Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Jaarboek

Spectaculaire trap verbindt handelsvloeren bij Canary Wharf

one-bank-street-canary-wharf-1
De dramatische bolle gevel ontworpen door KPF.

Tekst | EeStairs

Beeld | Leigh Simpson

30 november 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Het ontwerp van de 730.000 m² grote kantoortoren Canary Wharf op One Bank Street is opmerkelijk in twee opzichten. De architecten van ontwikkelaar Canary Wharf Group, Kohn Pederson Fox (KPF), hebben een dramatisch aflopende trap ontworpen. Een gedurfde geometrie die wordt aangevuld met een spectaculaire, asymmetrische ‘linttrap’, die tevens het middelpunt van het atrium vormt. Dit pronkstuk, dat drie enorme handelsvloeren met elkaar verbindt, is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen tp bennett, Adamson Associates [International] Limited en EeStairs.

Aanzicht van het atrium van One Bank Street.

“Het belangrijkste punt, dat in een vroeg stadium met KPF is ontworpen, was om de kern van de trap een ‘draai’ te geven”, vertelt Andrew McLean, directeur van tp bennett. “Zo werd een écht dynamische en creatieve werkplek voor de 3.000 medewerkers binnen Société Générale gecreëerd.”

De overwegend open vloerplaten hebben ‘break-out’ gebieden, die zijn ontworpen om alternatieve werk- en ontspanningsruimten te creëren. tp bennett heeft op maat gemaakte software gebruikt om de flexibiliteit in de omgeving te maximaliseren, in samenwerking met management en personeelsvertegenwoordigers. Het futuristische interieur is voorzien van touchdown bureaus, een centrale hub en informele ontmoetings- en presentatieruimtes. Met meer dan 9.000 planten heeft One Bank Street een BREEAM ‘Outstanding’ milieuclassificatie behaald. 

De installatie van de trap was net zo ingewikkeld als het ontwerp.

Ambitieuze lintvorm

tp bennett heeft de eerste designconcepten van de trap ontworpen. De asymmetrische trap stijgt al draaiend tussen het glas van de hoofdgevel en de balkons van de drie handelsvloeren. “Het ontwerp begon als een spiraal, wat later een meer ambitieuze ‘lintvorm’ is geworden”, legt McLean uit. De draai wordt breder naarmate hij verder draait en is gebaseerd op een Archimedes-spiraal.Adamson Associates [International] Limited heeft het gedetailleerde design verder uitgewerkt in nauwe samenwerking met het Eastbourne-team van Ee­Stairs, onder leiding van directeur Steven Bray en project manager/design engineer Paul Barton. “Ik wilde een trap met een pure vorm maken”, vertelt Simon Groves, Senior Associate bij Adamson Associates [International] Limited. “Het was cruciaal om de linten van de binnen- en buitenbalustradebehuizingen te vereenvoudigen en ze te verhogen tot 1.900 mm, zonder onnodige golving bij de bordessen tussen de traptreden. Dit betekende dat er geen stop-startpunten in de balustrades waren, maar enkel de pure vorm.” De openingen tussen de buitenste balustrades en de vloerplaten werden geminimaliseerd, zodat de overbrugging naadloos was. Ingenieurs van Arup onderzochten en keurden de structurele integriteit met betrekking tot de vloerplaten goed. 

“Om deze trap goed te krijgen, was heel wat modellering nodig”, vertelt McLean. “We hebben al eens eerder met EeStairs gewerkt en de samenwerking was uitzonderlijk.” Groves: “Samen hebben we afgesproken hoe we de installatie van de trap moesten ondersteunen.” Steven Bray van EeStairs: “De structurele prestaties van de trap worden gegarandeerd door de stalen balustrades met kokerprofielen, die aan elkaar vergrendeld zijn door gevouwen stalen treden en stootborden. De installatie van de trap was net zo ingewikkeld als het ontwerp.”

Drie secties

De trap, die 29 ton weegt, is door EeStairs gefabriceerd in drie complete secties. Daarna is het geheel in subsecties gesneden, precies klein genoeg om getransporteerd en in het gebouw op de vijfde verdieping gehesen te worden. Dit houdt in dat de trap opnieuw in elkaar werd gezet door Ee­Stairs, zonder afbreuk te doen aan de belastings- en gewichtsbeperkingen voor de vloerplaten. ‘’De installatie was een serieuze opdracht op zichzelf”, voegt Bray toe. “We hebben dit opgelost door de secties te installeren, beginnend met het eerste balkon. Er was een tandemlift met twee spinkranen nodig, evenals verschillende steunen van 12 meter die aan de primaire structuur van het gebouw waren vastgemaakt.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Yakup Yalcin

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Stedenbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details