In 2019 viert Royal Steensma haar 180-jarig bestaan. De producent van de bakkerijgrondstoffen viert dit jubileum door letterlijk en figuurlijk aan de weg te timmeren.
Opvallend is de metamorfose die de vestiging van Royal Steensma in Vlaardingen onderging. Hier werd een gebouw met drie bouwlagen opgehoogd tot een gebouw met vier bouwlagen en vervolgens ingericht als Food Innovation Academy. In de ‘FIA’ komen onder meer een testcenter, laboratoria, kantoor- en workshopruimtes en een auditorium. Op de tweede verdieping verbindt een loopbrug de FIA met de expeditie. Een transparante gang rondom de expeditie versterkt het praktijkgerichte karakter van de opleiding. Leerlingen hebben vanaf deze gang continu zicht op de fabriek en zien hoe bakkerijgrondstoffen in de praktijk worden geproduceerd. Voor de uitwerking van deze onderwijsvorm bundelden voedingsbedrijven, onderwijs en overheid hun krachten.
FIA
Om de FIA te realiseren, kocht Royal Steensma een laagbouw aan van de gemeente. Zij liet deze eerst asbestvrij maken en vervolgens slopen tot aan de betonconstructie. Een nieuwe staalconstructie vormde de basis voor een nieuwe vierde bouwlaag.
De expeditie
De expeditie werd volledig nieuw gebouwd. Het gebouw werd gefundeerd met een betonconstructie. Voor de opbouw van het gebouw werd een staalconstructie gemonteerd. “Deze nieuwbouw bevindt zich midden tussen de bestaande bouw”, vertelt De Vreugd. “Aan de expeditiekant ligt deze zelfs in een H-vorm tussen de bestaande bouw. Dit vroeg continue aandacht voor de aansluitingen. Ook moesten we voorkomen dat constructiedelen bijvoorbeeld deuren barricadeerden.”
Slappe ondergrond
Omdat de ondergrond erg slap was, moest Van Mourik Bouw deze eerst verstevigen. Zij deed dit met prefab betonnen heipalen, elk met een lengte van 30 meter. “Op het totale oppervlakte van 3.000 m2 hebben we 460 palen in de grond gebracht”, vertelt Jan-Pieter de Vreugd, projectleider van Van Mourik Bouw. “Het vroeg ongeveer dertig dagen voordat de grond voldoende was gefundeerd voor de ondertussen uitgestippelde plannen.”
Intensief overleg
Het project werd aanbesteed onder een Construct & Build-contract. De betrokken partijen – onderwijs, bedrijven en overheid – waren samen verantwoordelijk voor de uiteindelijke invulling van het gebouw. De Vreugd: “Dat heeft veel intensief overleg gevraagd. In het begin zaten we drie tot vier keer per week bij elkaar om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Een keer per week kwam het bouwteam bij elkaar; daarnaast waren er besprekingen met installateurs, commissieleden en leidinggevenden op de bouw. Later werd dit minder. Gelukkig kunnen we zowel met Royal Steensma als met bouwbegeleiding Onyx uitstekend door een deur.”
Vier vierkanten in de gevel
Het ontwerp werd gebaseerd op de oude, karakteristieke fabriekshal met vier aaneengeschakelde hallen. Brand BBA | BBA architecten hanteerde hierbij het principe ‘Form Follows Function’. Zij gaf de nieuwe fabriekshal, annex koelcel, eveneens vier segmenten, herkenbaar aan de vier terugliggende antracietkleurige panelen. Hierdoor ontstond een aantrekkelijke schaduwwerking in de gevel. De nieuwe entree van Royal Steensma en de FIA omarmt nu als het ware de nieuwe fabriekshal. Er ontstond samenhang en rust in de gevel en een verbinding tussen het huidige kantoor van Royal Steensma, de nieuwe fabriekshal en de FIA. De entree kreeg een open, transparante vliesgevel met een zwart kader en werd hierdoor een ware blikvanger.
Duurzaam en gasloos
Een wens die minder met het uiterlijk van het pand te maken had, was duurzaamheid.
Royal Steensma wilde uitsluitend gebruikmaken van duurzame materialen, gekoppeld aan een gasloze energielevering. “Hiervoor bouwen we luchtdicht. Het gebouw bevat dan ook nergens openslaande ramen. De installateurs – op hun beurt – moeten de installaties zorgvuldig inregelen, van luchttoevoer tot luchtafvoer. Voor verwarming en koeling is een warmtepomp geïnstalleerd.”