Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Duurzaam, toekomstbestendigén omvangrijk
Met het nieuwe logistieke centrum maakt Van Mossel Automotive Group een flinke efficiencyslag.

Duurzaam, toekomstbestendigén omvangrijk

Compleet pakket infrawerken voor Van Mossel in Waalwijk

Van grondwerk tot riolering, asfaltverharding, terreininrichting en slimme laadinfrastructuur: bij het ontwerp en de realisatie van het nieuwe logistieke centrum van autoconcern Van Mossel in Waalwijk komen álle disciplines van Heijmans Infra regio Zuid mooi samen.

Duurzaamheid, veiligheid en afwatering 

“De nieuwbouw op bedrijventerrein Haven Acht Oost omvat een groot logistiek centrum met luxe werkplaats en hoofdkantoor, waar de opslag, overslag en distributie van nieuwe (lease)auto’s, occasions en schadeauto’s slim geclusterd worden”, vertelt Willem van den Berg, projectleider bij Heijmans Infra. “Wij hebben hiervoor een toekomstbestendig terrein aangelegd en ingericht van circa 100.000 m2, met parkeerruimte voor 3.800 auto’s en inclusief alle benodigde infrafaciliteiten.” Met het nieuwe logistieke centrum maakt Van Mossel Automotive Group een flinke efficiencyslag, benadrukt Jan Heijmans, Bedrijfsleider regio Zuid bij Heijmans Infra. “Bovendien is hoog ingezet op duurzaamheid, veiligheid en een goede afwatering. Om op elk vlak de juiste keuzes te maken, hebben we heel nauw met Van Mossel samengewerkt. Zowel in het ontwerptraject als tijdens de uitvoering.”

Willem van den Berg, projectleider bij Heijmans Infra.

Werkzaamheden in een notendop

“In december 2021 zijn we gestart met het grondwerk en egaliseren van het terrein”, vertelt Van den Berg. “In maart volgde de aanleg van de hemel- en vuilwaterriolering, waarna in april en mei de zandophoging en circulaire menggranulaat fundering voor de asfaltverharding zijn aangebracht. In de zomer van 2022 is driekwart van het terrein geasfalteerd.” In oktober startte fase 2 van de werkzaamheden en werd ook de verharding rond het gebouw aangebracht, begin dit jaar gevolgd door de terreinafwerking. Onder deze terreinafwerking vallen niet alleen de verlichting en camera’s, maar ook de hekwerken, schanskorven en slagbomen die het terrein afscheiden. “Bij de start van de werkzaamheden lag er al een ontwerp voor het buitenterrein”, vertelt Heijmans. “Maar gaandeweg hebben wij de nodige aanpassingen geopperd voor een toekomstbestendiger terrein, dat beter aansluit bij de ambities van Van Mossel.”

Bijzonder is dat het asfaltterrein daksgewijs is aangelegd, zodat regenwater snel, goed en op een natuurlijke wijze via de kolken wordt afgevoerd naar het rioolstelsel en de 6 olie-/benzineafscheiders (OBAS).

Grote aantallen

Als ‘hoofdaannemer infra’ had Heijmans Infra regio Zuid een coördinatieplicht voor alle werkzaamheden op en onder het (parkeer)terrein, vertelt Heijmans. “Een uitdaging, gezien het grote aantal bedrijven waarmee we te maken kregen. Om deze reden is ook nadrukkelijk aandacht besteed aan veiligheid. Bijvoorbeeld door de bouwwerkzaamheden van het hoofdkantoor en op het terrein strikt te scheiden.” De grote aantallen hadden bovendien betrekking op de hoeveelheid grondstoffen en materialen die verwerkt moesten worden, vertelt hij. “Op het 100.000 m2 grote terrein is maar liefst 25.000 m3 ophoogzand en puin en circa 24.000 ton asfalt verwerkt. Bijzonder hierbij is dat het asfaltterrein daksgewijs is aangelegd, zodat regenwater snel, goed en op een natuurlijke wijze via de kolken wordt afgevoerd naar het rioolstelsel en de 6 olie-/benzineafscheiders (OBAS). Hierdoor wordt ongewenste plasvorming op het terrein voorkomen.” In totaal is circa 5 km aan rioolwerk aangelegd, vertelt Van den Berg. “Voor de omheining is 1,5 km aan hekwerken en schanskorven aangebracht, in combinatie met tientallen slagbomen en bijbehorende aansturing. 45 lichtmasten met smart armaturen zorgen voor een excellente verlichting in de avond- en
nachtelijke uren.”

Onder de terreinafwerking vallen niet alleen de verlichting en camera’s, maar ook de hekwerken, slagbomen en schanskorven.

BREEAM-NL verlichtingsontwerp

“Op ons advies is het verlichtingsadvies van het voorlopig ontwerp aangepast”, vertelt Heijmans. “Met behulp van een simulatiepakket heeft onze afdeling Heijmans E&I heel goed inzichtelijk kunnen maken dat het aanvankelijke verlichtingsadvies niet aan de BREEAM-NL ‘Very Good’ ambitie voldeed. Een verbeteringsslag volgens BREEAM-NL volgde, waardoor Van Mossel nu verzekerd is van exact het juiste lichtniveau op alle verblijfsplekken. Hierdoor kunnen medewerkers ook in de schermer en het donker veilig over het terrein lopen, rijden en parkeren. Daarnaast draagt de verlichting bij aan de kwaliteit en uitstraling van het logistieke centrum.”

Als ‘hoofdaannemer infra’ had Heijmans Infra regio Zuid een coördinatieplicht voor alle werkzaamheden op en onder het (parkeer)terrein.

Klaar voor een slimme laadinfrastructuur

Het thema ‘smart’ heeft daarnaast ook betrekking op de mobiliteit, vertelt Heijmans. “Anno 2023 worden steeds meer elektrische auto’s verkocht. Daarom hebben we ook een slimme en toekomstbestendige laadinfrastructuur als mogelijkheid voorgesteld. Belangrijk onderdeel hiervan waren de ondergrondse goten, die eenvoudige uitbreiding in de toekomst mogelijk maken. Zónder dat de asfaltverharding hiervoor geopend moet worden.” In de slimme laadoplossingen van Heijmans Infra regio Zuid wordt het opwekken, opslaan en gebruik van zonne-energie geoptimaliseerd. “Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de solarcarports. De zonnepanelen op deze carports wekken zonne-energie op, die direct gebruikt kan worden om de elektrische auto’s op te laden. Een mooi voorbeeld van dubbel ruimtegebruik, waarmee Van Mossel haar laadinfrastructuur indien gewenst, op elk moment en met minimale overlast nog kan uitbreiden. Zo staat zij gesteld voor de toekomst!”

Bouwinfo
  • Hoofdaannemer infra Heijmans Infra regio Zuid
  • Hekwerken Heras
  • Schanskorven Bavro
  • Kolken, putten en OBAS Nering Bögel
  • Terreinverlichting Heijmans E&I
  • Aansturing slagbomen en poorten o.a. Hoppenbrouwers Techniek

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details