Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Zalmhaven, Rotterdam | Geconditioneerde bouw van één verdieping per week

Zalmhaven, Rotterdam | Geconditioneerde bouw van één verdieping per week

De Zalmhaven I wordt met 59 verdiepingen en 215 meter hoogte niet alleen de hoogste woontoren van Nederland, maar tevens de hoogste ter wereld in prefab beton. “Dat vroeg om een bijzondere bouwmethode”, zegt projectdirecteur Bernd Schönherr van hoofdaannemer BAM Bouw en Techniek. “De toren wordt grotendeels met een hijsloods – een afgeschermde bouwplaats die telkens wordt opgevijzeld – onder geconditioneerde en veilige omstandigheden opgetrokken. Dit is tevens de snelste bouwmethode.”

De hijsloods, die fungeert als een gigantische fabriek op hoogte, is inmiddels grotendeels opgebouwd en wordt nu ingeregeld. De op Tubex-palen en 65 meter diepte gefundeerde Zalmhaven I wordt eerst van een gestorte onderbouw voorzien, waarvan de contouren al zichtbaar zijn. Schönherr: “Vanaf de vijfde verdieping gaan wij in februari 2020 klimmen, met als doel om vanaf maart met een verdieping per week omhoog te gaan, op basis van zes werkdagen per week.” De hijsloods is wind- en waterdicht en wordt telkens opgevijzeld, rustend op vier stalen kolommen als ’tafelpoten’. “Daarmee is de bouw veilig, stil en weerbestendig. Deze bouwmethode is al gebruikt bij eerdere projecten, waaronder de hoogbouw van het Erasmus MC. Op deze manier bouw je het snelst, terwijl je maximaal rekening houdt met de omgeving. Wij hebben het logistieke proces volledig onder controle.”

Het bouwterrein aan de zijde van het Scheepvaartkwartier.

 

Bijzonder is dat dit project in 4D BIM is ontworpen. “Dat is 3D plus de factor tijd. De bouw is tot in uren, soms zelfs minuten ingepland. Wij houden zelfs rekening met het verschil tussen de opstartsnelheid en de fase waarin de bouw echt op stoom is.”

In de hijsloods worden de constructieve wanden van de toren geassembleerd, wat tevens geldt voor het gevelsysteem. “De natuurstenen gevelafwerking wordt voorafgaand aan het montageproces op een binnenspouwblad van prefab beton gemonteerd, de verdiepingsvloeren worden in het werk gestort”, vervolgt Schönherr. “Veel leidingen en schachten worden meegestort en de verdiepingen worden afgewerkt met anhydriet-dekvloeren. Het afbouwproces gaat tien tot twaalf verdiepingen achter de cascobouw aan.”

De overige gebouwen van het project Zalmhaven, twee torens van 70 meter, een parkeergarage en 33 herenhuizen, worden met traditionele betonbouwmethoden gerealiseerd, respectievelijk tunnel-, prefab en in-situbouw. De gevels van de woningen van Zalmhaven II en III en de herenhuizen worden afgewerkt met aluminium gevelbeplating. Inmiddels is de cascobouw in volle gang; de herenhuizen aan weerszijden van de parkeergarage hebben inmiddels hun definitieve vorm. De hoogbouwtoren Zalmhaven I trekt vanzelfsprekend de meeste aandacht. Via de App Store en Google Play is een app te downloaden waarmee de bouw minutieus kan worden gevolgd. Medio 2022 wordt het project opgeleverd.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details