Op 27 november 2019 werd de eerste spade in de grond gestoken voor de bouw van de nieuwe geautomatiseerde coldstore van NewCold in Montauban-de-Bretagne, nabij Rennes. Het tweede vrieshuis in Frankrijk van de Nederlandse dienstverlener op het vlak van cold-chain logistiek heeft een opslagcapaciteit van 700.000 m³ en krijgt ijsproducent Froneri als hoofdklant. De realisatie van het project met drie hoogbouwvriesmagazijnen en een voorliggende laagbouw met twee bouwlagen had heel wat voeten in de aarde. Zo duurde het verlenen van de vergunning door de lokale overheid zowat 9 maanden, was regen de grote spelbreker bij de start van de bouwwerkzaamheden en sinds maart houdt ook COVID-19 deze bouwplaats in haar ban. Op 1 april 2021 moet de site operationeel zijn.
NewCold, dat wereldwijd vrieshuizen bouwt en exploiteert, is in volle expansie. De Nederlandse dienstverlener op het vlak van cold-chain logistiek kiest daarbij voor grotere vriesmagazijnen voor 80.000 tot 100.000 paletten, waardoor meerdere klanten in één magazijn ondergebracht kunnen worden. Zo kunnen de producten van verschillende klanten met één vrachtwagen naar hun bestemming gebracht worden. Supermarktketens willen immers dagelijks bevoorraad worden en dan is het efficiënter om zoveel mogelijk te combineren. Naast een eerste vrieshuis in Argentan bouwt NewCold op dit moment samen met bouwbedrijf B-Built een nieuw geautomatiseerde coldstore op Franse bodem, in Montauban-de Bretagne.
“In de eerste plaats bouwen we deze site met een opslagcapaciteit van 700.000 m³ voor onze klant Froneri. In het najaar van 2018 kregen we de opdracht om uit te kijken naar een gepaste locatie en een coldstore uit te werken om de producten die nu op vijf locaties verspreid zijn, te centraliseren. We kozen uiteindelijk voor Rennes en ook al ligt deze site op 200 km van Froneri’s grootste productiefaciliteiten, het is wel in de richting van haar klanten. Bovendien biedt deze regio opportuniteiten voor andere klanten. Bij de start van het project stelden we een oplevering in december 2020 voor ogen, zodat de eindklant tegen april 2021 klaar was voor het zomerseizoen”, vertelt vice president business development Piet Meijs. “Onze eigen architecten en ingenieurs ontwierpen een vrieshuis met 96.000 paletplaatsen volgens ons standaard concept en met zuurstofreductie als brandpreventie, zoals gebruikelijk. Vier maanden later werd dat dossier echter door de lokale overheid afgekeurd, omdat zuurstofreductie in Frankrijk niet als brandpreventie erkend wordt. Sprinklers zijn echter voor ons geen optie. We dienden een nieuw dossier in op basis van een concept met drie kleinere hoogbouwmagazijnen met elk 32.000 paletten. Dat werd uiteindelijk half september 2019 goedgekeurd. Het verlenen van de vergunningen duurde dus even lang als een zwangerschap.”
“In november 2019 zijn we gestart met de grondwerken en bouwwerkzaamheden, maar toen strooide hevige regenval roet in het eten, waardoor hoofdaannemer B-Built extra maatregelen moest nemen om alles werkbaar te maken”, aldus Meijs. “Anders dan bij onze andere coldstores werd niet gestart vanaf een vloer met een rekkensysteem, waarrond dan de wanden geplaatst worden, maar een staalconstructie vormt de basis van de drie vrijstaande hoogbouwvriesmagazijnen met een hoogte van 35 meter. Daken en wanden werden opgetrokken in geïsoleerde sandwichpanelen. Deze compacte gebouwen werden uitgerust met een rekkensysteem. We werken voor het eerst met een monorailsysteem om de paletten van het magazijn naar de expeditie te brengen en omgekeerd. De deuren tussen de verschillende locaties gaan enkel open als een palet passeert. Voor deze ‘high bays’ staat een gebouw met twee bouwlagen, vooral gekenmerkt door de grote zwarte vliesgevel met zonwerende beglazing, dat orderpicking, expeditieruimte en laaddocks omvat. Daarnaast staat het kantoor, gekenmerkt door de zwarte vliesgevel met zonwerende beglazing. Het betreft een mooi bouwproject, dat echter volledig door COVID-19 beheerst wordt. Tijdens de eerste lockdown waren de Franse onderaannemers zes tot acht weken niet op de bouwplaats actief. Nadien volgden strenge veiligheidsmaatregelen en intussen is de tweede golf uiteraard niet bevorderlijk voor de voortgang van de werken. Zo liep het bouwproces nog eens drie maanden vertraging op en hebben we samen met eindklant Froneri de opening bijgesteld naar 1 april 2021.”
Opdrachtgever NewCold, Breda
Hoofdaannemer B-Built, Bergen op Zoom
Staalconstructie ASK Romein, Roosendaal
Daken, wanden, vloerisolatie Isocab Construct, Ingelmunster (B)/Steenvoorde (FR)