen dezelfde kant op

“De grootste uitdaging van deze bouw was om de neuzen van de onderaannemers en nevenaannemers dezelfde kant op te krijgen”, zegt Van Beek. “We hadden 260 werkdagen bouwtijd, maar buiten onze invloedsfeer kregen we te maken met flinke vertraging.” In totaliteit waren er 75 werkdagen oponthoud op meerdere momenten van het proces. “Hierdoor moesten wij continu onze planning bijstellen, capaciteit heroverwegen en in gesprek gaan met alle andere betrokken partijen. Een intensief traject dat vraagt om flexibiliteit en commitment van iedereen.”

Toch slaagde PHB De Combi er in om het pand binnen de afgesproken tijd af te maken. “Waar het om gaat, is dat de overall planning klopt. Ik ben er trots op dat het toch gelukt is. We hebben het zeker niet alleen gedaan, om dit te laten slagen was iedereen nodig. Alle betrokken partijen waren bereid om hun eigen belangen aan de kant te zetten voor het grotere doel.” Met een mooi feest werd de nieuwe Audi Terminal  in november geopend. 

Op het dak liggen 1.156 zonnepanelen.
Bouwinfo
  • Architect Jacobs Architekten
  • Uitvoering PHB De Combi
  • Directievoering KBMA (Kroeze Bouwmanagement)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details