Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Projecten

Zalmhaven Rotterdam: Nieuw icoon aan de horizon

De ontwikkelaars en ontwerpers van De Zalmhaven, dat met een ranke, 215 meter hoge toren straks het hoogste gebouw van Nederland herbergt, doen er alles aan het project te integreren met de bestaande stedelijke omgeving.

Tekst | Tekst | Jan-Kees Verschuure Beeld | Ontwikkelcombinatie Zalmhaven CV

4 december 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

De ontwikkelaars en ontwerpers van De Zalmhaven, dat met een ranke, 215 meter hoge toren straks het hoogste gebouw van Nederland herbergt, doen er alles aan het project te integreren met de bestaande stedelijke omgeving. “We spreken van een gebiedsontwikkeling met in totaal 485 woningen, waarvan iets meer dan de helft in De Zalmhaven I”, zegt Michelle Corbeau namens de ontwikkelcombinatie Zalmhaven CV (AM/Amvest). De bouw van deze ‘highrise’, die onder geconditioneerde omstandigheden plaatsvindt, is inmiddels halverwege.

Het volume schaalt in hoogte af naar de bestaande bouw van het Scheepvaartkwartier. (Beeld: Studio Hoge Heren)

De gemeente Rotterdam wil een natuurlijk evenwicht aan beide zijden van de Erasmusbrug, met aan weerszijden gebouw De Rotterdam en nu dus De Zalmhaven. Corbeau: “Dat wordt geen solitair gebouw, maar een echte gebiedsontwikkeling, in goede samenhang met de bestaande omgeving van het Scheepvaartkwartier. In de nabijheid staan drie woontorens van circa 100 meter. Daar sluiten wij op aan. Wij wilden ook geen lelijke parkeergarage in het zicht, en hebben die aan het zicht onttrokken met een wand van laagbouwwoningen.”

De cascobouw van De Zalmhaven II en III, twee torens van circa 70 meter, de op maaiveld gelegen parkeergarage in het midden van de plot en de Herenhuizen eromheen, is al in een vergevorderde fase. Ook de realisatie van de highrise, die medio 2022 gereed zal zijn, is al een klein jaar op weg. “De bouw vindt plaats onder geconditioneerde omstandigheden. Met een hijsloods, een veilige, afgesloten fabriek voor prefab beton, wordt een verdieping per week voltooid. Het mooie is: in de hijsloods kan het eindresultaat rondom worden gemonitord en gecontroleerd – inclusief de buitengevel.”

Rotterdam wil een natuurlijk evenwicht aan beide zijden van de Erasmusbrug.

Restaurant met uitzicht

De highrise, eind september op een hoogte van 90 meter, biedt uiteindelijk plaats aan 256 appartementen en krijgt een publieksfunctie. Corbeau: “Bovenin komt een restaurant van twee verdiepingen met een schitterend uitzicht, onder meer dankzij glaspartijen van acht meter hoogte. Voor de bezoekersstroom wordt een aparte liftinstallatie gerealiseerd, naast de drie voor de woningen.” In de plint komen een horecagelegenheid, een beperkt aantal kantoren en een openbaar toegankelijke fitnessvoorziening. Ook de belangrijkste technische ruimtes zijn geconcentreerd in de onderbouw; de expeditiehof is gecombineerd met de toegang tot de parkeergarage. De gebouwen worden verwarmd op basis van een WKO met warmtepompen, ondersteund door stadsverwarming voor de pieken. Een ‘goede mix’ van huur en koop, van grotere en kleinere appartementen, is verdeeld over de drie torens – alle royale appartementen in het hogere prijssegment. “Wij hebben de markt uiteraard goed onderzocht. Het is niet per definitie zo dat mensen op grote hoogte ook het grootste appartement willen.”    

De woningen in de highrise worden uitgevoerd met balkons, voor een deel inpandig met een windwerend, transparant balkonhek.

Bouw van de midrise naast de hoogste woontoren van Nederland.

‘Buurtgevoel’

De Zalmhaven I, afgewerkt in beige Spaans graniet, is ontworpen door Dam & Partners Architecten; het Rotterdamse KAAN Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp van De Zalmhaven II en III, de parkeergarage en de Herenhuizen, alsmede voor de stedenbouwkundige inpassing. In eerste instantie was een doorlopende gevel voorzien voor de zogenoemde ‘midrise’ aan de Gedempte Zalmhaven. Op basis van zichtlijnen naar de Maas en schaduwwerking is gekozen voor twee torens van 70 meter, afgewerkt met wit aluminium zetwerk. Er wordt tevens een parkje aangelegd. “Het gebied is ook op ooghoogte alzijdig aantrekkelijk”, zegt architect Kees Kaan. Een uitdrukkelijke doelstelling. “Wij wilden geen ‘dode’ plinten, geen achterkantsituaties, en hebben voor witte gevels gekozen omdat wij lichte straten willen creëren. Dat sluit aan op de bouwregels voor het Scheepvaartkwartier – klassieke gebouwen met een sobere architectuur en grote ramen. De highrise hoort bij het rivierlandschap van Rotterdam. De midrise schaalt in hoogte af naar de bestaande bouw van het Scheepvaartkwartier; hier overheerst straks het buurtgevoel.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details