Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Zalando, Bleiswijk | Het grootste distributiecentrum van Nederland in aanbouw

Zalando, Bleiswijk | Het grootste distributiecentrum van Nederland in aanbouw

Slopen en bouwen gebeuren tegelijk

In Bleiswijk wordt het allergrootste distributiecentrum van Nederland gebouwd. Het dc telt ruim 140.000 m2 – vergelijkbaar met zo’n negentien voetbalvelden – en wordt het meest geautomatiseerde warehouse in Europa voor de online retailer die het gaat gebruiken.

Bij het ontwerp van het distributiecentrum is aan alles gedacht. Het uitgestrekte logistieke centrum wordt niet alleen functioneel, high tech en duurzaam. Veel royale raampartijen en hoogwaardige klimaatinstallaties moeten er ook een plezierige werkplek van maken.

Het logistieke centrum is een zogenaamde ‘brownfieldontwikkeling’; het pand wordt gebouwd op het voormalige terrein van FloraHolland in Bleiswijk. Door de sloop van enkele onderhavige bedrijfsgebouwen kwam hier 22 ha bouwgrond vrij. In de nieuwe situatie worden deze verdeeld in 100.000 m2 bedrijfsvloer, 30.000 m2 mezzaninevloer en 10.000 m2 kantoor onder één dak.

Hybride constructie

Vanwege de bodemgesteldheid wordt het dc gebouwd op ruim 43.000 funderingspalen. Zodra de fundering voor de eerste unit gereed was, werd gestart met de opbouw van het casco. “We hebben gekozen voor een hybride constructie”, vertelt Geert van Doorn van Aannemingsbedrijf Wouters Schijndel. “Een combinatie van staal en prefab beton. Vanwege de grote overspanningen en de hoge belastingen op de mezzaninevloer bouwen we dat gedeelte in prefab beton. Verder bouwen we in staal vanwege de snelheid en relatief hoge flexibiliteit. Zo halen we de hoogste bouwsnelheid en werken we kostenefficiënt.”

zalando_01_-kopieren

Grote raampartijen maken er ook een plezierige werkplek van.

 

Duurzaamheid

De bouw van het dc wordt gerealiseerd volgens de normen van BREEAM Very good. Deze ambitie vraagt om kwalitatieve installaties. 28.000 zonnepanelen, goede isolatie, hoogwaardige beglazing en aparte energiemeters per compartiment maken het gebouw in alle opzichten duurzaam. Aannemingsbedrijf Wouters Schijndel op haar beurt registreert alle verkeersbewegingen en maakt waar mogelijk gebruik van recyclebare materialen. “Lager dan BREEAM ‘Very Good’ komt bij ons al niet meer voor”, vertelt Franco Nooijen van Aannemingsbedrijf Wouters Schijndel. “We kennen ons aandeel.”

Druk bezette bouwplaats

Vanwege de omvang van het project en de vereiste hoge bouwsnelheid, zijn er al snel veel mensen op de bouw. “Tijdens het funderen waren er al zo’n 80 tot 100 medewerkers actief”, vertelt Van Doorn. “Er stonden vier heistellingen en tegelijkertijd werd er nog gesloopt. Het is een logistieke uitdaging om dit allemaal in goede banen te leiden.” De indeling in acht compartimenten helpt hierbij.

Organisatie en coördinatie

Hoe immens het project ook is, het verloopt voorspoedig. Nooijen: “De zachte, natte winter is minder gunstig voor ons, maar daar kunnen we mee omgaan. Daarnaast zijn er veel gesprekken met de opdrachtgever. Op het gebied van installaties en afbouw moeten nog veel beslissingen worden genomen. Ook de inbouw moet worden gecoördineerd. De omvang en complexiteit van de tegenwoordige ‘intralogistics’ liegen er niet om. Gebruikers willen geen cm2 onbenut laten. Installaties, brandveiligheid en vluchtwegen; alles moeten kloppen. Gelukkig hebben we hierin een goede samenwerking met de projectontwikkelaar. Een achtste deel van het warehouse wordt geschikt gemaakt voor een volledig geautomatiseerd magazijn.”

Inmiddels staan de eerste drie compartimenten overeind. Volgens planning staat voor de bouwvakvakantie het hele casco overeind en is het dc wind- en waterdicht.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details