Stationsgebouw
01:51
12-03-2019

Stationsgebouw | Delft

Monumentaal stations­gebouw hervindt plek in Spoorzone Delft

Het stationsgebied van Delft is de afgelopen jaren flink op de schop gegaan. Het station en spoorviaduct maakten plaats voor een ondergronds station en spoorwegtunnel. Bovengronds verrees een nieuw stadskantoor met stationshal. Tussen al dit ‘moderne geweld’ stond het oude stationsgebouw er lange tijd verloren bij. Inmiddels heeft het monumentale pand, in een nieuwe functie, zijn plek in het gebied hervonden.

Twee betrokken ontwikkelaars ontfermden zich over het oude stationsgebouw en gaven het een nieuwe bestemming. De begane grond is getransformeerd tot restaurant, wijnbar en ijssalon. Het oude perron doet dienst als terras. De speciaal ontwikkelde luifel, bestaande uit gebogen stalen spanten met glas ertussen, doet sterk denken aan een perronoverkapping. Ook de tuin, met onder andere Cortenstaal, spoorstaven en split, refereert aan het treinverleden van het pand. Op de verdieping, ooit bestemd voor dienstwoningen, worden lichte werkruimten gerealiseerd.  

Respectvol ontwerp
Het ontwerp van het vernieuwde stationsgebouw is van Braaksma & Roos Architectenbureau. De uitvoering is in handen van Du Prie bouw & ontwikkeling, een middelgroot bouwbedrijf met ruime ervaring in renovaties en restauraties. “Het ontwerp getuigt van veel respect voor het monument”, zegt projectleider Fred van der Hoorn van Du Prie. “De architect bracht oorspronkelijke elementen, zoals de gevelkozijnen met schuiframen, weer in het gebouw terug. Ook kreeg het houtwerk op de buitengevel zijn originele kleuren: donkerbruin met rode details.” 

Start werkzaamheden
Begin 2018 startten de werkzaamheden. Eerst bracht Du Prie het gebouw aan de binnenzijde terug tot aan het casco. Daarbij werden originele bouwmaterialen en belangrijke onderdelen veilig gesteld. Na de sloop verrichtte Du Prie een aantal constructieve ingrepen, zoals vloerverstevigingen bij nieuwe trapgaten. Van der Hoorn: “Een belangrijk aandachtspunt was de scheiding tussen horeca en kantoor. Boven de pizzaovens brachten we bijvoorbeeld een scherm aan, dat de geuren en geluiden van de benedenverdieping tegenhoudt.” 

Ambacht en innovatie
Aan de buitenzijde restaureerde Du Prie de daken, goten en een deel van het metselwerk. Ook produceerde en restaureerde het bouwbedrijf zo’n honderd gevelkozijnen in uiteenlopende vormen en maten. “Allemaal handwerk”, aldus Van der Hoorn. “Voor de maatvoering van de kozijnen gebruikten we de 3D point cloud die we van het gebouw hadden gemaakt. Leuk om te zien hoe ambacht en innovatie hier samenkwamen.”

Stationsgebouw

Afbouw
“Binnen verzorgden we de complete afbouw”, vervolgt Van der Hoorn. “We plaatsten wanden en plafonds, we herstelden het sierstucwerk in het plafond en we vervingen de installaties. Ook bouwden we een nieuwe kern, bestaande uit een trappenhuis met centrale hal en toiletten voor de kantoren. Van de kantoorverdiepingen, waar het een doolhof van kamers was, maakten we loftachtige ruimten. Verder realiseerden we gevelopeningen voor daglichttoetreding, we knapten de houten balken op en we brachten een houtwolmagnesietvloer aan. Deze dekvloer is acht keer zo licht als een zandcementvloer.”

