Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Willemstoren | Rotterdam

Willemstoren | Rotterdam

Twaalf verdiepingen hoog met twee ondergrondse parkeerlagen, gelegen aan de voet van de Erasmusbrug en met uitzicht op de skyline van Rotterdam, verrijst op de plek van de Gedempte Zalmhaven de Willemstoren. Het hoogste punt is bereikt en de bouw ligt op planning, vertelt uitvoerder Mark van Haarlem van aannemer Van Wijnen.

Het is een bijzondere locatie waar de Willemstoren, met 76 huurwoningen, wordt gebouwd. Vanwege de ligging nabij de Erasmusbrug, omdat hij wordt gerealiseerd aan de Gedempte Zalmhaven en door de beperkte omvang van de bouwplek. “Toen het terrein nog braak lag, was het moeilijk voor te stellen dat er een woontoren gebouwd kon worden”, zegt Mark van Haarlem. Hij wijst dan op het historische aspect, de vroegere Zalmhaven, onder meer opgevuld met puin uit de Tweede Wereldoorlog, waarvan nog kademuren in de grond zaten. “Die hebben we deels laten zitten, om verzakkingen te voorkomen. Daar is de kelderwand op afgestemd. Constructief is de kelderwand wat kleiner, de bouw boven de grond heeft echter zijn geplande omvang.”

Willemstoren
Willemstoren


Betonwerk
Van Wijnen werd enkele jaren geleden in een vroeg stadium bij het project betrokken, en speelde een rol bij het uitwerken van zowel het voorlopige als het definitieve ontwerp. “We hebben goed naar alle bouwfysische aspecten gekeken, hebben bijvoorbeeld voorgesteld de galerijen te verbreden. We hebben vervolgens alles zelf ook in BIM uitgewerkt.” In de bouwvak van 2017 werd met heien begonnen (grondgevormde palen); daarna volgde het ontgraven. In het najaar van 2017 werden onder meer poeren in het werk gestort en is de kraanbaan aangelegd. Begin 2018 startte het bovengrondse werk. De grootste uitdaging zat in de constructie, merkt Van Haarlem op. “De ruwbouw is helemaal van betonnen elementen, een mooie maar flinke klus om dat goed uit te voeren. Je moet rekening houden met knooppunten, ongelijke balken, uitsparingen, met beton van verschillende sterkteklassen. Verder zijn de betonnen gevelpanelen met een niet zichtbaar ophangsysteem aan de betonnen binnenbladen bevestigd. Dat is allemaal zorgvuldig vastgelegd, zowel in woord als beeld. Dat is een ware ‘ruwbouwbijbel’ geworden.” Hij noemt de draai op de zevende verdieping, waar het gebouw overstek krijgt een hele opgave. “Het vroeg nogal wat rekenwerk om dat op de juiste wijze te ondersteunen.”

Logistiek
Daarnaast was de beperkte ruimte op de bouwplaats een aandachtspunt. Volgens Van Haarlem waren de aan- en afvoerroutes geen probleem, maar het verwerken van alle materialen vroegen om een strak logistiek plan. “We hebben in eerste instantie geprobeerd een plan op te zetten met een softwarebedrijf. Dat lukte niet. Toen hebben we het zelf opgepakt en met veel zorg uitgewerkt. Dat functioneert uitstekend.” Inmiddels is, half november, het hoogste punt bereikt. Er wordt nu gewerkt aan de gevelafsluiting en ook met de afbouw is men begonnen. De Willemstoren, zegt Van Haarlem tot slot, wordt door Van Wijnen turn-key opgeleverd, voorzien van onder meer badkamer en keukens. “16 april is de deadline, dan dragen we over aan Vesteda. We verwachten dat dat gaat lukken; we liggen op schema.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details