Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Station Ede-Wageningen ondergaat een heuse metamorfose
Alle kappen liggen op hun plek en de tussenliggende ruimtes worden afgewerkt. (Beeld: Stefan Verkerk)

Station Ede-Wageningen ondergaat een heuse metamorfose

Station Ede-Wageningen krijgt een metamorfose. De aannemerscombinatie EdesPoort legt nieuwe perrons, sporen, tunnels, viaducten én het nieuwe stationsgebouw met perronoverkapping aan. Roy Tijssen, assistent projectleider bij Van Wijnen en Mark van der Graaf, projectmanager van combinatie EdesPoort vertellen over het project en de uitdagingen.

Overzichtsfoto tijdens TVP week 19-2023. (Beeld: Mart Stevens Project Fotografie)

Het was tijd voor een vernieuwing van station Ede-Wageningen en de directe omgeving. In opdracht van ProRail, samenwerkend met de gemeente Ede en NS, zorgt aannemerscombinatie EdesPoort voor de realisatie van deze uitdagende gebiedsontwikkeling. De aannemerscombinatie bestaat uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen. “Er moest veel gebeuren en daar waren alle partijen en hun specifieke kennis en expertise bij nodig”, vertelt Tijssen. “Van Wijnen realiseert de bouw van het stationsgebouw, de perronoverkapping en de stationstoren van 40 meter hoog. VolkerRail doet het spoorwerk en Van Hattum & Blankevoort pakt de civiele werkzaamheden op, zoals een brug voor langzaam verkeer en diverse onderdoorgangen.”

Met de ‘Obelix’ (Kirow kraan van Volker Rail, uniek in Nederland) wordt een railelement op zijn plek gebracht.

Tunnels, bruggen en wegen

In april 2021 startte het project en vanaf januari 2022 begon het werk op locatie. “We begonnen met het voorbouwen van de nieuwe reizigerstunnel. In een grote treinvrije periode (TVP) van 26 dagen hebben we vervolgens 3 km spoor en spoorkabels vervangen. Ook is in die periode de nieuwe tunnel van 8.000 ton op zijn plek geschoven. De tunnel werd ongeveer 100 meter verplaatst. Daarna werden de sporen weer aangelegd, zodat de treinen zo snel mogelijk weer konden rijden”, vertelt Tijssen. 

Naast deze reizigerstunnel is er ook een brug ten oosten van het station aangelegd, vertelt Van der Graaf. “Deze ligt op 800 meter ten oosten van het station en is alleen geschikt voor fietsers en voetgangers. Aan de westzijde komt tot slot ook nog een tunnel die aansluit op het fietsnetwerk. Deze wordt tijdens een TVP in de zomer van 2024 in gebruik genomen. Stedenbouwkundig is en wordt er veel gedaan om een aantrekkelijk gebied te maken voor fietsers, en dit is daar een prachtig voorbeeld van.”

Het stationsgebouw en de perronoverkapping

De aannemerscombinatie werkt nu aan het stationsgebouw en de afwerking van de perronoverkapping, legt Tijssen uit: “Na de grote TVP in augustus 2022 was er ruimte om te starten met de bouw van het stationsgebouw. Ook konden we beginnen met het monteren van de perronoverkapping op het voorbouwterrein. Het is een stationsgebouw met drie lagen aan fietsenstallingen en commerciële ruimtes. In november 2023 is het stationsgebouw gereed.” 

Je ziet hier goed het stationsgebouw, de perronoverkapping en de stationstoren, met daarnaast de twee nieuwe tunnels (Oost- en Westtunnel) en de bestaande Alberstunnel.

De perronoverkapping is bijzonder, vertelt hij. “Deze bestaat uit 23 grote driehoeken, gemaakt van houten, gelamineerde liggers. De driehoeken zijn 27 x 27 x 27 meter groot. We hebben de driehoeken voorgemonteerd en tijdens twee TVP’s op de plek boven het spoor gelegd. De overkapping loopt door in het stationsgebouw en de klokkentoren die ernaast staat.” 

Uitdagingen

De grootste uitdagingen zaten in de planning en logistiek. Van der Graaf vertelt: “Het tijdskader was vrij krap. Hierdoor moesten we creatief zijn om alles binnen de vastgestelde periodes te doen. Het treinverkeer moet helemaal stilgelegd worden – en die periodes wil je zoveel mogelijk beperken omdat reizigers er last van hebben.” Tijssen vult aan: “In de ‘spoorse’ wereld staat best veel vast. Tel daar de technische uitdagingen (draagkracht, overbrugging, bestaande objecten, inschuiven van de tunnel) en het tijdspad bij op en dan sta je voor een grote uitdaging.” Van der Graaf: “Logistiek was het een hele operatie. Uiteindelijk is het allemaal gelukt omdat we slim gebruik hebben gemaakt van de beschikbare ruimte. Door op de plek van het nieuwe stationsplein eerst de tunnel, daarna de kap en tot slot het plein te bouwen, kwam het goed!”

Volgend jaar februari is de ‘omklap’ vertelt Van der Graaf. “Van dinsdag tot vrijdag rijden er dan geen treinen, want dan wordt het nieuwe station in bedrijf genomen.”

Bouwinfo
  • ​Architect en constructeur Royal HaskoningDHV
  • Aannemer Combinatie EdesPoort (Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen)
  • Bouwperiode 2021 – 2024

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details