Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Een winnende visie voor een nieuw schoolgebouw

Een winnende visie voor een nieuw schoolgebouw

Aan de hand van een architectenselectie werd het project Dulon College in Ede aan architectenbureau cepezed toegewezen. De visie van cepezed voor het hergebruiken van de bestaande schoolgebouwen paste het beste in de ogen van het Dulon College. “Na het winnen van de selectie zijn we precies met die visie het project ingegaan”, vertellen Paddy Sieuwerts, directeur en architect, en Mathieu de Danschutter, projectleider en architect.

De herontwikkeling van het schoolgebouw begon met sloopwerk. De Danschutter vertelt: “De oudere delen van het schoolgebouw werden afgebroken, de recentere delen zijn hergebruikt. Het oude gebouw had lange gangen, weinig daglicht en de looproutes waren niet efficiënt. We wilden het bestaande gebouw transformeren tot een modern, duurzaam onderwijsgebouw.”

Er lagen veel ideeën op tafel om deze missie te verwezenlijken. “Het ontwerp bevatte loopbruggen, serres en een atrium. We moesten daarin wel rekening houden met het behouden van het oude casco”, zegt Sieuwerts. “Alleen de betonnen structuur is blijven staan, de rest is gesloopt. De constructie was nog van goede kwaliteit, dus die hebben we volledig hergebruikt”, sluit De Danschutter aan. 

Verrassingen

Om duurzaam te bouwen, moest het gebouw compacter worden. In het ontwerp kreeg het hoofdgebouw drie zijvleugels, en alle overbodige onderdelen werden van het hoofdgebouw afgehaald. “We brachten het gebouw terug naar een compacte basis. Vanuit daar hebben we verder gewerkt met bestaande elementen”, vertelt Sieuwerts. Het transformeren van een bestaand gebouw brengt in de bouw wel uitdagingen met zich mee volgens De Danschutter. “Je weet nooit wat je aantreft als je het dak en de gevel eraf haalt. Zodra de betonnen constructie zichtbaar was, heeft de aannemer deze volledig ingemeten en naast het ontwerpmodel gelegd. Zo kon er snel op verrassingen
worden ingespeeld.”

Er is veel met hout, glas en natuurlijke kleuren gewerkt.

“Het werken met een bestaand casco is als werken met een toolbox”, zegt De Danschutter. “Je moet werken met bestaande elementen en daar probeer je iets mooi mee te maken. Het huidige atrium was vroeger zelfs een parkeerplaats. Met een vrij simpele ingreep, namelijk het overkappen van de ruimte tussen twee vleugels met een dak, creëer je ‘gratis’ vierkante meters. Zo hebben we geprobeerd het onderwijs bij elkaar te trekken.”

Wat eerst een kil en donker gebouw was, is nu een fijne en warme omgeving.

Een etalage voor de school

Wat eerst een kil en donker gebouw was, is nu een fijne en warme omgeving. “We hebben veel met hout, glas en natuurlijke kleuren gewerkt. De sfeer is echt 180 graden gedraaid. En dat allemaal binnen dezelfde structuur.” Omdat de school middenin een woonwijk ligt, is er ook veel aandacht besteed aan de buitenruimte en is de buurt betrokken in het ontwerpproces. Ook de identiteit van de school is meegenomen in het ontwerp. “Alle verschillende opleidingslokalen zijn aan de buitenkant van het gebouwd geplaatst. De gevel werkt daardoor als een etalage en straalt echt uit wat voor onderwijs de school te bieden heeft”, zegt De Danschutter. “Alle mensen die daar werken, zijn trots op wat ze doen. Dat hebben we laten zien!”, sluit Sieuwerts af.

Bouwinfo
  • Opdrachtgever Christelijke Onderwijs Groep
  • Architect architectenbureau cepezed
  • Aannemer Rotsbouw

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details