Kloosterboer Delta Terminal 3

De vriesopslag op de Maasvlakte bestaat uit in totaal 13.750 m² aan wandpanelen en 11.150 m² aan dakpanelen.

01:22
25-03-2019

Kloosterboer Delta Terminal 3 | Rotterdam

Vriesopslag: extreme luchtdichtheid is een must!

Een optimale luchtdichting is voor een vriesopslag van levensbelang. Dat is ook de reden dat B-Built voor de realisatie van de Kloosterboer Delta Terminal 3 op de Maasvlakte in Rotterdam een beroep heeft gedaan op de expertise van Isocab Construct voor het plaatsen van de geïsoleerde wand- en dakpanelen. Deze experts in luchtdicht bouwen schrikken niet van de aanzienlijke schaalgrootte van de vriesopslag, alsmede de strakke planning. Sterker nog, het motiveert ze. Dat heeft geresulteerd in een extreem luchtdicht gebouw, zelfs 50% beter dan de vooropgestelde BREEAM-eis.

Isocab Construct is een onafhankelijk montagebedrijf, gegroeid uit panelenfabrikant Isocab nadat deze opgenomen werd in het Kingspan-concern. “Al veertig jaar zijn we de referentie op het gebied van luchtdicht bouwen”, zegt Wouter Doclo van Isocab Construct. “Zeker voor een koel- en vriesopslag is een optimale lichtdichting zeer belangrijk. Een onvakkundige plaatsing kan leiden tot grote problemen in de exploitatiefase. Samen met B-Built hebben we in het verleden al meerdere  projecten mogen uitvoeren; voornamelijk in Frankrijk en België, onze voornaamste doelgebieden. In de Benelux zijn namelijk maar een paar partijen die aan deze hoge eisen en grote volumes kunnen beantwoorden.”

Kloosterboer Delta Terminal 3

Opstelsom van details
De vriesopslag op de Maasvlakte bestaat uit in totaal 13.750 m² aan wandpanelen en 11.150 m² aan dakpanelen. “We hebben gebruik gemaakt van Quadcore-panelen van Isocab by Kingspan met een dikte van 200 mm voor de wanden en 220 mm voor het dak”, licht Edward Compernolle, projectleider van Isocab Construct toe. “Deze panelen geven niet alleen een verbeterde isolatie ten opzichte van standaard PIR-panelen, maar leveren ook betere resultaten inzake brandtesten. Samen met B-Built hebben we de engineering in 3D uitgewerkt en de specifieke verankeringspunten intern berekend. Het plaatsen van de panelen en het zorgen voor luchtdichte aansluitingen vraagt kennis van zaken. Het zit hem echt in een optelsom van de details (een goede engineering, voorbereiding, uitvoering en opvolging) of je uiteindelijk aan de eisen voldoet.” Een aspect waar Isocab Construct in excelleert, zo blijkt.

Isocab Construct is halverwege september 2018 begonnen met het plaatsen van de panelen. Begin februari 2019 was de vriesopslag wind- en waterdicht. “De uitdaging zat hem vooral in de snelheid van monteren én de moeilijke – vooral winderige – weersomstandigheden, eigen aan de Maasvlakte”, weet Wouter Doclo. “Onze troef zat hem in de flexibele samenwerking en optimale afstemming met de andere partners op de bouwplaats om voortdurend te kunnen doorwerken zonder vertraging op te lopen. We zijn dan ook trots op het eindresultaat: een gebouw dat gezien mag worden.”

Kloosterboer Delta Terminal 3 Kloosterboer Delta Terminal 3

Tekst: Roel van Gils
Beeld: Isocab Construct

Stedenbouw partners

DENISEB-Built