Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Datagedreven bouwen: de ontwikkeling van Binck City Park

Datagedreven bouwen: de ontwikkeling van Binck City Park

Vier woontorens en een parkeergarage in een binnenstedelijke omgeving

VORM realiseert in Den Haag het project Binck City Park: vier woontorens en een parkeergarage met grote daktuinen. “Zo’n project kan alleen datagedreven gerealiseerd worden.”

De gemeente Den Haag had plannen voor de bouw van 5.200 woningen in het gebied Binckhorst. VORM bemachtigde daar een aantal grondposities en ontwikkelde samen met een aantal architecten het plan voor Binck City Park. Dat plan werd vervolgens verkocht aan zeven verschillende afnemers, die ieder hun eigen doelgroep hebben. Er komen in totaal 896 appartementen voor onder meer middenhuur, vrijesectorhuur, sociale huur en studentenwoningen. 

Ieder blok heeft zijn eigen bouwsysteem en bouwstroom.

“De footprint is ongeveer één voetbalveld”, vertelt projectleider Mike van Arragon. “Toren 1 aan de voorzijde van de Binckhorstlaan wordt 75 meter hoog, de blokken 2 en 3 worden 55 meter hoog en blok 4 zo’n 45 meter. Deze vier blokken worden gelijktijdig opgetrokken en in het midden ervan komt een bovengrondse parkeergarage van zeven splitlevel verdiepingen.” 

Van Arragon is verantwoordelijk voor de blokken 2, 3 en 4, collega-projectleider Tonnie Reijm voor de blokken 1 en 5. De twee pakken de complete productie gezamenlijk op. Ze werken op alle blokken met dezelfde onderaannemers en leveranciers, waardoor er onderling korte lijnen zijn. Reijm: “We maken gebruik van verschillende bouwsystemen. Een deel is prefab, een deel wordt in het werk gestort en er wordt een deel gebouwd met tunnelbekisting. Ieder blok heeft zijn eigen systeem en bouwstroom. De verschillende bouwstromen werken door van ruwbouw tot afbouw.”

Daktuinen en waterretentiedak

Op de woontorens komen verschillende daktuinen en het hoofddak van toren 1 is een waterretentiedak. Reijm: “Mocht het hard regenen, dan voorkomen we hiermee een te grote belasting op het rioolstelsel. Alle dakvlakken worden benut: zo’n 3.450 m2 als daktuin en 3.250 m2 voor waterretentie.” Op elk dak komen ook zonnepanelen. Tachtig tot negentig procent van de tijd zal de warmtepomp de hoofdlast leveren, met extreme pieken springt het stadsverwarmingsnet bij. 

Binck City Park is een enorm project, dat ook nog eens in vrij korte tijd en op een krappe bouwplaats wordt gerealiseerd. Van Arragon: “We zijn in de zomer van 2022 gestart met de bouw. Begin 2023 waren we klaar met de grondwerkzaamheden en we zitten nu volop in de ruwbouw, gevelsluiting en afbouw. In september 2024 wordt het eerste blok opgeleverd, de andere blokken volgen gefaseerd. Dit betekent dat de komende maanden de nuts-partijen in en rond het gebouw aan het werk zijn. Dat brengt veel organisatie met zich mee. ”

De woningen worden turnkey opgeleverd: ze zijn dan al voorzien van een pvc-vloer en raambekleding, behangwerk, sauswerk en een keuken. De bewoners hoeven alleen hun meubilair mee te brengen. 

‘Een groot verschil met andere projecten’

Dagelijks lopen er zo’n 300 tot 350 mensen rond op de bouwplaats. De ruimte eromheen is erg beperkt. “Er draaien nu drie torenkranen fulltime, dat waren er eerst vier. Aan drie zijdes van de bouwplaats zit het hekwerk maar op drie tot vier meter van de gevels. Daarom kan een project als dit alleen maar datagedreven georganiseerd worden”, aldus Reijm. “We plannen alle leveringen en vervoersbewegingen heel precies, daarbij rekening houdend met hoeveel vrachtwagens we kwijt kunnen en hoeveel mensen nodig zijn om de geplande productie te maken binnen alle gewenste kwaliteits-, risico-, financiële en veiligheidskaders. Daar zijn wij sterk in en het is een groot verschil met andere projecten, waar vaker ad hoc gestuurd wordt. Ook veiligheid speelt een belangrijke rol: we bouwen hier binnenstedelijke hoogbouw aan een vrij drukke weg. Hiervoor gebruiken wij uiteraard ook data en systemen om ons werk te kunnen doen. Als voorbeeld gebruiken we antibotssystemen in de torenkranen. Het anti-collision systeem communiceert via een radionetwerk en ondersteunt de kraanmachinist in zijn handelingen. Hijswerk boven ‘verboden zones’ wordt bijvoorbeeld onmogelijk gemaakt. Daarnaast halen we hier data uit van de effectiviteit van de kranen, die we gebruiken om onze planningen/producties te optimaliseren.”

Van Arragon: “We hebben hier dus een vrij grote dagelijkse bezetting. Alleen al aan uitvoerders, werkvoorbereiders en calculators zijn we met 25 mensen, die samenwerken als één groot team. Bouwen is op zich niet moeilijk. We weten allemaal hoe je beton moet storten en welke schroef er nodig is. Maar om zo als team in de voorbereiding en uitvoering dezelfde visie te hebben, is wel uniek. Hoe we hier samen dagelijks presteren, is grote klasse. Zo werken we al een jaar lang exact volgens planning en met de afgesproken kwaliteit.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details