Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Woningbouw- en utiliteitsbouw

Zalmhaven, Rotterdam | Zalmhaven I tot op grote diepte gefundeerd

zalmhaventoren-img_6657-3-kopieren

16 april 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

De fundering van hoogbouwtoren Zalmhaven I is niet geheid, maar geboord omdat de palen tot circa 66 meter de grond in moeten, door draagkrachtige zandlagen heen tot op een zandlaag uit het Pleistoceen. Stil en trillingsvrij boren is dan een voor de hand liggende oplossing. De toren staat straks op 163 grondverdringende Tubex‌-palen met aangelaste boorpunt. De gekozen oplossing is uitvoerig getoetst.

De Tubex‌-paal is een doorontwikkeling van de Fundex‌-paal, indertijd ontwikkeld door het Zeeuws-Vlaamse Funderingstechnieken Verstraeten BV, onder andere ten behoeve van de renovatie van het Amsterdamse Concertgebouw. Algemeen directeur Ed Revoort: “Bij de Zalmhaven I is sprake van een gecompliceerde grondgesteldheid in combinatie met hoogbouw. De geconcentreerde belastingen op een bouwpostzegel vroegen om een maatwerkoplossing en die biedt de Tubex‌-paal, waarmee wij tot op grote diepte kunnen boren door dichte grondlagen heen.”

Twee segmenten

Allereerst wordt het eerste segment van de holle stalen paal op diepte gebracht, met een aangelaste boorpunt voorzien van speciale tanden om mogelijke obstakels te doorboren. Dit segment bereikt een diepte van circa 29 meter beneden NAP en wordt gevuld met beton. Vervolgens wordt op maaiveld het tweede segment aangelast en voorzien van een groutmengsel (cement met speciale bindmiddelen) verder op diepte gebracht tot ruim 65 meter beneden NAP. Revoort: “De werkzaamheden zijn in de periode eind oktober 2018 – maart 2019 in eigen beheer uitgevoerd met twee Fundex-boorstellingen en in een tempo van circa 10 palen per werkweek. Tijdens winterse omstandigheden hebben de boorploegen de kou getrotseerd.”

Toetsing door derden

Tubex-palen worden vaker toegepast voor hoogbouw boven de 70 meter; aanvullend is echter een minutieuze projectbegeleiding en noodzakelijke toetsing verricht. Revoort: “In verband met de hoogte van Zalmhaven I en de bijbehorende risicosturing is een zogeheten CC3-toets nodig, waarbij een onafhankelijke, gekwalificeerde derde partij de gekozen funderingsoplossing toetst. Ook zijn de werkzaamheden uitgebreid gesondeerd, onder meer met een full scale-proefboring. Wij kunnen na afronding van de werkzaamheden zeggen dat het proces aan onze verwachtingen heeft voldaan, op basis van 163 Tubex‌-palen met een draagvermogen van 1.200-1.600 ton per paal.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details