Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Jaarboek

‘Wij innoveren om in te blijven spelen op de klantvraag’

Booking.com, Amsterdam kopiëren
Nieuwbouw van het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam.

Tekst | Tekst | Patricia van der Beek Beeld | Klimaatservice Holland

18 december 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Al 44 jaar ontzorgen zij opdrachtgevers met innovatieve, duurzame en comfortabele totaaloplossingen. Wat bepaalt dat dit Hardinxveldse bedrijf al decennialang van betekenis is in de installatiemarkt? En hoe vertaalt zich dat naar de praktijk van nu en de wensen van straks? We bespreken het met Jan Nederveen, directeur Nieuwbouw van Klimaatservice Holland.

Klimaatservice bedient vooral opdrachtgevers in de industriële markt, de utiliteitsmarkt en hotelschepen. Waarom kiezen zij voor jullie?

“In elk project streven we naar een prettige verblijfsomgeving met het juiste comfort. Duurzaamheid, innovatie, geborgde kwaliteit en het streven naar continuïteit staan altijd aan de basis daarvan. Opdrachtgevers zien ons niet alleen als technisch specialist, maar ook als samenwerkingspartner die in elke projectfase van dienst kan zijn. Of het nu gaat om de ontwikkeling en realisatie van een nieuw plan of om het doelmatig beheer van een bestaande situatie. De belangen en wensen van de klant zijn altijd het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld om kwaliteit, besparingen en/of duurzaamheid.”

De nieuwbouw van Hourglass op de Amsterdamse Zuidas.

Hoe speel je tegenwoordig in op de belangen en wensen van de klant?

“Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je goed werk levert, binnen planning en budget. Wat dat betreft is BIM niet meer uit ons werk weg te denken. Zeker op nieuwbouwprojecten kunnen we niet meer om deze manier van virtueel bouwen heen. Het voordeel van BIM is dat wij, maar ook alle andere bouwpartners die in het bouwinformatiemodel ontwerpen, vanaf het begin inzicht hebben in een project. De communicatie en afstemming verlopen soepeler en je kunt eventuele ‘clashes’ tussen disciplines al in het voortraject oplossen. De faalkosten tijdens de uitvoering zijn hierdoor een stuk lager. Bovendien levert BIM zich bij uitstek voor prefabricage. Op basis van het model kunnen we de installatieonderdelen volledig op maat produceren. Op locatie hoeven we dan alleen nog te monteren.”

Jullie renoveren en transformeren ook veel gebouwen. Is BIM daarbij van toegevoegde waarde?

 “De trend die we bij renovaties en transformaties zien, is dat bestaande gebouwen in 3D worden gescand. Die scan wordt vervolgens in een BIM-model geïntegreerd. Met deze virtuele blauwdruk van het gebouw kun je heel nauwkeurig je bouwkundige en installatietechnische ontwerpen maken en in 3D over elkaar heen leggen. Een project dat wij op deze manier hebben aangepakt, is de renovatie van kantoorgebouw De Walvis in Amsterdam. Dit kantoor uit de jaren zestig is slecht geïsoleerd en heeft onder meer een gigantische koelinstallatie en een dikke gasaansluiting. Met behoud van de bestaande kwaliteiten laten we het gebouw weer voldoen aan de eisen van nu. Voor de verwarming en koeling realiseren we bijvoorbeeld een WKO-opslag.”

Kantoorgebouw De Walvis in Amsterdam.

In hoeverre ontwikkelen jullie zelf nieuwe technieken?

“Onze ontwerpafdeling is continu bezig met nieuwe technieken. Het gaat daarbij vooral om innovatieve, maatwerk oplossingen voor een specifieke klantvraag. Een goed voorbeeld hiervan is de regeltechniek voor het nieuwe kantoor van Booking.com in Amsterdam. Samen met andere Siemens-partners dragen we bij aan een ‘smart building’ concept, gericht op een betere gebruikerservaring van het gebouw, meer welzijn, plezier, samenwerking en operationele efficiëntie. Met dit concept creëren we een slim gebouw, door een heleboel technologieën en toepassingen samen te brengen. Denk aan gebouwautomatisering, indoor positionering, ruimtecomfort, brandbeveiliging, werkplekontwerp en -optimalisatie, veiligheid en gezondheid.”

Hoe belangrijk is innoveren voor Klimaatservice Holland?

“Wij innoveren niet om te innoveren, maar om in te blijven spelen op de vraag van de klant. De ene keer is daar een nieuwe techniek voor nodig, de andere keer adviseren we een oplossing buiten onze scope. Het gaat ons erom dat de klant ontzorgd wordt en tevreden is. Op basis daarvan werken we samen met de klant aan een duurzame relatie. We zien bijvoorbeeld dat een flink deel van onze renovatie- en transformatieprojecten uit onze eigen onderhoudsportefeuille komt. Op het moment dat de installaties aan vervanging of verduurzaming toe zijn, worden wij hiervoor gevraagd. Ook blijven we na een transformatie of renovatie vaak betrokken voor het onderhoud. We nemen zelden afscheid van een klant en daar mogen we, samen met onze 250 toegewijde medewerkers, trots op zijn.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Randy van den Hoek

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Stedenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details