Klimaatservice Holland verzorgde bij het nieuwbouwproject The William in Amsterdam de gehele werktuigbouwkundige installatie, sanitaire installatie en warmte-/koudebronnen. Ook de ventilatie van de parkeergarage, brandbestrijding en regeltechniek nam het bedrijf voor haar rekening.
Het kantoorgebouw The William ligt aan het water op een steenworp afstand van de Amstel. Het opvallende gebouw is opgetrokken uit staal, beton, hout en glas en heeft een flexibel in te delen vloeroppervlak van zo’n 13.500 m2. Er komt een drielaagse parkeergarage voor bezoekers en werknemers en op de begane grond is een commerciële plint gerealiseerd. Klimaatservice Holland werd al in een vroeg stadium bij het project betrokken en mocht samen met de opdrachtgever en adviseur de technische kaders bepalen. Projectleider Pieter Meerkerk: “Het pand is duurzaam ontwikkeld met als ambitie om BREEAM-certificaat ‘Very Good’ te behalen. Al voor de start van de bouw werden de warmte-/koudebronnen geboord. De twee torens beschikken ieder over een eigen WKO-bron en technische installatie. Deze installaties zijn wel met elkaar verbonden, zodat bij nood de ene installatie de andere kan ondersteunen. Het gebruik van twee WKO-systemen met twee verticale bronnen om het risico te spreiden, maakt dit project wel bijzonder.”
Het gaat in dit geval om twee monobronnen. “Het voordeel van een monobron is dat er maar één keer geboord hoeft te worden. In het gebruik is er geen verschil met een doubletsysteem. Als back-up worden per toren nog een warmtepomp op het dak geplaatst en een elektrische ketel voorzien voor noodgevallen of pieksituaties. Zo zijn de gebruikers van het pand altijd verzekerd van warmte of koude.”
The William is begin juli opgeleverd. Vorig jaar zomer werden de WKO-bronnen ontwikkeld, vanaf juni 2023 gingen de mensen van Klimaatservice vol aan de slag. De piek van het werk zat voor Klimaatservice vooral in het laatste kwartaal van 2023 en begin dit jaar. Meerkerk kijkt tevreden terug op het project: “We hebben met alle partijen samen een goed treintje gevonden om de afbouw soepel te laten verlopen.”
Op de bouwlocatie in hartje Amsterdam bracht de logistiek de grootste uitdaging met zich mee. Maar ook daarvoor werd een goede oplossing gevonden. Het materiaal voor de afbouw werd aangeleverd bij een hub elders in Amsterdam en door een transportbedrijf na werktijd naar de bouwplaats gebracht. “Zij leverde voor alle partijen op de bouwplaats alle benodigdheden voor één verdieping in één keer aan. De bouwweg werd hierdoor enorm ontlast en wij konden de volgende dag direct verder met onze werkzaamheden.”