Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Woningbouw- en utiliteitsbouw

Pauluskerk Den Haag: van bidplaats naar luxe woningen

8 juli 2019 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Sloopwerk zonder de oorspronkelijke uitstraling aan te tasten

Een kerk transformeren tot luxe wooncomplex, is geen sinecure. Binnen krijgt het gebouw een geheel andere functie, van buiten moet de authenticiteit behouden blijven. Voor Amovatiebedrijf Aalsmeer is het dan ook zorgvuldig manoeuvreren. “Het is altijd weer een uitdaging, maar we doen dit vaker.”

De Pauluskerk ligt aan de Monseigneur Nolenslaan in Den Haag. Het kerkgebouw stamt uit 1954 (Architect Van der Togt) en is een mooi voorbeeld van de wederopbouwarchitectuur. Na een aantal jaren leeg te hebben gestaan, worden er nu 21 luxe woningen in gerealiseerd. Dat betekent dat het interieur van de kerk ingrijpend verandert. Kenmerkende details blijven echter behouden – zo komen er woningen in de voormalige doopkapel, de devotiekapel en de klokkentoren. Ook het gevelbeeld blijft grotendeels intact.

Amovatiebedrijf Aalsmeer

Kenmerkende details blijven behouden en ook het gevelbeeld blijft grotendeels intact.


Constructieve sloopwerkzaamheden
Amovatiebedrijf Aalsmeer is momenteel bezig met het voorbereiden van het kerkgebouw op de nieuwe bestemming: bijzondere woningen die grotendeels door de nieuwe bewoners zelf kunnen worden ingevuld. Dat gebeurt uiteraard zeer omzichtig, vertelt projectleider Richard Verwoerd, die als aanspreekpunt met alle partijen contact heeft en de communicatie op die manier zo efficiënt mogelijk laat verlopen. “Wij richten ons vooral op de constructieve elementen. We maken sparingen in de gevels, boren gaten ten behoeve van onder meer de installaties en halen onderdelen weg. Dat alles gebeurt in nauw overleg met de bouwkundig aannemer en de constructeur. Ook de architect is regelmatig bij het overleg aanwezig.” Eén van de grootste uitdagingen tot nu toe noemt hij het verwijderen van een betonnen verdiepingsvloer. “Je kunt niet zomaar beginnen met hakken, maar je moet het werk zorgvuldig aanpakken. Niet alleen het sloopwerk, maar ook het plaatsen van stempels en stutten.” De vloer, zegt hij, werd in delen gezaagd en met een torenkraan uit het gebouw gehesen.

Amovatiebedrijf Aalsmeer

Soepele planning en logistiek
Tijdens de sloopwerkzaamheden kwam naar voren dat het gebouw meer asbest bevatte dan verwacht. Verwoerd: “Dat is niet ongebruikelijk. Zo zat er onder meer asbesthoudende kit in de ramen.” Bij het maken van nieuwe sparingen in de gevels moeten de medewerkers van Amovatiebedrijf Aalsmeer erop toezien dat het betonnen raamwerk behouden blijft. “Een behoorlijke klus.” Verwoerd verwacht dat de werkzaamheden nog tot medio mei zullen duren. Zo moet de begane grondvloer er nog uit, wat tevens geldt voor een betonnen vloer in de klokkentoren. Ook zal nog een aantal wanden verwijderd worden. “De constructeur is momenteel met de berekeningen bezig. Zodra hij zijn plannen rond heeft, kunnen we dat oppakken.” Hij merkt op dat het project wat planning en logistiek betreft soepel verloopt. “Bij de aan- en afvoer moeten we bijvoorbeeld wel rekening houden met de aanwezigheid van scholen in de omgeving. Dat betekent geen zwaar materieel bij het begin of eind van de lessen, tenzij er verkeersregelaars staan. De torenkraan heeft een speciale plek gekregen, op de keldervloer van een nieuwbouw naast de kerk die door dezelfde aannemer wordt gebouwd. Er is onderzocht of die vloer de belasting aankon en dat bleek het geval te zijn; daarmee hebben we een prima plek voor de kraan.”

Sloopwerkzaamheden uitvoeren is alledaags werk voor Amovatiebedrijf Aalsmeer, het bedrijf heeft de nodige ervaring met bijzondere en monumentale panden, aldus Verwoerd: “Wij zijn bijvoorbeeld continu actief in Amsterdam. Maar geen gebouw is hetzelfde en dat levert steeds weer mooie uitdagingen op.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details