Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Veiligheid in en rond laad- en losdocks: ‘Het lijkt simpel, en dat is het eigenlijk ook’
Om een goede positie aan de dock te waarborgen en de heftruckchauffeur maximaal te beveiligen, levert Rite-Hite onder meer het Dok-Lok vrachtwagen-vergrendelsysteem.

Veiligheid in en rond laad- en losdocks: ‘Het lijkt simpel, en dat is het eigenlijk ook’

‘Als het kalf verdronken is, dempt men de put’. Een bekend spreekwoord, dat helaas nog te vaak van toepassing is in en rond laad- en losdocks. Jaarlijks vinden hier zeker 250-300 ongelukken met letsel plaats, waaronder ook diverse dodelijke ongelukken. Dat maakt de laad- en losdock tot de meest risicovolle plek van het magazijn. “Om het aantal ongevallen hier terug te dringen, moet veiligheid (nog) meer prioriteit krijgen”, vindt Wim Zwikker, Managing Director Benelux & UK bij Rite-Hite. “Bewustwording is hiervoor onontbeerlijk, waarin wij heel graag voorzien.”

Rite-Hite is een toonaangevende producent én leverancier van laaddock veiligheidssystemen. “Wij treden graag op als intermediair of consultant tussen de magazijnmedewerkers en de inkoop-/managementafdelingen”, vertelt Zwikker. “We zijn ervan overtuigd dat bedrijven het beste voor hebben met hun medewerkers; immers zijn zij hun grootste kapitaal. Maar hebben zij wel zicht op alle mogelijke gevaren? In de logistieke sector is het vooral efficiëntie en functionaliteit wat de klok slaat. Veiligheid in en rond laad- en losdocks staat een stukje lager op de agenda, omdat dit geen productieverhogende investering betreft. Bovendien worden de meeste ongelukken veroorzaakt door haast, onoplettendheid en onzorgvuldigheid. Niet verwonderlijk, want veel werkzaamheden zijn repetitief en worden op de automatische piloot uitgevoerd. Dit gaat altijd goed, totdat het een keer goed fout gaat. En juist die ene keer willen wij voorkomen. Wij brengen daarom graag de huidige situatie én mogelijke uitdagingen, hiaten en risico’s in kaart. Want hoe groot is het gevaar? Hoeveel activiteit is er rond de diverse docks? En wordt er gewerkt met eigen chauffeurs of externe vervoerders? Op basis hiervan maken we geheel vrijblijvend een voorstel om de veiligheid te waarborgen, inclusief bijbehorende calculatie en ROI-berekening.”

De Dok-Guardian voorkomt dat vorkheftrucks, palletwagens en voetgangers bij een geopende dockdeur van het 1,2 meter hoge laadperron kunnen vallen.

Hoe ver wilt u gaan?

Om de veiligheid van de dockomgeving te verhogen, zijn kleine en grote(re) aanpassingen mogelijk. Van looppadbeveiligingen, fysieke scheidingen tussen rijdend verkeer en voetgangers en doorvalbeveiligingen in palletstellingen tot en met meer specifieke dockequipment. “Voor al deze categorieën zijn duidelijke richtlijnen vastgesteld”, weet Zwikker. “Toch is dit vaak niet afdoende. Datzelfde geldt voor de wetgeving op dit vlak. Zo mag je in veel situaties met een wielkeg de vrachtwagen stoppen. Ook wordt veelvuldig gebruik gemaakt van elektrisch bedienbare blokkeringen met lichtsignalering. Beiden zijn in de praktijk vaak schijnveiligheidsoplossingen. Een wielkeg houdt namelijk echt geen te vroeg wegrijdende vrachtwagen tegen. En soms werkt ook het stoplichtsysteem niet naar behoren. Specifiekere en strengere wetgeving op dit vlak is dus gewenst.”

Verdiep je in je huurders!

“Anno 2021 worden de meeste magazijnen nog standaard ingericht, met een lichte dockleveller van 6 ton, een dockshelter van ca. 700-800 euro en een setje standaard wieldwingers. Wanneer hier vervolgens een huurder in komt die bijvoorbeeld big bags vervoert, heb je een serieus probleem. Niet voor niets worden wij veelvuldig betrokken bij bestaande gebouwen, waar flinke veiligheidsissues spelen.” Zwikker wil dit soort situaties graag voorkomen, door al in een vroeg stadium met de pandeigenaar, architect en logistiek dienstverlener aan tafel te gaan. “Verdiep je in je huurders!”, bepleit hij. “Welke eisen stellen zij aan de dockproducten? Bijvoorbeeld op het gebied van efficiëntie, ergonomie en veiligheid? In nieuwbouwprojecten is de logistieke inrichting vaak slechts 3-4% van de totale investering. Is dat wel slim? Mijn ervaring zegt van niet.”

Met de Eclipse laadperronafdichting draagt de dockshelter zorg voor een volledige afsluiting van de opening.

Maximale beveiliging van de heftruckchauffeur

Om een goede positie aan de dock te waarborgen en de heftruckchauffeur maximaal te beveiligen, levert Rite-Hite onder meer het Dok-Lok vrachtwagen-vergrendelsysteem. Dit gepatenteerde systeem ontstond in 1985 in Amerika en bestond in eerste instantie uit een haakarm die de vrachtwagen blokkeert. “Voor Europa was dit systeem niet geschikt, omdat onze vrachtwagens geen eenduidige bumper aan de achterzijde hebben. Daarom hebben we in 1996 een systeemvariant geïntroduceerd, die vandaag de dag nog altijd succesvol wordt toegepast en als enige product in de markt aan de hoogste veiligheidsklasse (FEM 3) voldoet”, vertelt Zwikker. “Dankzij de Dok-Lok wordt vroegtijdig wegrijden van de vrachtwagen voorkomen. Bovendien kan tijdens het laden en lossen de vrachtwagen nooit meer van de laaddock wegschuiven.”

Simpel, maar effectief

Ook hoge ogen in het productgamma van Rite-Hite gooit de Dok-Guardian. Deze simpele maar effectieve veiligheidsbarrière bestaat uit twee pilaren met daartussen een glasvezelnetgordijn, die voorkomt dat vorkheftrucks, palletwagens en voetgangers bij een geopende dockdeur van het 1,2 meter hoge laadperron kunnen vallen. “Voor wie hoge duurzaamheids- of hygiëne-ambities heeft bieden wij bovendien onze Eclipse laadperronafdichting, waarmee de dockshelter zorgdraagt voor een volledige afsluiting van de opening. En zo zijn er nog tal van oplossingen mogelijk.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details