Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuwe warehouse-inrichting verdient een bloemetje!
Accountmanager Jessica Pronk van SSI SCHÄFER

Nieuwe warehouse-inrichting verdient een bloemetje!

Dankzij een efficiënte warehouse-inrichting kan Greetz nóg meer mensen verrassen met een kaartje, bloemetje of cadeautje

Wie heeft nog nooit een kaartje van Greetz ontvangen? Of misschien zelfs een doos chocola, een bos bloemen of een fles wijn? Sinds oktober 2022 komen de wenskaarten en cadeaus van Greetz uit een nieuw warehouse in Almere. Met hulp van SSI SCHÄFER heeft het snelgroeiende bedrijf hier een uitgekiende en bijzonder efficiënte logistieke operatie opgezet, waardoor de cut-offtijd een half uur is verschoven.

​In totaal beschikt Greetz nu over 2.000 opslaglocaties voor pallets.​

In 2004 lanceerde Greetz een service die nieuw was voor Nederland: de mogelijkheid om online wenskaarten te creëren en verzenden naar mensen die een verjaardag, huwelijk, geboorte, jubileum of ander heuglijk moment vieren. Tegenwoordig gaat het om tienduizenden kaartjes per dag die ‘on demand’ uit de printstraat komen en de volgende dag al in de brievenbus liggen. Bovendien verzendt Greetz dagelijks duizenden cadeautjes, wat op drukke dagen flink kan oplopen. Tijdens de coronapandemie bleek hoe waardevol het kan zijn om een kaartje en/of cadeautje met persoonlijke boodschap te sturen. In 2021 beleefde Greetz zelfs een absoluut topjaar, met een omzet die bijna 5 keer zo hoog was als in 2012. “Het is logisch dat deze omzet iets is teruggelopen, nu mensen weer bij elkaar op visite kunnen”, stelt Sander Jelgerhuis Swildens, operationeel manager bij Greetz. “Maar ook als we de coronapiek eruit filteren, blijft onze omzet stijgen. We verwachten ook in de toekomst gestaag te blijven groeien.”

Logische inrichting, efficiënt proces

Het vorige warehouse in Amsterdam bood onvoldoende ruimte voor deze groei. Daarom werd gezocht naar een nieuw warehouse, die eindigde bij een bestaand pand van 8.000 m2 in Almere. Hier heeft Greetz met hulp van SSI SCHÄFER een uitgekiend en bijzonder efficiënt proces neergezet. Innovatiemanager Sabine Huijskes: “We hebben eerst alle processen in kaart gebracht. Hoe bewegen de medewerkers en goederen door de operatie? En wat is dan de meest logische inrichting? We hebben onze ideeën op post-its geschreven en op een groot vel geplakt. Daarvan is 95% in de praktijk overgenomen, waardoor met name de looptijden tussen de verschillende afdelingen en machines drastisch zijn verkort.”

In Almere heeft Greetz met hulp van SSI SCHÄFER een uitgekiend en bijzonder efficiënt proces neergezet.

SSI SCHÄFER had ook al de stellingen in het Amsterdamse warehouse geleverd en was dus geen onbekende voor Greetz. Desondanks besloten Jelgerhuis Swildens en Huijskes voor de inrichting van het nieuwe warehouse een nieuw offertetraject op te starten, waarna de keuze opnieuw op SSI SCHÄFER viel. “Dat heeft uiteraard te maken met de prijsstelling, de kwaliteit van de opslagsystemen en de wijze waarop de offerte is uitgewerkt. Maar het belangrijkste onderscheid is het vermogen van SSI SCHÄFER om met ons mee te denken over de inrichting van het magazijn. Bijvoorbeeld met betrekking tot de opstelling van de legbordstellingen of de hoogte en het draagvermogen van de liggers van de palletstellingen. Dat we al een goede ervaring hadden met de producten van SSI SCHÄFER, deed de rest.”

2.000 opslaglocaties

In totaal beschikt Greetz nu over 2.000 opslaglocaties voor pallets. Die zijn voornamelijk bestemd voor verpakkingsmaterialen en de bulkvoorraad van de meest verkochte producten. Het overgrote deel van het productportfolio wordt direct na binnenkomst op voorraad gelegd in de legbordstellingen, die bestaan uit 244 secties. “Verreweg de meeste cadeauartikelen liggen in blauwe bakken, die we hebben meegenomen uit Amsterdam en die eveneens door SSI SCHÄFER zijn geleverd”, vertelt Huijskes. “Dankzij deze bakken kunnen we alle producten netjes en veilig opslaan, zonder overlast van lege dozen. De bakken hebben een opening aan de voorzijde, zodat de orderpickers gemakkelijk bij de producten kunnen.” Een deel van de legbordstellingen staat in de koelcel, waar enkele chocoladeproducten en het fruit voor de fruitboxen zijn opgeslagen. Een ander deel wordt ingezet voor de orderpicking van ballonnen.

In navolging van de stellingen heeft SSI SCHÄFER ook een kantelhek en bordestrap geleverd. Waar het kantelhek dient om goederen veilig op de entresolvloer boven de docks te kunnen plaatsen, vervangt de bordestrap een oude, steile trap die niet meer aan de veiligheidseisen voldeed. Dankzij een extra groot bordes blijft de uitgang onder de trap uitstekend toegankelijk.

30 minuten extra service

Mede dankzij de efficiënte inrichting is de productiviteit van de 50 medewerkers op de fulfilment-afdeling met zo’n 20% gestegen. Het aantal dozen dat per persoon per uur verwerkt kan worden, ligt in het nieuwe warehouse flink hoger. “Dat ligt voor een groot deel aan de inrichting, maar ook aan het verbeterde overzicht”, vertelt Jelgerhuis Swildens. “Dankzij de kortere doorlooptijden hebben we de cut-offtijd voor klanten kunnen verplaatsen van 22.00 naar 22.30 uur. Hierdoor kunnen we weer 30 minuten extra service bieden.”

Levering

PR600 palletstellingen

–       102 secties

–       2.000 palletlocaties

R3000 legbordstellingen 244 secties, waarvan:

–       154 secties voor cadeauartikelen

–       60 secties voor ballonnen

–       12 secties voor gekoelde producten

Bordestrap

Kantelhek

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details