B-Built
01:31
25-03-2019

Kloosterboer Delta Terminal 3, Rotterdam | Cold as ice

Tijdens de succesvolle realisatie van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in Lelystad heeft Kloosterboer, gespecialiseerd in koel- en vriesopslag en transport van voedselproducten, opnieuw B-Built benaderd. Ditmaal voor de realisatie van een nieuwe vriesopslag (KDT-3) op de Maasvlakte in Rotterdam, een project dat volgens de receptuur van BREEAM ‘Outstanding’ (vijf sterren) is gebouwd. Een gesprek met Martijn Baartmans van B-Built.

De nieuwe vriesopslag op de Maasvlakte is een mooie tweede samenwerking tussen B-Built en Kloosterboer, begint Baartmans. “Het eerste ontwerp dateert van januari 2018 en in juni vorig jaar zijn we gestart met de uitvoering op locatie.  De oplevering stond gepland voor half februari dit jaar. Voor ons dus met recht een ‘fast track’ project vanwege de krappe doorlooptijd. Wij waren verantwoordelijk voor het bouwkundige deel van het project, maar vervulden tevens de rol van coördinator voor de opdrachtgever voor alle andere stakeholders binnen het project. Denk dan aan de E- en W-installateur, de koelinstallatie, de brandmeldcentrale en het opslagsysteem voor pallets, de verrijdbare stellingen, ….”

23.000 pallets
De plattegrond van de nieuwe vriesopslag meet 11.000 m² en is uitgerust met een geïntegreerd mobiel rekkensysteem. “Een detailmatige afstemming tussen het rekkensysteem en de gebouwschil heeft geleid tot het inpasbaar krijgen van zoveel mogelijk pallets per compartiment”, weet Baartmans. “We hebben de vriesopslag bovendien geoptimaliseerd naar de regelgeving, met maximale toelaatbare afmetingen per bouwcompartiment van elk 2.500 m². De totale capaciteit van de nieuwe vriesopslag bedraagt overigens 23.000 pallets.” Het mobiele rekkensysteem is vergelijkbaar met een automatische bibliotheek waarbij complete secties op rail verschuiven en er voortdurend ‘nieuwe’ gangpaden worden gecreëerd ten behoeve van de reachtrucks, zo legt Baartmans uit. “In de vriesopslag heerst een constante temperatuur van minus 22 graden Celsius. Dat geldt overigens ook voor de ruimte ervoor, die fungeert als bufferzone voor het laden en lossen. Vrieswagens kunnen via één van de negen docks koppelen met de expeditieruimte. Vervolgens wordt er een luchtkussenshelter opgeblazen voor een optimale afdichting tussen vrieswagen en dock en wordt er gebruik gemaakt van het zogeheten DOBO-systeem (dock on before opening) waarbij de deuren van de vrachtwagen pas geopend worden als de luchtkussenshelter is opgeblazen. Tevens is voorzien in een additioneel dock voor automatisch lossen (en laden in de toekomst).”

KDT-3 is volgens BREEAM ‘Outstanding’ ontworpen, waarop reeds een ontwerpcertificaat is afgegeven. “Dat betekent dat het bouwproces en het gebouw voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid”, stelt Baartmans. “Zo is bewust gekozen voor de Kingspan Quadcore dak- en wandpanelen in een combinatie van 200 en 220 millimeter dikte. Dankzij de witte kleurinstelling wordt de instraling van temperatuur in de isolatiekern zo laag mogelijk gehouden.” Behalve de opslagcellen en expeditieruimte omvat KDT-3 ook nog een kleine kantoorruimte, een techniekruimte ten behoeve van onder meer compressoren en schakelkasten, alsmede een acculaadruimte voor de elektrische reachtrucks.

Tekst: Roel van Gils
Beeld: B-Built

Stedenbouw partners

Kloosterboer Delta Terminal 3ABC Square