Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Zalmhaven Rotterdam: Gebiedsontwikkeling op ooghoogte

Zalmhaven Rotterdam: Gebiedsontwikkeling op ooghoogte

De ontwikkelaars en ontwerpers van Zalmhaven, dat met een ranke, 215 meter hoge toren straks het hoogste gebouw van Nederland herbergt, doen er alles aan het project te integreren met de bestaande stedelijke omgeving. “We spreken van een gebiedsontwikkeling met in totaal 485 woningen, waarvan iets meer dan de helft in De Zalmhaven I”, zegt Michelle Corbeau van AM, dat in de ontwikkelcombinatie met Amvest koos voor een 100% woongebied. De parkeergarage is omzoomd door herenhuizen met een voordeur aan de straat.

Zalmhaven I, II en III.

 

De ontwikkeling van het vierhoekige gebied in het Scheepvaartkwartier, tussen de Gedempte Zalmhaven en Houtlaan, is al aan de orde sinds 2001. De gemeente wil een natuurlijk evenwicht aan beide zijden van de Erasmusbrug, met aan weerszijden gebouw De Rotterdam en De Zalmhaven. Courbeau: “Dat wordt geen solitair gebouw, maar een echte gebiedsontwikkeling, in goede samenhang met de bestaande omgeving van het Scheepvaartkwartier. In de nabijheid staan drie woontorens van circa 100 meter, de Hoge Heren en de Hoge Erasmus. Daar sluiten wij op aan. Wij wilden bijvoorbeeld geen lelijke parkeergarage in het zicht, en hebben die aan het zich onttrokken met een wand van laagbouwwoningen.” De cascobouw van De Zalmhaven II en III, twee torens van circa 70 meter, de op maaiveld gelegen parkeergarage in het midden van de plot en de herenhuizen eromheen, is al in volle gang; ook is gestart met de bouw van hoogbouwtoren De Zalmhaven I, die medio 2022 gereed zal zijn. “De cascobouw vindt plaats onder geconditioneerde omstandigheden. Met een hijsloods, een veilige, afgesloten fabriek voor prefab beton.”

Voor bewoners toegankelijke daktuin.

 

Publieksfunctie

De Zalmhaven I biedt plaats aan 256 appartementen en krijgt een nog nader te bepalen publieksfunctie. Corbeau: “Het wordt in ieder geval mogelijk op entreeniveau door de hoogbouwtoren heen te lopen en de logistiek is zo ingericht dat er bovenin een restaurant kan worden gevestigd; er komt op zijn minst een publiek uitzichtpunt. In de plint van de hoogbouw komt een beperkt aantal kantoren en commerciële voorzieningen, denk aan een gym en/of horeca.” De belangrijkste technische ruimtes zijn geconcentreerd in de onderbouw en de expeditiehof is gecombineerd met de toegang tot de parkeergarage. De gebouwen worden verwarmd op basis van een WKO met warmtepompen, ondersteund door stadsverwarming voor de pieken. Een ‘goede mix’ van huur en koop, van grotere en kleinere appartementen, is verdeeld over de drie torens.
“Wij hebben de markt uiteraard goed onderzocht. Het is niet per definitie zo dat mensen op grote hoogte ook het grootste appartement willen. Het zijn wel allemaal royale appartementen in het hogere prijssegment. Wij kiezen met enkele commerciële accenten voor een 100% woonomgeving.”

Het gevelbeeld sluit aan op de bouwregels van het Scheepvaartkwartier.

 

Klassiek, wit, grote ramen

De Zalmhaven I, afgewerkt in beige Spaans graniet, is ontworpen door Dam & Partners Architecten; het Rotterdamse KAAN Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp van de torens De Zalmhaven II en III, de parkeergarage en de herenhuizen, alsmede voor de stedenbouwkundige inpassing. In eerste instantie was een doorlopende gevel voorzien voor de ‘midrise’ aan de Gedempte Zalmhaven. Op basis van zichtlijnen naar de Maas en schaduwwerking is gekozen voor twee torens van 70 meter, afgewerkt met wit aluminium zetwerk. Er wordt ook een parkje aangelegd. “Het gebied is ook op ooghoogte alzijdig aantrekkelijk”, zegt architect Kees Kaan. Een uitdrukkelijke doelstelling. “Wij wilden geen ‘dode’ plinten zoals bij de Hoge Heren, geen achterkantsituaties, en hebben voor witte gevels gekozen omdat wij lichte straten willen creëren. Dat sluit aan op de bouwregels voor het Scheepvaartkwartier, uitgaand van klassieke gebouwen met een sobere architectuur en grote ramen. De hoogbouwtoren hoort bij het rivierlandschap van Rotterdam. De midrise schaalt in hoogte af naar de bestaande bouw van het Scheepvaartkwartier.”

Buurtgevoel

Stedenbouwkundige integratie vraagt aandacht voor detail, vervolgt Kaan. “Om ruimte te maken voor de straat liggen de herenhuizen, die op dezelfde wijze zijn afgewerkt als de lagere torens, aan de Houtlaan enigszins terug, waardoor een hoekje is ontstaan bij de aansluiting met de bestaande bouw – voorheen een blinde gevel. Hier hebben wij als accent een aantal kamers ondergebracht van de naastliggende nieuwbouwwoning.” De daktuin van de parkeergarage is toegankelijk vanaf de bovenste verdiepingen van de 33 herenhuizen. De bewoners moeten geen last ondervinden van de parkeergarage; daarom staat deze constructief los van de woningen. “Uiteraard hebben deze een voordeur aan de straat; hier overheerst straks het buurtgevoel.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details