Impressie van de brug over de Rozenburgsesluis.

02:42
14-01-2020

Theemswegtracé, Rotterdam | Even een stukje havenspoorlijn verleggen

Theemswegtracé lost knelpunt Calandbrug op

Aannemerscombinatie SaVe bouwt in een hoog tempo aan de onderbouw van wat eind 2021 het Theemswegtracé moet worden: een slimme omweg waarmee het Havenbedrijf toekomstige opstoppingen op spoor en water wil voorkomen. Een kunstwerk van formaat.

In de haven van Rotterdam komen alle transportvormen in hoge intensiteit samen. Als daar knelpunten in dreigen te ontstaan, is het zaak daar snel en adequaat op te anticiperen. De Calandbrug bij Rozenburg is zo’n knelpunt. Deze stalen hefbrug uit 1969 is een schakel in de Betuweroute, de spoorverbinding tussen het westelijk havengebied en achterland, en biedt toegang tot de Brittanniëhaven voor de zeescheepvaart. Ten opzichte van 2010 verwacht men in 2030 een verdubbeling van het aantal dagelijkse brugopeningen en minstens een verdubbeling van het aantal treinen per dag. Om dit infarct te voorkomen, is een slimme omleiding verzonnen waarmee spoorverkeer niet meer de scheepvaartroute doorkruist: het Theemswegtracé.

Brug over de Rozenburgsesluis.

 

Samen Verbinden

De omleiding bestaat volledig uit een viaduct dat begint vlak voor de Calandbrug, waar het nieuwe spoortraject rechtsaf met een boogbrug de tunnelbak van de Thomassentunnel oversteekt. Op de Neckarweg doorkruist het viaduct de strook windschermen om vervolgens via een tweede boogbrug over de Rozenburgsesluis zijn weg over drie kilometer te vervolgen op de Theemsweg. Bij de Merseyweg komt de aansluiting op het bestaande spoor langs de A15. De onderbouw van het Theems­wegtracé wordt gebouwd door aannemersconsortium SaVe – Samen Verbinden – waarin BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants samenwerken (Iemants is contractpartij voor Smulders). Het tempo zit er goed in: in november 2017 won SaVe de tender (van vijf aanbieders), in september 2018 begon de feitelijke bouw en eind 2020 draagt de combinatie over aan de makers van het spoorsysteem. Eind 2021 kunnen de eerste treinen gaan rijden.

Luchtopname van een deel van het projectgebied. (Foto: PortPictures/Danny Cornelissen)

 

4D

“Dat is zeker een hoog tempo”, beaamt Dieter Behaeghel, projectmanager van SaVe. “En ondanks dat het een omvangrijk werk is met technische uitdagingen, omliggende bedrijven die 24/7 door willen werken, verschillende soorten infrastructuur waar je mee te maken hebt en een scala aan leidingen en kabels onder de grond, liggen we goed op schema. Samen verbinden gaat gepaard met goed samenwerken en aandacht voor de relatie. Niet alleen met de partners maar ook met het Havenbedrijf Rotterdam, alle stakeholders en de projectomgeving. Ons doel is om steeds veilig en goed voorbereid aan de slag te gaan. Zo is het project helemaal in BIM uitgewerkt, maar dan in 4D, waarin we 3D combineren met planning. Zo kom je vooraf knelpunten op het spoor met bijvoorbeeld kraanopstellingen, transport van grote elementen en bouwkuipen.”

Dieter Behaeghel: “Een goede relatie met alle stakeholders is essentieel.”

 

Deelprojecten

Het Theemswegtracé is in totaal vier kilometer lang en is opgedeeld in deelprojecten met eigen uitvoerders. Behaeghel: “Het viaduct langs de Theemsweg is bijvoorbeeld één bouwstroom. Daar worden achter elkaar funderingen gemaakt, poeren en kolommen gestort, prefab onderslagbalken gelegd en dertig meter lange liggers geplaatst. En dat zo’n zeventig keer. De stalen bruggen zijn ook aparte projecten die parallel uitgevoerd worden.”

Brug-in-aanbouw over de Thomassentunnel.

