Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Ongeïsoleerde en hybride staalplaat-betonvloeren
Staalplaat-betonvloer met deuvels en klimaatsysteem.

Ongeïsoleerde en hybride staalplaat-betonvloeren

Voor elk project en elke omgeving een passende constructieve vloer

Aanzienlijke gewichtsbesparingen, een minimaal betongebruik, betere bouwkundige aansluitingen en een perfect afgestemde logistiek en montage. Maar ook: kortere doorlooptijden en lagere totale projectkosten. Het is niet voor niets dat de staalplaat-betonvloeren van Tullingh & Partners vaak toegepast worden in nieuwbouw-, renovatie-, transformatie- en uitbreidingsprojecten. “Doordat we zowel ongeïsoleerde als hybride staalplaat-betonvloeren leveren, bieden wij voor elk project, elke omgeving en elke klantwens een passende constructieve vloeroplossing.”

De ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren van Tullingh & Partners gooien hoge ogen in parkeergarages, zoals de 35.000 m² grote garage van de toekomst van Mobilis in Anderlecht.

Hybride staalplaat-betonvloeren

Indien (gebruiks)daken gemaakt moeten worden, adviseert Tullingh & Partners om hybride staalplaat-betonvloeren toe te passen. Hierbij worden hoogwaardige isolatiematerialen onder de vloeren aangebracht, met een uniek samenspel tussen constructieve en isolerende eigenschappen als resultaat. “Behalve voor daken, kan ook de isolatie van een verdiepingsvloer gewenst zijn”, vertelt Charles van Oldenbarneveld. “Bijvoorbeeld wanneer deze vloer in aanraking komt met de buitenlucht.” 

Bijzonder is dat alle staalplaten voor Mobilis aan de onderzijde zijn voorzien van een witte PVDF-coating.

Ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren

De ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren van Tullingh & Partners zijn perfect geschikt als tussenvloer in binnensituaties waarin geen aanvullende thermische isolatie-eisen gelden. “Deze vloeren worden regelmatig toegepast bij de optopping van bestaande gebouwen en als tussenvloer in appartementsgebouwen, kantoorgebouwen en productiehallen. Daarnaast gooien onze ongeïsoleerde staalplaat-betonvloeren hoge ogen in parkeergarages, zoals de 35.000 m² grote garage van de toekomst van Mobilis in Anderlecht. De Mobilis-garage telt in totaal vier bouwlagen, vertelt Van Oldenbarneveld. “De tweede en vierde verdiepingsvloer zijn uitgevoerd als in het werk gestorte betonvloer. Voor de eerste en derde verdieping is gekozen voor staalplaat-betonvloeren met een bijzondere bevestiging. De staalconstructies voor deze tussenvloeren zijn door middel van een tuiconstructie onder de betonvloeren gehangen. Hier bovenop brengen wij onze staalplaat-betonvloeren aan.”

Volledig op maat

De staalplaat-betonvloeren in Mobilis hebben per verdieping een oppervlakte van circa 4.500 m2 en kenmerken zich door een lage profilering. “Voor de vloeren was een laag eigen gewicht van maximaal 200 kg/m2 voorgeschreven”, vertelt Van Oldenbarneveld. “En ook aan de maximale belastbaarheid (500 kg/m2) en brandwerendheid (120 minuten) werden specifieke eisen gesteld. Op basis van deze gegevens en in een fijne samenwerking met de opdrachtgever, constructeur en aannemer hebben wij de constructieve vloer tot in detail uitgeëngineerd.” Door vloeren van 15 cm hoog te ontwerpen, konden voorzieningen zoals de klimaatinstallaties perfect worden ingepast, vertelt hij. “Bij oplevering moet Mobilis voldoen aan de BREEAM ‘Outstanding’ criteria en 100% energieneutraal functioneren. In navolging van fotovoltaïsche zonnepanelen, een groendak en hergebruik van regenwater leveren de klimaatinstallaties hier een belangrijke bijdrage aan.”

33.500 lasdeuvels

De gemiddelde overspanning in dit project bedraagt 4 meter, aldus Van Oldenbarneveld. “Een groot deel van de verdiepingsvloeren wordt zonder onderstempeling gemonteerd. Om deze reden wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van lichtbeton. Voor de samenwerking met de onderliggende staalconstructie worden maar liefst 16.750 lasdeuvels per verdieping (totaal: 33.500 stuks) bevestigd.”

Bijzondere vormgeving

De garage van de toekomst heeft een bijzondere en dynamische vorm, die is uitgelijnd met de straat. “De vorm van het gebouw is een lust voor het oog, maar bracht ook uitdagingen mee”, vertelt Van Oldenbarneveld. “Alle zetwerk en hulpstukken zijn bijvoorbeeld van tevoren en op basis van de constructieve informatie uit het BIM-model contour gesneden. De rest van de vloeropbouw wordt in het werk passend gemaakt.” Hierbij werkt Tullingh & Partner volgens een strakke montageplanning. “Voor de uitvoering is het gebouw opgedeeld in kwadranten. Per kwadrant en per verdieping zijn we ongeveer een week bezig om de profielplaten te monteren en af te werken. Vervolgens worden in twee weken tijd alle deuvels gelast.” Omdat de betonvloeren op de tweede en vierde verdieping reeds gestort zijn, ontbreekt vrije bovenruimte. Daarom worden alle staalplaatpakketten van onderaf en met behulp van verreikers op de staalconstructie gelegd.

Bijzonder tot slot is dat alle staalplaten voor Mobilis aan de onderzijde zijn voorzien van een witte PVDF-coating. “De staalplaat-betonvloeren blijven na oplevering zichtbaar als plafond”, aldus Van Oldenbarneveld. “Omdat een deel van de vloeren uitkraagt naar buiten, is de coatingdikte zorgvuldig afgestemd op het buitenklimaat. Hierdoor komen bescherming en verfraaiing perfect samen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details