Just-in-time en just-in-place
De bouw van Wonderwoods is vol op stoom, op een relatief klein bouwterrein met veel technische uitdagingen. Het bouwsysteem en de logistiek zijn daarom tot in detail uitontwikkeld. Gevelelementen worden compleet gemonteerd, inclusief plantenbakken. Met Mijksenaar werd een werkbare logistieke bebording uitgedacht. “Just-in-time en just-in-place”, vertelt George van Scheijn-del van Bouwcombinatie Wonderwoods (Kondor Wessels Amsterdam/Boele & van Eesteren).
Het bouwterrein op de hoek van de Croeselaan en Jaarbeursboulevard is zorgvuldig afgeschermd. Voor de passant zijn de groeiende opstallen van de Boeri-toren en MVSA-toren steeds beter zichtbaar. De twee groene torens zijn medio oktober ongeveer 7 verdiepingen in opbouw, en zullen uiteindelijk respectievelijk 30 en 21 verdiepingen tellen; de gevelsluiting gaat vrijwel gelijk op. “Bouwstromen zijn zo ingericht dat de ruwbouw van beide torens eind 2023 gereed zal zijn”, zegt Van Scheijndel. “Niets in de voorbereiding is aan het toeval overgelaten.” Dat heeft deels te maken met het unieke ontwerp en met de verschillende bouwsystemen. “Om deze redenen zijn alle partijen die daartoe van belang zijn vroeg in het proces aangesloten.”
Wonderwoods is gefundeerd op ruim 900 palen met een diameter van 63 centimeter, waarop poeren van 2,5 meter hoogte zijn geplaatst. Van Scheijndel: “Wij zijn in december 2020 gestart met de realisatie van een CSM-wand. Na het heiwerk is op 8 à 9 meter diepte glasinjectie toegepast voor de grondwaterkering. Daarna is de bouwput uitgegraven en is gestart met het heiwerk, het snellen van de palen en het plaatsen van poeren.” De Boeri-toren wordt uitgevoerd in wanden-breedplaat, de plint van de MVSA-toren bestaat uit verschillende bouwsystemen. Voor de bouw zijn 3 kranen beschikbaar. “De gevelelementen worden ‘plug & play’ gemonteerd, waarbij alleen de aansluitingen tussen elementen in het werk worden verzorgd.”
HSB- en gevelelementen worden als geheel geproduceerd en compleet afgemonteerd bij bouwpartner Westo. De Boeri-toren wordt afgewerkt met sandwichelementen voorzien van plantenbakken, inclusief teelaarde en irrigatiesysteem. Verder is de toren uitgerust met boombakken op de balkons, waarin in totaal 161 bomen worden geplaatst. Ook de sandwichelementen van de MVSA-toren worden volledig beglaasd aangevoerd. Voor de wintertuinen worden hoge aluminium taatsdeuren toegepast die automatisch sluiten. “Maatwerk in gevelsystemen, waarvoor speciale hijsvoorzieningen zijn bedacht”, aldus Van Scheijndel. “Sommige elementen wegen 12 tot 15 ton.”
De montagevolgorde is nauwkeurig vastgelegd, just-in-time en just-in-place. Om de logistieke aanvoer te optimaliseren, wordt alles uit de kast gehaald. “We hebben de bebording, circulair vervaardigd van bouwafval, door Mijksenaar (o.a. Schiphol; red.) laten finetunen.” Doel is om na digitale intekening op tijd en plaats alle logistieke medewerking te krijgen zonder tijdsverlies, met pictogrammen die begrijpelijk zijn voor mensen die de Nederlandse taal minder beheersen. “Deze noodzakelijke aanpak scheelt uitvoerders werk. We zijn vorig jaar uitgeroepen tot Beste Bouwplaats, onze wayfinding is uitgeroepen tot het beste idee en we draaien op volle toeren”, besluit Van Scheijndel.