Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Sterk staaltje techniek, planning en logistiek

Sterk staaltje techniek, planning en logistiek

Een belangrijk onderdeel van de transformatie van het Stationspostgebouw in Den Haag betrof het toevoegen van vier tussenverdiepingen. Dit leverde bijna 7.500 vierkante meter extra vloeroppervlakte op. De staalconstructie hiervoor is geproduceerd, geleverd en gemonteerd door VIETS Staalconstructie. De specialist in bijzondere staalconstructies realiseerde ook twee stalen liftschachten.

“Een op ons lijf geschreven project”, zegt projectleider Elbert Hardeman van VIETS Staalconstructie. “We hadden hier te maken met een bestaand pand, een monument, waar we onze constructie in moesten bouwen. Aandachtspunten hierbij waren de vloerbelastingen en de lengtes en gewichten van de balken. Onze hooggekwalificeerde engineers, productiemedewerkers en montageploegen gaan dit soort uitdagingen graag aan.”

Klemconstructie

VIETS Staalconstructie werd al vroeg bij het project betrokken om mee te denken over de staalconstructie. Hardeman: “Met 3D-scans brachten we elke verdieping in beeld. Op basis daarvan zijn de tekeningen en het uitvoeringsplan gemaakt. Omdat we de staalconstructie voor de tussenverdiepingen niet aan de bestaande betonnen, holle kolommen konden verankeren, maakten we een klemconstructie. Daar hingen we de nieuwe staalconstructie aan.”

Nauwgezette voorbereiding

De tussenverdiepingen zijn opgebouwd uit een stalen hoofddraagconstructie met grote stalen balken en daartussen staalplaatbetonvloeren. De liftschachten, elk 35 meter hoog, zijn in delen met de verdiepingen mee opgebouwd. “Per verdieping hadden we drie weken bouwtijd”, zegt Hardeman. “Dit vereiste een nauwgezette voorbereiding, planning en logistiek. We leverden het staal en de vloeren in de juiste volgorde op de bouwlocatie aan. Via openingen in de gevel brachten we ze in het gebouw. Daar gingen ze op transportkarren naar de juiste plek in het gebouw. Dit alles is goed verlopen. In februari dit jaar zat al het staalwerk, in totaal zo’n 350 ton, erin.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details