01:43
13-03-2015

Tilburg | Renovatie NS-station

Totale vernieuwing, terwijl bus- en treinverkeer ongemoeid doorgaan
In 2013 is gestart met de vernieuwing van station Tilburg. Onder de sporen komt een aantrekkelijke passage die de wijk ten noorden van het station verbindt met het stadscentrum ten zuiden van het station. Het nieuwe station wordt transparant, uitnodigend en ruimtelijk.

De operatie is groots. Zoals veel stations in Nederland is station Tilburg flink verouderd en voldoet het niet meer aan de normen van deze tijd. Nu wordt het station — behalve de kap en enkele monumentale delen — totaal vernieuwd. De nieuwe onderdoorgang wordt gevuld met winkels en horecagelegenheden. Opgangen naar de perrons, liften en roltrappen maken het station modern en toegankelijk. Aan beide zijden van het station komen nieuwe entrees en pleinen. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Besix Nederland.

Oude elementen behouden
Hoe rigoureus de aanpak ook is, de spectaculaire dakconstructie met hyperschalen blijft behouden. Dit is immers een markant herkenningsteken in de Tilburgse binnenstad. Datzelfde geldt voor enkele monumentale onderdelen in het station. “Eén ervan is een hoge betonnen wand in de vorm van een kwart cirkel”, vertelt Arie Loef, projectmanager van Besix Nederland. “Vanwege de rechte lijnen en primaire kleuren wordt die ook wel ‘De Mondriaan’ genoemd. Deze wand wordt in oude glorie hersteld en fungeert straks als artistiek trekpleister. Deze processen vragen veel aandacht en worden begeleid vanuit ProRail en Monumentenzorg.” Daarna kan het grote werk beginnen.

Monsterklus
Een monsterklus is de bouw en montage van de stationspassage. De tunnelbak wordt opgebouwd aan de noordzijde van het station. Zo ontstaat een immense kolos met een gewicht van 6,6 miljoen kilogram, 35 meter lengte en 40 meter breedte. Daarna wordt het bouwwerk in z’n geheel onder de sporen van het centraal station geschoven. “Voor deze verplaatsing was een buitendienststelling van zes dagen geregeld”, vertelt Loef. “In die tijd moesten we alle sporen verwijderen, het gat voor de tunnel graven, de tunnel met een hydraulische vijzelconstructie op zijn plaats schuiven en tenslotte de rails daarboven weer herstellen.” Ondanks wat tegenslagen ligt de tunnelbak nu perfect op zijn plaats.

Minimale overlast
Terwijl de bouwactiviteiten op het station in volle gang zijn, moet het bus- en treinvervoer met minimale overlast doorgang vinden. Elke dag moeten 30.000 reizigers hun weg kunnen vinden naar het juiste perron. “Deze verantwoordelijkheid delen we met de mensen van NS”, vertelt Loef. “Om alles in goede banen te leiden, hebben we met hen wekelijks overleg. Waar moeten verwijsborden en afzettingen worden geregeld? Hoe kan geluid worden beperkt en overtollig stof worden weggewerkt? Ook informeren is een belangrijk onderdeel van dit proces. Als mensen weten waarom, waar en hoelang zij overlast kunnen verwachten, kunnen ze er beter mee leven.”

Op dit moment treft Besix de voorbereidingen voor de inrichting van de stationspassage. Zij voert het betonwerk uit voor het nieuwe station en voor eventuele uitbreidingen in de toekomst. “Mocht de capaciteit van het station nog eens moeten worden vergroot, dan is de infrastructuur hiervoor al aanwezig.” Daarna gaat zij aan de slag met de bouw van de commerciële ruimtes en de inrichting van de stationshal met de bekende OV-poortjes.

Tekst: Liliane Verwoolde, Het tekstbureau     Beeld: Architectenbureau cepezed

Stedenbouw partners