Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Een school in een bijzondere omgeving

Een school in een bijzondere omgeving

Omgeven door water en groen

Het Dordtse Wellantcollege wil zich profileren als koploper in groen onderwijs. In dat kader worden de huidige schoolgebouwen in vier stappen omgeturnd tot een nieuw, groen scholencomplex.

De nieuwe campus wordt in drie fases gerealiseerd, waarvan Slokker Bouwgroep nu de eerste heeft opgeleverd. Zij ontwierp en bouwde een nieuw mbo-college op een bestaand parkeerterrein, op basis van een UAV-GC-contract. Ontwerp, vergunningentraject en realisatie vielen dus onder haar verantwoordelijkheid. Dit resulteerde in een dijkgebouw. De helft van dit gebouw telt drie bouwlagen, de andere helft bestaat uit twee bouwlagen.

Twee vliegen in ÉÉn klap

De gebouwen waarin het Dordtse Wellantcollege nu gevestigd is, zijn oud en verre van energiezuinig. Door de gebouwen te vervangen door een groen en milieuvriendelijk scholencomplex slaat de stichting Wellant twee vliegen in één klap. Ze kan haar nieuwe, ‘groene’ ambitie vormgeven en fors besparen op de energierekening. Het was aan Slokker Bouwgroep om een gebouw te realiseren dat hierbij aansluit.

img_4926-kopieren

De ronde hoeken geven het gebouw een vriendelijke uitstraling.

 

Bijzondere omgeving

“We hebben een bijzondere omgeving gecreëerd”, vertelt Johan Rijzing, projectleider van Slokker Bouwgroep. “In de regel vind je bij scholen geen stallen en andere dierenverblijven. Maar hier moeten de leerlingen praktijkervaring kunnen opdoen, bijvoorbeeld om later assistent paraveterinair te worden. We hebben het ontwerp gemaakt in samenwerking met LIAG architecten.”

In het souterrain stutte Slokker Bouwgroep eerst de bouwput met een keerwand. Vervolgens trok zij het pand op met een staalconstructie en kanaalplaatvloeren. Voor de gevels koos zij HSB-elementen, houten kozijnen en een stalen gevelbeplating. De ronde hoeken geven het gebouw een vriendelijke uitstraling.

Energieneutraal

In het kader van duurzaamheid werd een warmtepomp geïnstalleerd. Ook werd het gehele dak belegd met pv-panelen. Zo ontstond een energieneutraal gebouw. Ruijzing: “Om de leerlingen mee te nemen in dit milieubewuste beleid, is in de hal een scherm geplaatst waarop de leerlingen de energiespiegel van het gebouw op de voet kunnen volgen.”

”Het voelde goed om vanaf het eerste moment bij het project betrokken te zijn”, besluit Ruijzing. “Het is ons eigen ontwerp, waarbij wij zelf aan de ontwerpknoppen zaten. De uitwerking in BIM, de afstemming van de verschillende disciplines op elkaar, de oplossingen voor de knelpunten; alles liep als een trein.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details