‘Wat een meerwaarde voor dit gebied. Of je nu naar zwarte parkeerterreinen kijkt of naar zo’n mooie, levendige omgeving.’

01:37
28-04-2020

Haga-Leyenburg | Parkeerterreinen maken plaats voor levendige woonomgeving

Mix & match

In Den Haag neemt de vraag naar woningen alleen maar toe. Het liefst woningen waar mensen tot op hoge leeftijd comfortabel kunnen blijven wonen. Hiervoor verwisselt de gemeente Den Haag parkeerterreinen voor ruim 600 nieuwe woningen, commerciële voorzieningen en een parkeergarage bij het HagaZiekenhuis in Den Haag. ‘Wat een meerwaarde voor dit gebied. Of je nu naar zwarte parkeerterreinen kijkt of naar zo’n mooie, levendige omgeving.’

Om meerdere doelgroepen aan te spreken, biedt project ‘Haga-Leyenburg’ een mix van eengezinswoningen en appartementen, bestaande uit koop- en huurwoningen. 41 eengezinswoningen zijn inmiddels opgeleverd; 464 appartementen zijn op dit moment in aanbouw. Onder de grond komt een publieke tweelaagse parkeergarage, op de begane grond een parkeergarage voor de bewoners en een commerciële plint, op de eerste verdieping een daktuin en op de bouwlagen daarboven appartementen. Heijmans realiseert de totale gebiedsontwikkeling samen met de gemeente.

Uitdagend omgevings­management

Tijdens de bouwactiviteiten moet Heijmans met veel partijen samenwerken. Voor de aspirant-huurders moet er een modelwoning worden ingericht en kopers moeten digitaal worden geïnformeerd. Voor het drukke auto-, tram- en busverkeer dat zich verzamelt bij het nabijgelegen OV-punt moeten omleidingen worden geregeld. De omwonenden moeten worden geïnformeerd over het verloop van de bouw. “Je begrijpt dat we deze ingewikkelde puzzel aan een professionele, ervaren omgevingsmanager en het bouwteam hebben overgelaten”, vertelt Harry Verheij, projectontwikkelaar van Heijmans.

Het hoogste punt is bereikt. Eind 2019 werd de ruwbouw opgeleverd.

 

Trillingsvrij heien

Een partij die zeker geen hinder mag ondervinden van de bouwwerkzaamheden is het ziekenhuis. Dit moet te allen tijde door kunnen draaien. De ambulances moeten op elk moment kunnen uitrukken en datzelfde geldt voor de traumahelikopter, ook als er zes torenkranen draaien. “Traditioneel heien leek aanvankelijk alleen geluidsoverlast te veroorzaken”, vertelt Verheij hierover. “Maar tijdens oogoperaties konden juist trillingen voor problemen zorgen tijdens de sloopwerkzaamheden van de zusterflat. Om die reden zijn we overgestapt op in-de-grond-gevormde heipalen. We drukken eerst een huls de grond in, die we later volstorten met beton en wapening. De huls trekken we er later weer uit. Ook de damwanden voor de ondergrondse garage zijn in de grond gevormd.”

Internationaal gezelschap

Een andere uitdaging is de bouwplaatsbezetting. “Het is op dit moment een toer om goede vakmensen te vinden. Alleen op dit project werken al zes nationaliteiten. Al deze mensen moet je uitleggen dat veiligheid hoog in het vaandel staat en een helm dus verplicht is. We werken hiervoor zoveel mogelijk met icoontjes.”

De meest efficiënte volgorde

Om de deadline te halen, werkt Heijmans zo efficiënt mogelijk. Ze bundelt de woningen waarin hetzelfde bouwsysteem wordt toegepast. “De getunnelde woningen liggen in één bouwstroom en de woningen met breedplaatvloeren en wanden in een andere bouwstroom. Het systeem bepaalt dan onze werkvolgorde. Overigens liggen we mooi op schema. Het hoogste punt is bereikt en omstreeks eind 2019 is de ruwbouw gereed. Op diverse plekken is al gestart met de afbouwwerkzaamheden.” 

Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | Heijmans

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

Casco-opbouw met snelle werkmethodes

Gebouw E van het HagaZiekenhuis – gelegen aan de Leyweg – telt twintig verdiepingen. Casco Bouw Nederland produceert en monteert hiervoor het volledige betoncasco in tunnelbouw, met gebruikmaking van vlechtvlonders.

“Deze werkwijze is redelijk bijzonder”, vertelt Jan Hokse, directeur van Casco Bouw Nederland. “Het vlechtwerk en de installaties worden beneden gemaakt en vervolgens opgehesen naar de tunnelvloer in wording. Zo behalen we veel tijdwinst.” Voor de betonstort werkt Casco Bouw Nederland niet met de gebruikelijke kubel, maar met een betonpomp met randverdeelgiek. “De kraan blijft dan vrij voor ander werk”, licht Hokse toe. “En ook dat levert weer tijdwinst op.”

Voor Casco Bouw Nederland is het eind van gebouw E al in zicht. “Het is een plezierig werk; er wordt op een prettige manier samengewerkt. Er zijn meerdere bouwdelen op één locatie. Dat vergt overleg en maakt het werk geanimeerd.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever

Heijmans Vastgoed, Rotterdam i.s.m. Gemeente Den Haag

Ontwerp

Klunder architecten, Rotterdam

Constructeur

Bartels Ingenieurs, Eindhoven

Installaties

Schipper Electro, Nieuwe Tonge; Giesbers InstallatieGroep, Rotterdam; Novenco, Bergschenhoek

Uitvoerder

Heijmans Utilitaire Woningbouw, Rosmalen

Bouwsom

€ 90 miljoen

Bouwperiode

2017 – 2020

image011-kopieren