Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
De Peperklip Rotterdam | Oude glorie herstellen in ‘De Peperklip’

De Peperklip Rotterdam | Oude glorie herstellen in ‘De Peperklip’

Het is één van de markantste gebouwen op Rotterdam-Zuid. De Peperklip, ontworpen door Carel Weeber als tegenreactie op de ‘truttige’ jaren zeventig-architectuur, is een kolossaal gebouw met een uitgesproken vorm en opvallend kleurenpalet. Nu, bijna veertig jaar na de bouw, ondergaat ‘De Peperklip’ een grootschalige onderhoudsbeurt.

De Peperklip is eigendom van woningcorporatie Vestia. Het complex, dat van bovenaf op een paperclip lijkt, bestaat uit 605 woningen en 8 bedrijfsruimten. Aan hoofdaannemer Maasmond de eer om dit spraakmakende wooncomplex in zijn oude glorie te herstellen. “We werken al vijftien jaar voor Vestia”, zegt Hoofd Productie Richard Dubbelman van Maasmond. “Wij kregen deze opdracht in november 2016 gegund via een aanbesteding. In augustus 2017 startten we met de werkzaamheden.”

Duurzamer, veiliger, esthetischer

De werkzaamheden zorgen ervoor dat de Peperklip na oplevering aan de geldende isolatie- en milieu­normen voldoet. Ook gaat het gebouw er qua veiligheid en beleving op vooruit. Zo is ontwerper en kleurenadviseur Clara Froger bij het project betrokken om het gebouw, met respect voor zijn cultuurhistorische waarde, esthetisch op te waarderen. Dubbelman: “We verdelen de werkzaam­heden in een aantal bouwfasen. Eerst knapten we de algemene ruimten, trappenhuizen en entrees op. Sinds begin 2018 pakken we de woningen aan. We saneren asbest, vervangen de gevelkozijnen en verbeteren de isolatie. Schilder- en tegelwerk nemen we ook mee. Verder krijgt elke woning een videofooninstallatie en CO2-gestuurde ventilatie.”

Op schema

“We pakken de woningen per strang aan”, vervolgt Dubbelman. “We zijn begonnen met de laagbouwwoningen. Eerst de rechte stukken, daarna de bochten. Dit deden we met een snelheid van acht woningen in drie dagen. In het hoogbouwdeel, waar we nu bezig zijn, hebben we twee dagen per strang nodig.” De planning kwam tot stand via leansessies. Daar wordt niet van afgeweken. Maasmond verwacht dan ook van alle betrokken partijen dat zij in de planning meegaan. Dat lukt vooralsnog prima. De werkzaamheden lopen tot op de dag nauwkeurig op schema.

Goede communicatie

De bewoners blijven tijdens de werkzaamheden in hun woning. Dat vraagt om praktische oplossingen, zoals een kleine portable toilet tijdens de toilet­renovatie, maar ook om goede communicatie. Vestia en Maasmond besteden daar veel aandacht aan. “Vóór de start van de werkzaamheden hebben we vijf contactmomenten met de bewoners”, zegt Dubbelman. “Twee maanden van tevoren laten we weten wanneer wij verwachten te starten. In de weken daarna gaan we nog drie keer bij de bewoners langs, om hen te informeren over de werkzaamheden en de planning. Een dag van tevoren komen we de vloeren afplakken en helpen we met de laatste voorbereidingen.” Maasmond huurde zelf een woning in de Peperklip. Bewoners kunnen daar terecht bij vragen of problemen. In de modelwoning, die speciaal voor de bewoners is ingericht, worden spreekuren gehouden.

Tevreden bewoners

Met ruim vijfhonderd woningen achter de rug, nadert de oplevering van de Peperklip. Werkzaamheden die nog resten, zijn de opwaardering van zes entreepuien en het realiseren van een groendak. Dubbelman blikt alvast tevreden terug: “De Peperklip heeft een slechte reputatie, maar daar merken wij niets van. De werkzaamheden verlopen vooralsnog zonder problemen. De samenwerking met Vestia is, zoals we gewend zijn, uitstekend en het contact met de bewoners verloopt zeer prettig. In het eerste tevredenheidsonderzoek, gehouden onder zo’n 475 bewoners, scoren we en 8,4. Die blijk van waardering is voor ons het belangrijkst.”   

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details