Stationsgebouw

Trots
Naast technische hoogstandjes, zoals het grote aantal gevelkozijnen en de op maat gemaakte stalen luifel, had Du Prie te maken met een zeer strakke planning en de complexe ligging midden in het centrum. Van der Hoorn: “Binnenstedelijk bouwen is inherent aan restauraties als deze en vereist de nodige logistieke aandacht. Zo stemden we met de gemeente af welke wegen we mochten gebruiken. Ook zorgden we voor een centrale parkeerplaats en we lieten alles just-in-time aanleveren. Inmiddels kunnen we terugkijken op een soepel verlopen project en een eindresultaat waar we met het hele team trots op zijn.”

Tekst: Patricia van der Beek
Beeld: Andre Roeleven (Du Prie)
Projectinfo

Strakke staalconstructie als terrasoverkapping
Voor de engineering, productie en montage van complexe staalconstructies werkt bouwbedrijf Du Prie regelmatig samen met Visser Konstruktie Veenwouden (VKV). Zo ook bij de renovatie van Stationsgebouw Delft. VKV bracht in het gebouw zo’n tien ton aan constructief staal aan. Daarnaast realiseerde de specialist in staalconstructies de stalen luifel boven het terras, die doet denken aan een perronoverkapping.

“De luifel is een sterk staaltje maatwerk”, zegt projectleider Eelke Hofman van VKV. “De architect wilde een strakke constructie met zo min mogelijk zichtbare bevestigingspunten. Standaard staalprofielen voldeden hier niet. Daarom vervaardigden we maatwerk kokerprofielen uit platen. Deze moesten we eerst voorspannen en vervolgens lassen.” VKV voorzag de L-vormige portalen van de luifels tevens van onzichtbare hijspunten. Hiermee konden ze eenvoudig in de kraan gehangen en op de juiste plek ingehesen worden. 

Samenwerking als vanouds
Voor Hofman is Stationsgebouw Delft wederom een mooi project met Du Prie: “De samenwerking met Du Prie loopt altijd goed. Ook hier was alles tot in de details voorbereid. Dat werkte perfect.”


Schilderwerk tot in detail
Van Leeuwen Vastgoedzorg & Projectmanagement BV is voornamelijk gespecialiseerd in het renoveren, stuken en schilderen van onderhouds-, renovatie- en herontwikkelingsprojecten. Voor de renovatie van Stationsgebouw Delft verrichtte Van Leeuwen diverse herstel- en schilderwerkzaamheden.

“Als partner van bouwbedrijf Du Prie waren we al in een vroeg stadium bij de renovatie van het stationsgebouw betrokken”, vertelt directeur/eigenaar Vincent van Leeuwen. “We dachten mee over de beste behandeling van de verschillende onderdelen. De slechte ondergronden waren hierbij een belangrijk aandachtspunt.”

Van gevelkozijn tot ornament
Van Leeuwen Vastgoedzorg & Projectmanagement herstelde en schilderde zo’n 45 gevelkozijnen aan zowel de binnen- als buitenzijde. Ook de goten werden opgeknapt en geschilderd. Verder nam Van Leeuwen Vastgoedzorg & Projectmanagement de dakkapellen, het torentje en een groot deel van het binnenschilderwerk mee. Van Leeuwen: “De ornamenten in het hout, waaronder op de dakkapellen en goten, kregen een andere kleur. Dit ging soms om hele kleine details.” Over het eindresultaat is Van Leeuwen zeer tevreden: “Het gebouw staat er de komende jaren weer mooi bij.”

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Bouwprogramma Renovatie/restauratie stationsgebouw Delft
Opdrachtgever Delft Centraal B.V., Amsterdam
Architect Braaksma & Roos Architectenbureau, Den Haag
Aannemer Du Prie bouw & ontwikkeling b.v., Leiden
Constructeur Pieters Bouwtechniek, Delft
Bouwfysisch/installatietechnisch advies Feniks Installatie-adviseurs bv, Utrecht
W-installaties Breman Utiliteit, Rotterdam
E-installaties Electrocel BV, Den Haag
Bouwperiode 2018

MadasterHet Nieuwe Dorp