Eén van de wandschilderingen in het nhow Amsterdam RAI hotel.

02:30
19-02-2020

nhow Amsterdam RAI | Inrichting grootste hotel van Europa verloopt probleemloos

650 kamers van nhow Amsterdam RAI hotel

Zonder enige vorm van vertraging nadert de inrichting van de 650 kamers en algemene ruimten van het nhow Amsterdam RAI hotel haar voltooiing. Een operatie die met bijna militaire precisie wordt uitgevoerd onder leiding van INTERIOR-CONSULT, de Haarlemse designstudio die verantwoordelijk is voor de totale inkoop en coördinatie van de interieurinrichting van het grootste, door OMA ontworpen hotel in Europa.

Eén van de 650 rijk gedecoreerde hotelkamers.

 

“Het is geweldig om deelgenoot te zijn van dit markante project aan de ring van Amsterdam”, zegt eigenaar/directeur Edzo Bosma. “Het is een gigantisch project, waarvan je achteraf, met de opening in zicht, kunt zeggen dat het soepel verliep. Als het treintje maar eenmaal loopt. Het is echt heel knap wat hier is gerealiseerd, echt uniek.”

INTERIOR-CONSULT is gespecialiseerd in Design & Build van interieurs van onder meer hotels, resorts en bungalowparken. Bosma: “Bij dit NH-hotel gaat het om designondersteuning, het uitvragen van producten en diensten, de werkvoorbereiding, het contracteren van toeleveranciers, de budgetbewaking, het plannen en coördineren van tijdelijke opslag, het inhuizen en de installatie van alle goederen. Voor dit project hebben we bij zo’n 250 leveranciers bestellingen moeten plaatsen en gaat het om zeker zo’n 1.000 verschillende producten. Dan gaat het bijvoorbeeld om de boxsprings, fauteuils, garderobekasten, kluizen, minibars, verlichting, gordijnen, bewegwijzering, keukens,
buffetten, koelcellen, receptiemeubels en videowand tot en met de beplanting en styling. Wij moeten ervoor zorgen dat het budget daarbij niet wordt overschreden en monitoren de gehele administratie van facturatie tot en met betaling. Op die manier ontzorgen we onze opdrachtgevers.”

Receptie op de eerste verdieping.

 

Ondersteunende rol

De eerste besprekingen met de opdrachtgevers ontwikkelaar COD en NH Hotels werden eind 2017 gevoerd. “Vanaf april 2018 zijn wij echt met de uitvoer van dit project begonnen”, zegt José Bontenbal, coördinator projects & procurement. “Van belang is een goede voorbereiding en een heel gedisciplineerde aanpak. Wij moeten alle informatie binnen hebben over de productietijd van goederen, het logistieke traject, de installatietijd en het oplevermoment. Bij het interieur is gebruik gemaakt van standaard producten, maar ook van speciaal ontworpen elementen. Daarbij spelen wij een ondersteunende rol. Wij maken bijvoorbeeld een vertaalslag van het ontwerp naar de werkelijke situatie en kijken of een ontwerp wel geïmplementeerd kan worden. Dat heeft onder meer geleid tot aanpassingen in de elektravoorzieningen in de kamers. Wij toetsen of bekledingsstoffen van meubilair wel veilig en sterk genoeg zijn voor gebruik in een hotel en kunnen corrigeren als het nodig is. Immers kennen wij de valkuilen bij ontwerpen.”

Een bijzonder interieuraspect vormen de beeldbepalende muurschilderingen in het hart van het hotel, die dankzij de glazen gevels ook vanaf buiten zichtbaar zijn. Bosma: “Die zijn heel dominant aanwezig, ze vormen een mix van street art en kunst. Het was niet duidelijk hoe die uitgevoerd konden worden op de ruw betonnen wanden. Wij hebben daarom een kunstschilder ingezet uit Zeeland, die het wel kon uitvoeren. Barre Verkerke is een ware specialist op dit gebied. Zijn werk pakte zo goed uit dat hij in het restaurant op de 17de verdieping nog een wand heeft mogen beschilderen, naar eigen ontwerp.”

Omloop in het hotel.

 

Verrassend eindresultaat

De juiste communicatie met hotelier, ontwikkelaar en aannemer is bij een dergelijk project heel belangrijk, stelt Bosma. “Zo zaten wij de interieur- en FF&E-vergaderingen (Furniture, Fixtures and Equipment) voor. Wij stellen prioriteiten en monitoren het hele project, zodat we ook kunnen voorzien waar eventueel problemen kunnen ontstaan en hoe we dat kunnen oplossen. Om de voortgang er in te houden, hebben we ook af en toe zelf mee ontworpen.” In Sassenheim beschikt INTERIOR-CONSULT over een loods waar de goederen tussentijds werden opgeslagen. Op de bouwplaats bij de RAI ontbrak daarvoor de ruimte. Vanuit Sassenheim werd just-in-time aangeleverd in Amsterdam, waarbij op de bouwplaats 2 projectmanagers van INTERIOR-CONSULT aanwezig waren om ervoor te zorgen dat alle goederen op tijd op de bouwplaats geïnstalleerd konden worden. Bontenbal: “Toen ze op de bovenste verdieping nog bezig waren met het storten van beton, waren wij beneden de kamers al aan het inrichten. Op die manier konden we een etage per week opleveren, inclusief het in werking stellen en controleren van de installaties. De samenwerking met hoofdaannemer Pleijsier Bouw verliep daarbij naar volle tevredenheid. Als zij klaar waren, trokken wij er in. Daardoor hebben we hier gezamenlijk echt iets bijzonders kunnen verrichten. Het uiteindelijke resultaat is heel verrassend.”    

Tekst | Henk Geist Beeld | INTERIOR-CONSULT

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners