Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Woningbouw- en utiliteitsbouw

Van gebruikt hout naar nieuw product

image009
Hout na uitgebreide bewerking.

Tekst | Tamara Brouwers

Beeld | Hupkes Houthandel Dieren

7 februari 2022 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Hupkes Houthandel is specialist in het vervaardigen en leveren van grond-, weg- en waterbouwproducten, met ruim 100 jaar ervaring in zagen, schaven en CNC-bewerken van hardhout. Begin 2020 werd het bedrijf door een scout benaderd over de bouw van It Swettehûs.

Hupkes creëert maatwerkoplossingen in o.a. Azobé, Bilinga, Groenhart en Basralocus. Roelof Lantinga is verantwoordelijk voor de verkoop van dit project: “Wij werden benaderd omdat wij zowel het hout hebben, als dit kunnen bewerken. Niet dat het een eenvoudige klus was. De vraag was welke materialen er geschikt waren en welke wij beschikbaar hadden.”

Herwonnen hout.

Directeur Stefan Meinhardt: “Roelof en ik begonnen ongeveer vier jaar geleden serieus met het aanbieden van gerecycled hout. Voor It Swettehûs hebben we, van onze nationale en internationale projecten, het grootste volume gerecycled hout tot nu toe geleverd.” Dit hout is afkomstig van meerpalen, damwanden en wrijfhouten die gerenoveerd of vervangen moesten worden. Lantinga: “Het is altijd weer een verrassing hoe het hout eraan toe is na jarenlange verwering in de buitenlucht. Als het onder water is geweest, zitten hier bijvoorbeeld schelpdieren/bagger en algen op.” 

Deel van de constructie.

Omdat het hout eerst een uitgebreide bewerking nodig heeft, kent hergewonnen hout zijn beperkingen. “Soms vraagt een klant naar een product of hoeveelheid die niet mogelijk is. Het bewerken van dit hout is ingewikkeld vanwege aanwezig staal of andere gebreken. De palen die wij opkopen, zijn niet oneindig lang. Daarnaast zagen en schaven wij er in onze zagerij in Dieren de slechte stukken af. Zo ontstaat een nieuw product.” Dit mag vaak een FSC keurmerk dragen. “Voor dit project was in eerste instantie maar één soort beschikbaar in dit volume”, zegt Lantinga. “Een deel van de getrokken palen hebben we hetzelfde gelaten en ander deel gezaagd. Dit ging om 20 vrachtwagens vol. Het materiaal komt zoveel mogelijk uit Friesland. Ca. 96 Basralocus palen werden gebruikt voor de constructie. Overige palen zijn gezaagd en gebruikt voor de gevel, zowel binnen als buiten. Voor de haven en steigers werd ook Azobé en Karri gebruikt.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details