Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Nieuws

Verlengde A16 | 10.000 palen onder de tunnel

dgb2-kopieren

27 juli 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

‘Grote werken fundeer je samen’

Met vertrouwde partijen is het goed bouwen. Franki Grondtechnieken en Voorbij Funderingstechniek zijn al enige tijd actief voor het Theemwegtracé in het Rotterdamse havengebied. Momenteel werken de twee bedrijven wederom samen aan een groot infrastructureel werk, nu aan de noordkant van Rotterdam. Funderingscombinatie FCVF verzorgt hier voor combinatie De Groene Boog de fundering voor de snelweg die de A16 met de A13 gaat verbinden.

Jan-Wim Verhoeff, algemeen directeur van Franki Grondtechnieken: “De samenwerking bij het Theemstracé verloopt erg goed. Aangezien onze moedermaatschappijen Besix en TBI/Mobilis ook bij de A16 Rotterdam deel uitmaken van de bouwcombinatie, lag een voortzetting van de samenwerking voor de hand. Het zijn beide projecten die door hun enorme omvang een zodanig groot beslag leggen op mens en materieel, dat je niet ontkomt aan samenwerken. We vullen elkaar goed aan: Franki is gespecialiseerd in trillingsvrij boren, Voorbij is sterk in damwanden.” Totaal aantal palen: 12.500; totale damwandgewicht: 20.000 ton.

16 stellingen

Het nieuwe traject van de A16 telt 25 tijdelijke en 35 permanente kunstwerken, waaronder de ruim 2 kilometer lange verdiepte tunnelbak. Verhoeff: “Op het hoogtepunt zijn in de tunnel 16 stellingen actief. Franki en Voorbij leveren er een aantal en indien nodig zoeken we in de markt voor aanvulling. Op die manier hoeven we klanten op andere projecten niet teleur te stellen. We zijn momenteel bezig voor de landhoofden van de fly-over bij het Terbregseplein en met de voorbereiding van de tunnelbak, waar damwanden worden aangebracht.”

Geluid

Om de overlast voor mens en natuur zoveel mogelijk te beperken, wordt in principe gewerkt met trillingsvrije, geluidsarme technieken zoals grondverdringende schroefpalen, al dan niet in combinatie met een prefab element. Damwanden worden zoveel mogelijk gedrukt. Hiermee wordt de omgeving, maar ook de natuur zo veel mogelijk ontlast.

Ruim 10.000 palen

Het grootste volume zit straks onder de tunnelbak. Verhoeff: “Voor de ruim 2 kilometer half verdiept aangelegde tunnelbak zijn ruim 10.000 palen nodig van 25 á 30 meter lang. We gebruiken hiervoor combinatiepalen, waarbij we eerst een buis boren van (bijvoorbeeld) 25 meter waarin een prefab element van 20 meter lengte wordt geplaatst. Dan kun je na het trekken van de buis eenvoudig 5 meter afgraven om een bouwput te maken. De eerste open moten van de tunnel krijgen dezelfde fundering. De palen hebben ook een trekfunctie. De grond is hier zo zompig, het lijkt wel of je op water loopt. Daardoor wil de gesloten tunnelbak gaan drijven.”

HSL

Een andere uitdaging ligt iets verderop als de A16 Rotterdam over de HSL moet. Deze spoorlijn is gefundeerd op een zandlaag op 25 meter diepte. Verhoeff: “Wij mogen die laag niet gebruiken voor de overkluizing omdat je daarmee de stabiliteit van de spoortunnel kunt beïnvloeden. Daarom gaan we met palen van 60 meter door de eerste laag naar het volgende zandpakket. Safety first.”
De funderingscombinatie is tot medio volgend jaar bezig voor De Groene Boog. Verhoeff: “We hebben een hele strakke planning. Door goede samenwerking met De Groene Boog doen we er alles aan om de projectplanning te respecteren en er gezamenlijk een goed werk van te maken, daarin ligt onze kracht!”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details