01:41
13-03-2015

Zwijndrecht | Meerdervoort

Meer comfort in Meerdervoort
Tientallen huurwoningen in de Zwijndrechtse wijk Meerdervoort gaan er flink op vooruit. Woningcorporatie Trivire en aannemer transVORM sloegen de handen ineen om, samen met de bewoners, de woningen duurzamer en comfortabeler te maken. Halverwege het project verloopt alles nog exact volgens planning.

De renovatie in Meerdervoort betreft 76 karaktervolle woningen voor (jonge) gezinnen en starters in de Staringstraat, Jan Luykenstraat, Bilderdijkstraat en De Genestetstraat in Zwijndrecht. In de logeerwoning in de Bilderdijkstraat spreken we bedrijfsleider Rob Meijer van transVORM. Hij vertelt: “Als onderdeel van VORM brengen we bestaand vastgoed op peil en geven we het meerwaarde. In die rol werden we al in een vroeg stadium bij de renovatie van de wijk Meerdervoort betrokken.”

Resultaatgericht Samenwerken
Met de renovatie wil Trivire de levensduur van de woningen met 25 jaar verlengen. Ongemakken als tocht en vocht worden aangepakt en het duurzaamheidslabel gaat van D naar B. Eind 2013 vroeg de woningcorporatie aan transVORM om mee te denken in een plan van aanpak, met als belangrijkste voorwaarde dat de bewoners zo min mogelijk overlast ondervinden. Meijer: “Onder de noemer ‘Resultaatgericht Samenwerken’ bekeken we samen met de opdrachtgever, bewoners, de architect en de installatieadviseur wat aan de woningen moest gebeuren. Dit vertaalden we naar verschillende scenario’s en ontwerpen, waaruit de opdrachtgever een keuze maakte.”

Renovatiewerkzaamheden
Op 3 november 2014 startten de werkzaamheden. In 5,5 maand tijd worden de beganegrondvloeren gerenoveerd en de kruipruimtes geïsoleerd, de houten kozijnen met aluminium draairamen worden vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas, overal komen nieuwe hangtoiletten en waar nodig wordt de keuken vervangen. Verder worden oude ketels en geisers vervangen door HR-ketels, de ventilatiebox wordt vernieuwd en alle leidingen worden gekeurd. Op het dak komt een extra isolatiepakket met nieuwe dakpannen. Meijer: “Elke week starten we twee keer twee woningen op, die we elk in een cyclus van zeven dagen afronden.”

Tevreden bewoners
Onder het motto ‘renoveren is een feest’ wil transVORM dat het project voor iedereen zo positief mogelijk verloopt, met tevreden bewoners als belangrijkste einddoel. “Dit vereist een gedegen voorbereiding en heldere communicatie”, aldus Meijer. “Met de logeerwoning, die tevens fungeert als modelwoning, en mock-ups van het dak en de kozijnen, laten we de bewoners zien wat ze krijgen. In de modelwoning kun je zelfs via een transparante plaat onder de vloer kijken. Verder komen we de bewoners zoveel mogelijk tegemoet, bijvoorbeeld door hun spullen tijdelijk op te slaan.”

Regel van 3
transVORM hanteert tevens de ‘regel van 3’. Drie maanden voor de start van de renovatie gaat de uitvoerder bij de bewoners langs voor de warme opname en ongeveer drie weken van tevoren brengt hij de ‘stappenkaart’ langs. Hierop staat per dagdeel welke partij wat komt doen. Drie dagen van tevoren gaat transVORM nog één keer langs voor een laatste check. Meijer: “Belangrijk bij renovatieprojecten in bewoonde staat is dat je je afspraken nakomt en continu streeft naar verbetering. Wij werken volgens de lean-methode en hebben een gemotiveerd team dat zowel de bewoner als de planning hoog in het vaandel heeft staan. Het werk verloopt precies volgens schema: half april leveren we op.”

Stedenbouw partners