Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Busstation, Tilburg | Een grote, moderne overkapping met  geïntegreerde hemelwaterafvoer

Busstation, Tilburg | Een grote, moderne overkapping met geïntegreerde hemelwaterafvoer

Busreizigers op station Tilburg staan er sinds maart van dit jaar een stuk comfortabeler bij. Een indrukwekkende overkapping met lichtdoorlatende panelen houdt hen droog. Het licht boven de panelen maakt het station overzichtelijk en zorgt voor een veilig gevoel. 

“We hebben de staalconstructie berekend, getekend, geproduceerd en gemonteerd”, vertelt Arthur Heesen, projectleider van Buiting Staalbouw. “Hieronder viel ook de constructie voor het beheerdersgebouw, dat zich in de lus van de overkapping bevindt. We hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het finetunen van het ontwerp.”

Geïntegreerde gootconstructie

De kapconstructie werd opgebouwd met 48 kolommen en 23 spanten met lengtes tot 17 m¹. Een geïntegreerde gootconstructie over de lengte van het gebouw – in totaal 165 m – zorgt voor de afvoer van het hemelwater. De roestvaststalen standleidingen van de HWA zijn geïntegreerd in de kolommen en esthetisch weggewerkt. “Dat was een behoorlijke uitdaging”, vertelt Heesen. “De smalle kolommen moesten worden verzinkt om het hemelwater via de kolommen af te voeren. Maar de binnenzijden van de kolommen waren onbereikbaar voor lasverbindingen. In overleg met de opdrachtgever is gekozen voor luchtdicht lassen gecombineerd met een hoogwaardig natlaksysteem.”

Lichtdoorlatende doeken

Om het raamwerk te voorzien van doeken, werkte Buiting Staalbouw nauw samen met Buitink. De doeken moesten sterk en lichtdoorlatend zijn. Heesen: “Hier zat de uitdaging in de opspanverbindingen tussen de doeken en het staal. Het voorgestelde detail voor de aanhechting was zo complex, dat we op zoek zijn gegaan naar een innovatieve oplossing. Dit resulteerde in een strakke opspanconstructie met lange bouten en spanprofielen waar de doeken op aangesloten zijn.” Extra comfort biedt het licht boven de melkwitte doeken, dat is voorzien van sensoren die zijn geïntegreerd in de staalconstructie. Zodra een reiziger het station opstapt, gaat het licht boven de bovenliggende doeken aan om vervolgens met de reiziger ‘mee te lopen’ naar de plaats van bestemming.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details