Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Verduurzaming en verbetering Hoge ERA’s, Rotterdam Ommoord
De flat ná de renovatiewerkzaamheden.

Verduurzaming en verbetering Hoge ERA’s, Rotterdam Ommoord

Verbeteronderhoud met veel aandacht voor de bewoners

In Rotterdam Ommoord is onlangs gestart met de verduurzaming van de laatste van drie ‘Hoge ERA’s’, in opdracht van woningcorporatie Havensteder. Team ERAflats, bestaande uit Smits Vastgoedzorg en ERA Contour, voert verbeteronderhoud uit aan in totaal 525 woningen, met als doel om (1) deze woningen toekomstproof te maken, (2) de uitstraling van de flats te verbeteren en (3) de veiligheid en leefbaarheid rondom de gebouwen te vergroten. In het najaar van 2022 worden de laatste woningen opgeleverd.

“ERA Contour en Smits Vastgoedzorg hebben veel ervaring in het onderhoud en de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad”, vertelt Michel Ouwens, adjunct-directeur Groot onderhoud & Renovatie bij ERA Contour namens Team ERAflats. “Smits Vastgoedzorg staat in de markt bekend als de grondlegger van de RGS-methode (Resultaatgericht samenwerken). Als ERA Contour hebben we daarnaast een verleden met de ERA-flats; onze voorgangers hebben ze in de jaren ’60 en ’70 zelf gebouwd. Als samenwerkingspartners hebben we de krachten gebundeld en de focus vol gericht op deze aloude ERA-flats. Sinds 2016 onderhouden en verbeteren we deze flats bijna net zo rationeel als dat ze destijds zijn gebouwd.  

Michel Ouwens, adjunct-directeur Groot onderhoud & Renovatie bij ERA Contour.

Het verbeteronderhoud aan de zogenoemde Hoge ERA’s aan de Zernikeplaats, Einsteinplaats en Debijeweg in Rotterdam Ommoord is voor ons een vervolg op eerdere succesvolle samenwerkingen met Havensteder. In navolging van de Lewis- en Eliotflats in Rotterdam Ommoord hebben we recent bijvoorbeeld het verbeteronderhoud aan de Purmerhoek afgerond; een grote flat met 504 woningen in Capelle aan den IJssel.”

Duurzame en aardgasvrije toekomst

Net als deze flats waren de Hoge ERA’s ingehaald door de tijd, vertelt Ouwens. “Bewoners kampten met tocht- en vochtklachten en ook de uitstraling van de flats kon wel een opknapbeurt gebruiken. In anderhalf jaar tijd worden alle drie de flats voorbereid op een duurzame en aardgasvrije toekomst. Kopgevels, borstweringen en daken worden hoogwaardig geïsoleerd. Ook krijgen alle woningen nieuwe draaiende delen en isolerend triple glas. Dankzij deze ‘warme jas’ maken de woningen een energielabelsprong naar label A.” De verwarmingsinstallatie wordt voorbereid op stadswarmte en de bestaande ventilatie-installatie maakt plaats voor een nieuw ventilatiesysteem met CO2-sturing. In de meeste woningen worden bovendien de keukens, badkamers en toiletten vervangen. “Bewoners gaan elektrisch koken. Van Havensteder ontvangen zij allemaal een inductiekookplaat én een nieuwe pannenset.”

De galerijen worden voorzien van nieuwe en moderne hekwerken.

Hoogwaardige en frisse uitstraling

De drie Hoge ERA’s krijgen weer een hoogwaardige en frisse uitstraling, dankzij een nieuwe entree, opgeknapte algemene ruimten, moderne hekwerken op de galerijen en een nieuwe verflaag. “Ook wordt de begane grondplint met bergingen beter bij het straatbeeld betrokken”, aldus Ouwens. “Partner van Team ERAflats A3 Architecten heeft nadrukkelijk gekeken naar hoe de veiligheid en leefbaarheid rondom de flats verhoogd kon worden. Zo wordt rondom LED-verlichting aangebracht op de eerste verdiepingen, waardoor de straat perfect wordt aangelicht en donkere hoeken tot het verleden behoren. Grote glasvlakken zorgen daarbij voor aangename zichtlijnen.”

De bewoners centraal

Behalve de aandacht voor veiligheid en leefbaarheid is de aandacht voor bewoners sterk in de aanpak van Team ERAflats. “De werkzaamheden vinden plaats in bewoonde staat en worden per flat, per strang en van boven naar beneden uitgevoerd”, vertelt Ouwens. “Elke dag starten we twee woningen op. De werkzaamheden in elke woning nemen twaalf dagen in beslag en zijn behoorlijk impactvol voor de bewoners. Daarom hebben we in samenwerking met Havensteder logeerwoningen ingericht, waar bewoners tijdens de werkzaamheden kunnen verblijven. Bewoners die ervoor kiezen om in hun eigen woning te blijven, kunnen gebruikmaken van noodkeukens en noodtoiletten.”

Alle bewoners zijn vanaf de eerste ideeën bij de planvorming betrokken, benadrukt hij. “En ook onze wooncoaches zijn al in het ontwikkeltraject aangesloten. Samen met een klankbordgroep van bewoners hebben zij de impact van de werkzaamheden in kaart gebracht. Ook zijn zij hét aanspreekpunt bij vragen. Voorafgaand aan de werkzaamheden verzorgen zij de warme opnames én kijken zij waar ondersteunende diensten gewenst zijn. In onze modelwoning kunnen bewoners precies zien welke werkzaamheden in hun woning worden uitgevoerd, wat de impact is én wat zij hiervoor terugkrijgen. Daarnaast hebben we diverse ondersteunende tools ontwikkeld, zoals een scheurkalender met welke werkzaamheden op welke dag worden uitgevoerd, hoeveel tijd en overlast hiermee gemoeid is en wie de werkzaamheden komt uitvoeren. Zo proberen we dagelijks de verwachtingen te managen.”

Bloemen, taart en chocolade

Voor elk groot onderhoudsproject is een instemming van minimaal 70% van de bewoners nodig. “Ook in dit project hebben we dit ruimschoots gehaald, maar dat was niet eenvoudig”, blikt Ouwens terug. “Er was best wat weerstand en het heeft ons veel tijd en energie gekost om de benodigde goedkeuring te behalen. Mede dankzij deze inspanningen echter gaan – tot op de dag van vandaag – alle voordeuren voor ons open. Bewoners hebben duidelijk gezien welke (comfort)voordelen dit verbeteronderhoud oplevert. Er zijn zelfs voorbeelden van bewoners die ‘nee’ hebben gestemd, en die nu bloemen, taart en chocolade komen brengen bij ons team! Daar zijn we natuurlijk maar wat trots op. Om te zorgen dat álle collega’s op de bouw deze positieve verhalen horen, hebben we in onze keet een ‘klanthousiasmebord’ geplaatst. De succesverhalen hebben immers evenveel impact als het cijfer dat straks uit de bewonersenquête komt.”

Alle entrees krijgen weer een hoogwaardige uitstraling.

Werkervaringsplek voor SROI-krachten

Het verbeteronderhoud van de Hoge ERA’s is tevens door Havensteder en Team ERAflats aangegrepen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkervaringsplek te bieden en (terug) het vak in te helpen. “Hiermee nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid, in samenwerking met onze partners”, besluit Ouwens. “Daarnaast zien wij de SROI-inspanningen als een kans om het tekort aan arbeidskrachten in de bouw terug te dringen. Zo dragen we ook op deze manier bij aan een duurzame toekomst.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details