Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Schoone Ley, Den Haag | Mix & match

Schoone Ley, Den Haag | Mix & match

Parkeerterreinen maken plaats voor levendige woonomgeving

In Den Haag neemt de vraag naar woningen alleen maar toe. Het liefst woningen waar mensen tot op hoge leeftijd comfortabel kunnen blijven wonen. Hiervoor verwisselt de gemeente Den Haag parkeerterreinen voor ruim 600 nieuwe woningen, commerciële voorzieningen en een parkeergarage bij het HagaZiekenhuis in Den Haag. ‘Wat een meerwaarde voor dit gebied. Of je nu naar zwarte parkeerterreinen kijkt of naar zo’n mooie, levendige omgeving.’

Om meerdere doelgroepen aan te spreken, biedt project ‘Haga-Leyenburg’ een mix van eengezinswoningen en appartementen, bestaande uit koop- en huurwoningen. 41 eengezinswoningen zijn inmiddels opgeleverd; 464 appartementen zijn op dit moment in aanbouw. Onder de grond komt een publieke tweelaagse parkeergarage, op de begane grond een parkeergarage voor de bewoners en een commerciële plint, op de eerste verdieping een daktuin en op de bouwlagen daarboven appartementen. Heijmans realiseert de totale gebiedsontwikkeling samen met de gemeente.

Uitdagend omgevings­management

Tijdens de bouwactiviteiten moet Heijmans met veel partijen samenwerken. Voor de aspirant-huurders moet er een modelwoning worden ingericht en kopers moeten digitaal worden geïnformeerd. Voor het drukke auto-, tram- en busverkeer dat zich verzamelt bij het nabijgelegen OV-punt moeten omleidingen worden geregeld. De omwonenden moeten worden geïnformeerd over het verloop van de bouw. “Je begrijpt dat we deze ingewikkelde puzzel aan een professionele, ervaren omgevingsmanager en het bouwteam hebben overgelaten”, vertelt Harry Verheij, projectontwikkelaar van Heijmans.

Het hoogste punt is bereikt. Eind 2019 werd de ruwbouw opgeleverd.

 

Trillingsvrij heien

Een partij die zeker geen hinder mag ondervinden van de bouwwerkzaamheden is het ziekenhuis. Dit moet te allen tijde door kunnen draaien. De ambulances moeten op elk moment kunnen uitrukken en datzelfde geldt voor de traumahelikopter, ook als er zes torenkranen draaien. “Traditioneel heien leek aanvankelijk alleen geluidsoverlast te veroorzaken”, vertelt Verheij hierover. “Maar tijdens oogoperaties konden juist trillingen voor problemen zorgen tijdens de sloopwerkzaamheden van de zusterflat. Om die reden zijn we overgestapt op in-de-grond-gevormde heipalen. We drukken eerst een huls de grond in, die we later volstorten met beton en wapening. De huls trekken we er later weer uit. Ook de damwanden voor de ondergrondse garage zijn in de grond gevormd.”

Internationaal gezelschap

Een andere uitdaging is de bouwplaatsbezetting. “Het is op dit moment een toer om goede vakmensen te vinden. Alleen op dit project werken al zes nationaliteiten. Al deze mensen moet je uitleggen dat veiligheid hoog in het vaandel staat en een helm dus verplicht is. We werken hiervoor zoveel mogelijk met icoontjes.”

De meest efficiënte volgorde

Om de deadline te halen, werkt Heijmans zo efficiënt mogelijk. Ze bundelt de woningen waarin hetzelfde bouwsysteem wordt toegepast. “De getunnelde woningen liggen in één bouwstroom en de woningen met breedplaatvloeren en wanden in een andere bouwstroom. Het systeem bepaalt dan onze werkvolgorde. Overigens liggen we mooi op schema. Het hoogste punt is bereikt en omstreeks eind 2019 was de ruwbouw gereed. Op diverse plekken wordt nu volop gewerkt aan de afbouw.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details