T-Port Logistic Campus
01:44
01-11-2018

T-Port Logistic Campus, Almelo

Logistieke hotspot in het Twentse land

Op XL Bedrijvenpark Twente in Almelo ontwikkelt en realiseert Heylen Warehouses de T-Port Logistic Campus: een logistieke hotspot van 30 hectare groot, met in totaal zo’n 180.000 vierkante meter magazijnruimte. De eerste 46.000 vierkante meter is in recordtempo gebouwd en inmiddels in gebruik. 

Met dit project maakt Heylen Warehouses een flinke uitstap naar het noorden. Het van oorsprong Belgische bedrijf in logistiek vastgoed is sinds 2008 actief op de Nederlandse markt, maar dan vooral in de zuidelijke corridor. Bob Loohuis, business development manager, licht de keuze voor Almelo toe: “XL Bedrijvenpark ligt op een toplocatie in Europa op een kruispunt van multimodale transportlijnen. Ook is in Twente de arbeidsmarkt minder overspannen dan in de logistieke corridor.”

T-Port Logistic Campus

Weg, spoor, water
Loohuis omschrijft de T-Port Logistic Campus als een triple A locatie voor logistieke bedrijven die (centraal) Europa willen bedienen. Hij legt uit: “De campus ligt op een zichtlocatie aan de A35, met toegang tot alle transportmodaliteiten. Direct naast ons project ligt een state-of-the-art barge terminal van Combi Terminal Twente B.V.. Van deze terminal, die nauw samenwerkt met Port of Rotterdam, worden containers verscheept naar Twente, het Duitse achterland en andere Europese eindbestemmingen. Maar ook voor vervoer over de weg en het spoor is de campus perfect gelegen. Veel belangrijke Europese zeehavens en steden zijn snel en uitstekend bereikbaar.”

T-Port Logistic Campus

De campus bij nacht.

Lange levensduur
Het ontwerp van T-Port Logistic Campus is afkomstig van het Belgische architectenbureau Wastiau & Co. Kenmerkend is het landelijke exterieur, dat sterk doet denken aan de oorspronkelijke boerderijen op deze locatie. De gevelbekleding is uitgevoerd in een weefpatroon, dat refereert aan het textielverleden van Twente. Tegelijkertijd bieden de hallen alle moderne faciliteiten en veel ruimte. En door hun flexibele opzet zijn zij in verschillende grootten te realiseren. “We bouwen volgens de ‘second life’ gedachte”, zegt Loohuis. “Wij realiseren onze gebouwen op duurzame wijze conform de wensen van de klant, maar maken ze ook meteen geschikt voor een volgende huurder. Wij ontwerpen, bouwen en verhuren onze warehouses zelf en houden deze vervolgens zelf in belegging. Hiermee heeft onze klant naast een modern en duurzaam gebouw ook nog eens één aanspreekpunt voor de gehele looptijd van zijn huurcontract.”

Eerste 46.000 m² in gebruik
Heylen Warehouses realiseert T-Port Logistic Campus in twee fasen. De eerste fase, het zuidelijke deel, omvat ca. 69.000 vierkante meter. Daarvan is 46.000 vierkante meter al gerealiseerd en in gebruik genomen door Bleckmann, wereldwijd marktleider in supply chain management voor mode en lifestyle markten. Zij verzorgen vanuit de T-Port Logistic Campus te Almelo de gehele Europese distributie voor speelgoedgigant VTech. Loohuis: “We hebben dit distributiecentrum in recordtijd neergezet. In maart plaatsten we de eerste kolommen, half juni was Bleckmann operationeel in de eerste fase. Dit levert werkgelegenheid op voor zo’n tweehonderd mensen in de regio.”

T-Port Logistic Campus

Interesse
Ook Bolk Logistics vestigt zich op de T-Port Logistic Campus. Het logistieke bedrijf uit Almelo tekende voor circa 14.000 vierkante meter. De overige 120.000 vierkante meter verwacht Loohuis ook snel te verhuren: “We vernemen veel interesse uit de markt. Daar spelen we efficiënt op in. De bouwvergunning is verleend waardoor we snel kunnen schakelen.”   

Tekst: Fiona de Heus
Beeld: Wastiau & Co

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie.

*Door op 'inschrijven' te klikken gaat u akkoord met onze voorwaarden.

Projectinfo

Uitgebreid installatiepakket voor ‘meest toonaangevende gebouw van Twente’
“Dit is op logistiek gebied het meest toonaangevende gebouw in Twente dat de komende jaren gebouwd wordt”, zegt John Temmink, directeur van Wijco Technics BV over T-Port Logistics Campus in Almelo. Wijco levert daarvoor de techniek, zowel de E- als de W-installaties, inclusief de middenspanning, trafo’s en buitenverlichting.

