Na opening van de eerste fase in 2019 trok Westfield Mall of the Netherlands 150.000 bezoekers per week. (Beeld: Get in the Picture, H. de Vries)

02:16
17-07-2020

Westfield Mall of the Netherlands | Klaar voor de toekomst, met innovatieve concepten

Naar verwachting wordt in de tweede helft van dit jaar in Leidschendam Westfield Mall of the Netherlands opgeleverd. Na een succesvolle opening van het eerste deel in 2019, culminerend in 150.000 bezoekers per week, werken de bouwpartners zich nu door een periode van intelligente lockdowns. “De uitvoering verloopt voorspoedig, net als het finetunen van de concepten”, vertellen projectdirecteur Teun Koek (URW) en architect Charlotte Griffioen (MVSA).

Even recapituleren: ontwikkelaar/eigenaar URW (Unibail-Rodamco-Westfield) besloot voor de overname in 2017 van Westfield dat winkelcentrum Leidsenhage, met een direct verzorgingsgebied van 2,9 miljoen mensen, ideaal is gepositioneerd als grootste retailbestemming van Nederland. “Westfield Mall of the Netherlands, de definitieve nieuwe naam, moet na de herontwikkeling ook het beste winkelcentrum van Nederland zijn, met hoogwaardige, overdekte verblijfsgebieden en een iconische buitengevel”, zegt Koek. “Het winkelcentrum krijgt een sterke kwaliteitsimpuls qua ruimtelijkheid, afwerking en openbare functies. Van de bestaande winkels is inmiddels 90% eigendom van URW; we  breiden uit naar 280 winkels, restaurants en leisurevoorzieningen. Daarbij krijgen bijna alle winkelpuien een hoogte van 7,5 meter.”

Delen van de alzijdige ‘voile-façade’ zijn al gereed.

 

Innovatieve retail

De herontwikkeling voert URW uit in hechte samenwerking met de winkeliers, in een vorm van co-ontwikkeling. “Alle winkeliers willen graag, en wij streven ernaar om samen te werken met winkeliers die zelf innovatieve concepten inbrengen binnen het ruimtelijk concept. De toekomst is aan een mix van verkoopkanalen, het zogeheten Omnichannel-concept. Online kan best, maar voor beleving, exclusiviteit en evenementen kom je naar the Mall. De winkels worden niet kleiner, maar beter, met minder magazijnfunctie, meer ruimtelijkheid en toegevoegde waarde. In het geval van the Mall ga je niet alleen naar een onderscheidend winkelcentrum, maar naar onderscheidende winkels. Een Etos-vestiging is bij ons veel meer dan die in een doorsnee winkelgebied, waardoor de klant zegt: ik kom hier nog eens terug. Wij geloven heilig in de dynamische wisselwerking van ruimtelijke kwaliteit en innovatieve retail.”

Voile-façade

Dynamisch is ook het ontwikkelproces: nog tijdens de uitvoering worden concepten en zonering aangescherpt. “Het Dining Plaza bij de bioscoop is qua ontwerp bijvoorbeeld nog veranderd, met een interieurafwerking die beter aansluit op het gevelconcept”, zegt Griffioen. Deze zogenoemde ‘voile-façade’ is een alzijdige buitengevel van dubbel gekromde, betonnen schalen, waarmee the Mall één iconisch gebaar maakt naar de omgeving. Het geveldeel met de grootste uitkraging, bij de hoofdentrees aan de noordwestzijde, is nu in aanbouw. “Wij monitoren dit proces uiteraard goed. Zij het wat minder op locatie dan gewenst, maar met hetzelfde resultaat.”

De lockdown leidt tot rustiger en sneller bouwen, zegt Koek. “Vanzelfsprekend willen we liever dat bezoekersaantallen op peil blijven, maar de bouw vaart er wel bij. Tijdens de uitvoering hebben we door het grote horizontale volume sowieso veel minder last van anderhalve-meter-afstandissues dan pakweg een hoogbouwproject. Los daarvan merken wij dat bijvoorbeeld gevelpartijen wat extra capaciteit kunnen vrijmaken in deze periode. Met een slag om de arm spreek ik de hoop uit dat wij nog in 2020 volledig kunnen opleveren.”

Met hout afgewerkte plafonds op het Central Plaza.
(Beeld: Get in the Picture, H. de Vries)

 

‘The Gallery’

URW doet dat in een directierol die normaliter een hoofdaannemer zou zijn toebedeeld. “Wij hebben geen hoofdaannemer, alleen nevenaannemers – wederom in het kader van een dynamisch proces. Het eindresultaat is gebaat bij eigen inbreng. Dus: geen dictaat richting bouwpartners, maar innovatie en kruisbestuiving. Hier en daar scherpen wij zaken aan, bijvoorbeeld met de toevoeging van een WKO en een aantal laadpalen op de parkeerplaatsen, maar dat is een kleine last vergeleken met het grote doel: het beste winkelcentrum van Nederland creëren, een bestemming van formaat voor lokale, regionale en landelijke bezoekers.” Griffioen: “Met ruimte voor alternatieven. Zo maken wij op de enige plek met een enkele plafondhoogte, de begane grond onder de foodcourt, ‘The Gallery’: een gebied met een intiemere sfeer in de vorm van pop up-winkels.” In versmarkt Fresh! krijgt Robèrt van Beckhoven van ‘Heel Holland Bakt’ een eigen bakkerszaak; uitstraling en evenementen zorgen voor toegevoegde waarde. “Voor het Nederlandse winkelpubliek volstaat een merknaam niet als trekker, je moet iets extra’s bieden.”   

Tekst | Jan-Kees Verschuure Beeld | URW/MVSA

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Stedenbouw partners