Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
De Walvis, Amsterdam | Unieke identiteit met strakke, robuuste gevelbanden

De Walvis, Amsterdam | Unieke identiteit met strakke, robuuste gevelbanden

Een opvallende verschijning, zo mag De Walvis zeker worden genoemd. Het kantoorgebouw op het Bickerseiland in Amsterdam onderging een grootscheepse renovatie, waarbij ook de gevel een flinke upgrade kreeg. De strakke, donkerbronskleurige gevelbanden van Aldowa dragen bij aan de nieuwe, unieke identiteit van De Walvis.

In totaal engineerde, produceerde, leverde en monteerde Aldowa 1.350 meter gevelbanden voor de vernieuwde gevel van De Walvis. Daarnaast was Aldowa verantwoordelijk voor 425 meter dakkappen, 100 vierkante meter cassettegevel, 1.265 vierkante meter looproosters en 1.465 vierkante meter plafondroosters.

Hoogopgeleide engineers en ervaren vakmannen

De gevel van De Walvis is allesbehalve standaard en daarmee een uitgelezen project voor Aldowa. “Wij zijn al ruim veertig jaar gespecialiseerd in het engineeren, produceren en monteren van grote en complexe gevelbekleding in uiteenlopende soorten metaal”, vertelt projectleider Richard Sliep van Aldowa. “Wij kunnen vrijwel alles maken wat architecten bedenken. Dit doen wij met een team van hoogopgeleide en ervaren vakmannen die van aanpakken weten. Bovendien beschikken we over de juiste machines om, uit plaatmateriaal, gevelonderdelen in de meest bijzondere vormen te vervaardigen.”

Robuuste, massief ogende gevelbanden

KAAN Architecten, die het ontwerp voor de renovatie maakte, gaf de gevelbanden een robuust en massief uiterlijk. Daarbij manifesteren de gevelbanden zich superstrak en kaarsrecht op de gevel. “Wij werden al in het ontwerpstadium bij het project betrokken, om mee te werken aan de uitvoeringsdetails”, zegt projectengineer Frank Frumau van Aldowa. “In samenwerking met de architect, maar ook met opdrachtgever Maarsen Groep, aannemer Dura Vermeer en gevelbouwer Aluverre ontwikkelden we deze bijzondere geveldetaillering. We vervaardigden de gevelbanden uit AldoCore panelen van 5,5 meter lang, 1,2 meter hoog en 14 mm dik. De honingraatstructuur tussen de binnen- en buitenzijde van deze lichte panelen zorgt voor het robuuste en massieve uiterlijk.”

Gevelbanden met in kleur gecoate plafondroosters.

 

Afstemming belangrijk tijdens montage

In september 2019 startte Aldowa met de montage van de gevelbanden, die naadloos aansluiten op de vliesgevel van Aluverre. Frumau: “We vervaardigden een achterconstructie van aluminium schetsplaten, met daarin drie boorgaten ter plaatse van de topsky ankers van de vliesgevel. Op deze achterconstructie brachten we onze gevelbanden aan. Aan de onder- en bovenzijde van de gevelbanden monteerden we in kleur gecoate loop- en plafondroosters.” Tijdens de montage was de afstemming met Aluverre een belangrijk aandachtspunt. Sliep licht toe: “Onze werkzaamheden volgden direct op die van Aluverre. Onze planningen moesten dus naadloos op elkaar aansluiten. Daarbij werkte Aluverre van beneden naar boven en wij monteerden de gevelbanden van boven naar beneden. Zo zaten we elkaar zo min mogelijk in de weg.”

Maatwerk cassettes

Aldowa engineerde, leverde en monteerde ook de dakkappen en de cassettegevel op de begane grond. Voor de cassettegevel vervaardigde Aldowa, op verzoek van de architect, cassettes met een afwijkend formaat. “Met een afmeting van 180 x 300 centimeter zijn ze groter dan normaal”, legt Sliep uit. “Tegen maatwerk zoals dit zeggen we nooit ‘nee’, mits we de kwaliteit kunnen leveren waar we voor staan.” Frumau voegt toe: “Om ervoor te zorgen dat de cassettes strak en netjes gemonteerd konden worden, pasten we twee extra omega achterconstructies toe.”   

Bouwen op een postzegel

Naast de technische aandachtspunten bracht de renovatie van De Walvis de nodige logistieke uitdagingen met zich mee. Sliep: “We bouwden op een postzegel, middenin het centrum van Amsterdam. Dat gaf onze werkzaamheden een extra dimensie. We hadden te maken met weinig beschikbare ruimte op de bouwplaats, smalle toegangswegen en een lage spoortunnel. We schakelden onze transporteur al in een vroeg stadium in om alle vergunningen in orde te maken. Ook zorgde deze transporteur voor een speciale vrachtwagen die onder de spoortunnel door kon.”

Communicatie cruciaal

Met de montage achter de rug kijken Sliep en Frumau met veel tevredenheid op het werk terug. “Zoals op veel projecten bleek goede communicatie ook hier cruciaal”, zegt Sliep. “Onze uitvoering en logistieke afdeling hadden dagelijks contact. Ook hadden we een Whatsapp-groep met het hele team van Aldowa, waarin we elkaar snel konden informeren over de dagelijkse gang van zaken. De communicatie en samenwerking met alle betrokken partijen verliep zeer goed. En het is altijd fijn als de opdrachtgever zijn tevredenheid uitspreekt over je werk. Zelf zijn we bij Aldowa ook ontzettend trots op het eindresultaat.” ​ 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details