Al in een vroeg stadium zocht Temmink contact met Heylen Warehouses en waar mogelijk dacht het bedrijf mee met de opdrachtgever. Vanaf juni kon Wijco beginnen met de installaties. “Het grootste deel hebben we in de zomer afgerond, de rest loopt nog tot eind november. We zijn op 1 juni begonnen en op 22 juli waren we klaar met de hallen 1, 2 en 3. Dat we voor elke hal maar twee weken hadden, was wel een uitdaging.” Dagelijks zijn 30 medewerkers van Wijco actief bij T-Port Logistics Campus, op piekmomenten wel 40. “Ongeveer 50 procent zijn eigen medewerkers, de rest huren we in”, vertelt Temmink. Hoewel ze met veel waren, liepen ze elkaar niet in de weg. “Die hallen zijn zó groot, 1,7 hectare, daar vind je de mensen niet in terug”, lacht hij.

Uitgebreid installatiepakket voor ‘meest toonaangevende gebouw van Twente’
“Dit is op logistiek gebied het meest toonaangevende gebouw in Twente dat de komende jaren gebouwd wordt”, zegt John Temmink, directeur van Wijco Technics BV over T-Port Logistics Campus in Almelo. Wijco levert daarvoor de techniek, zowel de E- als de W-installaties, inclusief de middenspanning, trafo’s en buitenverlichting.

Al in een vroeg stadium zocht Temmink contact met Heylen Warehouses en waar mogelijk dacht het bedrijf mee met de opdrachtgever. Vanaf juni kon Wijco beginnen met de installaties. “Het grootste deel hebben we in de zomer afgerond, de rest loopt nog tot eind november. We zijn op 1 juni begonnen en op 22 juli waren we klaar met de hallen 1, 2 en 3. Dat we voor elke hal maar twee weken hadden, was wel een uitdaging.” Dagelijks zijn 30 medewerkers van Wijco actief bij T-Port Logistics Campus, op piekmomenten wel 40. “Ongeveer 50 procent zijn eigen medewerkers, de rest huren we in”, vertelt Temmink. Hoewel ze met veel waren, liepen ze elkaar niet in de weg. “Die hallen zijn zó groot, 1,7 hectare, daar vind je de mensen niet in terug”, lacht hij.

T-Port Logistic Campus

Speerpunten
De utiliteitsbouw is één van de speerpunten van Wijco. De andere twee zijn retail en luxe woningbouw. Een aparte tak van sport is de buitenverlichting en terreinverlichting. Ook daar maakt Heylen gebruik van in Almelo. Op basis van de eisen van de opdrachtgever stelde Wijco zelf de werktekeningen op. Voor het project in Almelo gold Venlo als voorbeeld. Daar bouwde Heylen een vergelijkbaar logistiek centrum. “Voordat we een offerte maakten, konden we daar kijken”, aldus Temmink.

De utiliteitsbouw is één van de speerpunten van Wijco. De andere twee zijn retail en luxe woningbouw. Een aparte tak van sport is de buitenverlichting en terreinverlichting. Ook daar maakt Heylen gebruik van in Almelo. Op basis van de eisen van de opdrachtgever stelde Wijco zelf de werktekeningen op. Voor het project in Almelo gold Venlo als voorbeeld. Daar bouwde Heylen een vergelijkbaar logistiek centrum. “Voordat we een offerte maakten, konden we daar kijken”, aldus Temmink.


Groot, groter, grootst
Het is een immens project, de T-Port Logistics Campus in Almelo van Groep Heylen, met een totale omvang van maar liefst 38 voetbalvelden. Primoclad is hier verantwoordelijk voor de levering en montage van de aluminium bandramen, vliesgevels en overige kozijnsystemen. Het bedrijf was al in het voortraject bij het project betrokken, vertelt directeur Michel Warnaar. 

“Op basis van aangeleverde tekeningen en gegevens hebben we eerst alles verder uitgewerkt. De maatvoering bijvoorbeeld, maar ook de waarden en eisen waaraan de systemen moesten voldoen – het is dan ook allemaal maatwerk.” 

Het gebouw krijgt een opvallende uitstraling met onder meer silhouetten van boerderijen voor een landelijk accent. Met haar systemen draagt Primoclad bij aan de bijzondere uitstraling. Warnaar: “Daarnaast is er natuurlijk veel aandacht voor de functionaliteit, daglichtinval en dergelijke. Het omvangrijke gebouw moet in een heel korte tijd worden gerealiseerd. Een aspect waar we tijdens de laatste fase rekening mee moeten houden is dat het gebouw al gedeeltelijk in gebruik is genomen, maar dat is ingecalculeerd. Bovendien is er wekelijks overleg. Dan wordt ook naar de planning en logistieke aspecten gekeken. Dat is allemaal goed afgestemd en wordt door Heylen zelf gecoördineerd.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever/exploitant Heylen Warehouses, Herentals (BE)
Architect Wastiau & Co, Westerlo (BE)
Bouwperiode 2018 – 2020

SeeligkazerneCobana