Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Slopen op moeilijk bereikbare locatie vereist denkwerk
Alle puin wordt in de toren gegooid om later over het water afgevoerd te worden.

Slopen op moeilijk bereikbare locatie vereist denkwerk

Slopen in binnenstedelijke projecten met beperkte ruimte en minimale bereikbaarheid is werk voor echte vaklui. Daarom koos hoofdaannemer Van der Wiel Bouw voor de werkzaamheden op de locatie van de Meelfabriek in Leiden voor een partner met veel ervaring op dat vlak. Bij dit project brengt de ligging langs de Zijlsingel immers ook nog uitdagingen met zich mee. Voor eerdere deelprojecten op deze locatie schakelde de hoofdaannemer Amovatiebedrijf Aalsmeer BV in. Ook voor de asbestsanering en het sloopwerk aan de Silotoren werd met deze specialist gewerkt. Met ruim 30 jaar ervaring in sloopwerk, asbestsanering, betonboringen en containerservice kan het bedrijf uit Aalsmeer heel wat referenties voorleggen. 

In eerste instantie werden twee kleine sloopkraantjes op het dak gezet om verdieping per verdieping af te breken.

De silotoren ligt tussen heel wat andere gebouwen op de locatie van de Meelfabriek in Leiden en sluit ook nog eens aan op de Zijlsingel. Daardoor is deze plaats moeilijk bereikbaar met kranen en vrachtwagens. Het team van Amovatiebedrijf Aalsmeer BV moest op zoek naar een geschikte oplossing om de sloopwerkzaamheden vlot uit te voeren.

“We werken volgens de Japanse sloopmethode”, vertelt projectleider Laura Vijfhuizen. “Daarvoor hebben we in eerste instantie twee kleine sloopkranen op het dak van de ongeveer 60 meter hoge toren geplaatst, die gebruikt werden om verdieping na verdieping te slopen. Alle puin werd in de toren zelf gegooid, zodat er niet continu ook afgevoerd moest worden. Net voor de bouwvak hebben we de twee kleine units vervangen door twee grotere kranen, waarmee we de onderste drie verdiepingen tot op de grond afgebroken hebben. Deze sloopkranen werden aangevoerd via de Zijlsingel en vanaf nu zijn we via deze waterweg ook volop bezig met het afvoeren van het puin.”

Voor de sloop van de onderste drie verdiepingen werden de kleine kraantjes vervangen door twee grotere, die via de Zijlsingel aangevoerd werden.

Eind vorig jaar is Amovatiebedrijf Aalsmeer BV al gestart met de asbestsanering, vooral van het dak en een deel van de gevelkozijnen. “Begin 2022 konden we beginnen met slopen. Deze werkzaamheden zullen naar verwachting in oktober helemaal afgerond zijn. Dit is opnieuw een heel mooi en uitdagend referentieproject, vooral door de ligging en bereikbaarheid van de toren.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details