 

Hollandia en Iemants zijn de bruggenbouwers, die afgelopen zomer hun brugsecties hebben ingevaren en op de voorbouwlocaties bezig zijn met de assemblage. De bruggen lijken identiek, maar die over de Thomassentunnel is met zijn aanloopstukken een goede 270 meter lang, de brug over de sluis is ruim 170 meter lang maar is zwaarder en breder omdat het spoor daar een bocht maakt. Alleen aan staal wegen ze al 4.200 en 4.300 ton. Als ze op hun plek staan, komt er nog een zwaar gewapend betonnen dek op en dan verdubbelt het gewicht bijna.

Langs de Theemsweg staan gestorte kolommen klaar voor het plaatsen van onderslagbalken

 

Vier kilometer werkterrein

Buiten deze in het oog springende deelprojecten zijn er tal van kleinere werken die hebben gespeeld of nog aan de orde zijn. Zo heeft het Havenbedrijf al eerder het stamspoor en het fietspad op de Theemsweg verplaatst en een leidingenbrug verhoogd van zeven naar zeventien meter. SaVe heeft zelf de Theemsweg gefaseerd naar het noorden verplaatst om ruimte te maken voor het nieuwe spoorviaduct. In 2018 zijn drie grote schalen van het kenmerkende windscherm aan de Neckarweg gesloopt zodat het spoorviaduct hier doorheen kan. Aan de andere kant van de weg heeft het Havenbedrijf op voorhand een rij smallere nieuwe schalen gebouwd. Bij de Neckarhaven loopt het viaduct deels over het terrein van Vopak, dus die zullen te zijner tijd een weekend de zaak moeten sluiten. Behaeghel: “Dat laat nog eens goed zien hoe belangrijk dat contact is met de stakeholders. Je werkterrein is vier kilometer lang, deels bebouwd en deels in gebruik. Je kunt alleen slagen als je dat van tevoren goed oplost.

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

Staalconstructiebedrijf overbrugt de Rozenburgsesluis

Parallel aan de Rozenburgsesluis bouwt Staalconstructiebedrijf Smulders aan één van de twee spoorbruggen die deel uitmaken van het Theemswegtracé. Afgelopen juli zijn alle boogsegmenten en brugsecties over het water aangevoerd en langzamerhand worden deze onderdelen aaneen gelast tot een boogbrug, die in maart 2020 over de sluis wordt gelegd.

“We zijn in maart 2018 na het winnen van de aanbesteding gestart met de voorbereidingen en in november al met de feitelijke productie van de onderdelen”, vertelt projectleider Benjamin Koyen van Smulders. “Deze onderdelen hebben we op drie eigen locaties laten maken en vervolgens in onze productiefaciliteit bij Antwerpen geassembleerd tot brugdelen van zo’n 550 ton. Nu leggen we de laatste hand aan het brugdek, dat is opgebouwd uit platen van 120 millimeter dik.”

Het resultaat is een bijna 40 meter hoge boogbrug met een overspanning van ruim 178 meter en een gewicht van 4.500 ton. Mammoet rijdt deze constructie in maart over de sluis en op de twee betonnen brughoofden. Koyen: “Ze gebruiken daarvoor zelfrijdende transportplatforms, zogeheten SPMT’s, waarmee ze de ene brughelft via een ponton over de sluis rijden. Vooraf wordt de hele brug naar bijna 10 meter gevijzeld en op deze hoogte getransporteerd en geïnstalleerd. Binnenkort gaan we met mobiele kranen de eerste boogsegmenten op de montagetorens tillen en dan krijgt de brug al aardig zijn vorm.” Het brugdek hangt straks met flexibele stalen hangers aan de boog. Een zink-aluminiumlaag en drie verflagen beschermen de brug tegen de elementen.

Hollandia bouwt de brug over de Thomassentunnel. Koyen: “Het Theems­wegtracé heeft een zeer korte doorlooptijd. Met twee bedrijven heb je meer capaciteit en kun je sneller twee bruggen realiseren.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam

Coördinatie, referentieontwerp Havenbedrijf Rotterdam (architect: Maarten Struijs)

Uitvoering onderbouw Bouwcombinatie SaVe (BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia, Iemants)

Bouwperiode eind 2018 – eind 2020

Totale investering €330 miljoen