Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Van vuilnisbelt naar logistiek paradijs

Van vuilnisbelt naar logistiek paradijs

Op 15 december leverde Van der Heijden bouw en ontwikkeling fase 1 van dit project op aan opdrachtgever Prologis. Een distributiecentrum volgens de hoogste standaard voor duurzaamheid en met het welzijn van de medewerkers voorop. En dan ook nog eens op een brownfieldlocatie die voorheen als vuilstortplaats diende. Hoe uniek dat is? Als we je vertellen dat dit een van de eerste logistieke projecten in Nederland is ter nominatie voor een Well Building Gold- en BREEAM-NL Outstanding-certificering, zegt dat genoeg.

Oog voor mens en milieu was een belangrijk onderdeel van de opdracht die Prologis aan Van der Heijden verstrekte. De ontwikkelaar en aanbieder van logistiek vastgoed – een van de meest vooraanstaande ter wereld – gaat voor duurzaamheid en hoge kwaliteit in alles wat het bedrijf doet. Een project waarin bewustzijn, welzijn en een herbestemming als deze samenkomen, is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Dat de ontwikkelaar voor Van der Heijden koos, is onder meer te danken aan de gedrevenheid, daadkracht en inventiviteit waarom het bouwbedrijf bekend staat. Jeroen van Beuningen, projectleider bij Van der Heijden, zegt hierover: “De gunning is op basis van onze transparante kostprijsopbouw, betrokkenheid en vindingrijkheid.”   

Van vuil naar superschoon

Greenfieldlocaties, oftewel niet eerder gebruikte terreinen, worden steeds schaarser. In het kader van toekomstgericht grond- en gebouwgebruik is bouwen op brownfield daarom een aantrekkelijk alternatief. Maar geen gemakkelijke opgave. Zeker niet als de eerdere bestemming een vuilstortplaats was, en de nieuwe een zeer duurzaam en gezond logistiek centrum. “Dat vraagt om een goed team van mensen met de juiste specifieke kennis en ervaring. En om veel nauwkeurigheid in de uitvoering en het zorgvuldig volgen van procedures en werkplannen”, aldus Van Beuningen.

Het beste werkklimaat

Zelden wordt er in warehousing zoveel aandacht geschonken aan het welzijn van de medewerkers als hier. Prologis Park Eindhoven DC4 heeft een topklimaat. Met constante klimaatmonitoring, koeling en filters die een continue stroom van schone lucht garanderen. Maar ook aan genoeg daglicht en de juiste werkverlichting is gedacht. “In veel warehouses is nauwelijks daglicht aanwezig. Hier hebben we een complete lichtstraat opgenomen, aangevuld met extra kunstlicht. Want als ik werk in een gebouw heb ik als mens behoefte aan licht”, zegt Van Beuningen treffend. Een mensgericht geconditioneerd project, dus. En daarmee een waardige kandidaat voor het Well Building Gold-certificaat.

Duurzame droomlocatie

Met de nominatie voor BREEAM-NL Outstanding gaan de ontwikkelaar en de bouwer voor de hoogst haalbare erkenning op het gebied van duurzaamheid. Combineer je duurzaamheid met kennis en vindingrijkheid, dan kom je uit op leefbaarheid. En daarmee op een gedroomde werkplek voor iedere logistiek medewerker. Een voorbeeld? Het tuinplan. Stel je voor: een park met wandelpaden en fruitdragende bomen waar je tussen de middag je lunch opeet. Met een rijke inheemse beplanting, afgestemd op het Nederlandse klimaat. En fraai geïntegreerde zonnepanelen op het dak van de fietsenstalling.

Slimme oplossingen

Van der Heijden is zelf vooral trots op de bewuste en praktische oplossing voor de hoofdingang. “We combineren duurzaamheid met functionaliteit”, vertelt Van Beuningen. “De speciale zonneluifel dient namelijk ook als dichte en droge hoofdentree. Door dit ontwerp konden er meer zonnepanelen worden geplaatst en ziet het er ook nog eens fraai uit. Want duurzaamheid mag best gezien worden.”

Bouwen kán anders

Een bijzonder project als dit laat precies zien waar Van der Heijden voor staat: topkwaliteit met een goed afwerkingsniveau. Met slimme, vooruitstrevende en creatieve oplossingen in uitdagende situaties, een daadkrachtige aanpak en goed bouwplaatsmanagement. Zodat overzicht en rust overheersen. En een zorgvuldige uitvoering waarbij gemaakte afspraken worden nagekomen en planningen worden gehaald, ook in lastige tijden. Kortom: een project om trots op te zijn. Of, in de woorden van Van Beuningen: “Kwaliteit is een keiharde belofte, geen keuzemogelijkheid.”    

Projectinfo 

‘Mooi stukje maatwerk’

Na DC1, DC2 en DC3 was Hermans Techniglaz ook betrokken bij het hypermoderne, duurzame DC4 van Prologis in Eindhoven. Voor de luifel boven de entree van dit distributiecentrum realiseerde Hermans Techniglaz de op maat gemaakte zonnepanelen, inclusief het complete beglazingssysteem.

“Het systeem bestaat uit 144 Powerglaz semi-transparante zonnepanelen”, vertelt Rik van Ogtrop van Hermans Techniglaz. “Dit zijn op maat gemaakte zonnepanelen, opgebouwd uit twee lagen thermisch versterkt glas met gelamineerde zonnecellen ertussen. Van deze panelen namen we de advisering, engineering, levering en montage voor onze rekening. Met onze jarenlange ervaring in maatwerk zonnepanelen en daglichtoplossingen weten we precies wat daarbij komt kijken. Het benodigde staal en zetwerk vraagt bijvoorbeeld om een goede afstemming met de staalleverancier en aannemer. En dan is er nog de elektra. Wij maakten het stringplan en legden de kabels aan vanaf de panelen tot aan de omvormer in de technische ruimte. De aansluiting en inbedrijfstelling verzorgden we ook. We kijken terug op een mooi stukje maatwerk, dat we in goede samenwerking met de aannemer en andere betrokken partijen tot stand hebben gebracht.”

Projectinfo 

Ingenieursbureau neemt engineering van fundering, palenplan en staalconstructie
voor zijn rekening


Alleen als bij alle bouwpartners de neuzen in dezelfde richting staan, is een succesvolle uitvoering en uitwerking van een project gegarandeerd. Hoofdaannemers moeten zich met betrouwbare partners omringen. Zo betrok Van der Heijden bouw en ontwikkeling het ervaren ingenieursbureau Verhoeven-Leenders als hoofdconstructeur bij het bouwteam voor Prologis DC 4 in Eindhoven. 

“We hebben eerst de fundering en het palenplan uitgewerkt. Aangezien dit gebouw op een voormalige stortplaats kwam, is er tijdens de engineering intensief contact geweest met Vroom Funderingstechnieken om tot een juiste paalkeuze te komen”, vertelt projectleider Patrick van Asseldonk. “De strakke planning maakte dit project alleen maar uitdagender. We namen ook de engineering van de staalconstructies voor de kantoren voor onze rekening. De constructies voor de hallen werden door de staalbouwer zelf uitgewerkt en door ons gecontroleerd. In februari 2020 dienden we de eerste stukken voor de fundering en het palenplan in. Dankzij nauw overleg met de gemeente en een vlotte verwerking van het dossier konden we nog geen 2,5 weken later met het heiwerk starten.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details