Pontsteiger

De 90 meter hoge Pontsteiger vormt de blikvanger van de nieuwe woonwijk Houthavens.

02:08
09-10-2018

Pontsteiger | Amsterdam

Pontsteiger op IJ-oever nadert zijn voltooiing

Het woongebouw Pontsteiger is één van de markantste hoogbouwprojecten die in de afgelopen jaren op de oevers van het IJ in Amsterdam zijn gerealiseerd. Het iconische ontwerp van Arons en Gelauff Architecten stamt uit 2006, van vóór de economische crisis. De realisatie hing in 2007 aan een zijden draadje, elf jaar later nadert het gebouw zijn voltooiing. Aan zeggingskracht heeft het in al die jaren niet ingeboet.

Het project Pontsteiger werd in 2014 nieuw leven ingeblazen. Toen werd de door de gemeente Amsterdam uitgeschreven tender gewonnen door de ontwikkelcombinatie Dura Vermeer/De Nijs. “Dura Vermeer De Nijs kenden het project al uit de jaren daarvoor, ze hadden er al aan gerekend en zij zagen de potentie”, zegt Jeroen Koops, die als ontwikkelaar van New Cheese Development verantwoordelijk is voor het projectmanagement. “Met belegger Bouwinvest was de afname van de huurappartementen ook gegarandeerd. Toen de overeenkomst met de gemeente was getekend, is het ontwerp in hoog tempo uitgewerkt. In februari 2015 zijn we gestart met de bouwkuip in het IJ. De speurtocht naar blindgangers uit de Tweede Wereldoorlog heeft nog vertraging opgeleverd, waardoor pas in november 2015 de eerste paal de grond in kon.”

Pontsteiger

Interieur van een appartement. (Beeld: Egbert de Boer)

Verschillende plannen
Het programma was inmiddels ook aangepast. “Vanaf 2006 zijn er verschillende plannen geweest voor de invulling van Pontsteiger, variërend van 250 tot 500 woningen of een hotel. Wij gingen in eerste instantie uit van 300 huurwoningen, waarvan 96 portiekwoningen in het lage gebouwdeel. De portiekwoningen hebben we op verzoek van Bouwinvest in oppervlakte verdubbeld, van 75 naar 150 vierkante meter. Zodoende gaat het nu om 252 vrije sector huurwoningen, maar daardoor heeft Bouwinvest binnen het plan meer diversiteit gekregen.” De koopappartementen hebben een grootte van 100 tot 700 vierkante meter, die diversiteit past volgens Koops ook beter bij de huidige marktomstandigheden in Amsterdam. “De woningmarkt ziet er nu heel anders uit. Er is sowieso een grote behoefte aan woningen, ook in het midden- en hogere segment.”

Pontsteiger

Uitgang van de ondergrondse parkeergarage van De Pontsteiger.

De verkoop van de 66 appartementen in het acht verdiepingen hoge bruggedeelte, dat de twee torens vanaf de 18e verdieping met elkaar verbindt, verliep dan ook voorspoedig, verzekert Koops. “We hebben nu nog slechts drie kleinere van ca. 115 vierkante meter te koop.     

Het bijzondere van de woningen in het brugdeel is dat het om grote gelijkvloerse appartementen gaat. Op 1 laag is een woning van bijvoorbeeld 300 vierkante meter mogelijk. Dat biedt kopers de kans om hun woning heel flexibel in te delen en om veel eigen wensen te realiseren. De woningscheidende wanden zijn ook van metal stud, dat geeft meer flexibiliteit dan een betonnen wand. De stalen spanten van de constructie van het brugdeel lopen door de woning en de gevel, dat geeft ook een heel bijzonder cachet aan je appartement. Het zijn 66 unieke villa’s geworden.”

Pontsteiger

Iconische kwaliteit
De 90 meter hoge Pontsteiger, blikvanger van de nieuwe woonwijk Houthavens, ontleent zijn iconische kwaliteit aan het bijzondere architectonische ontwerp. Het gebouw vormt een combinatie van een horizontaal U-volume, dat als het ware zweeft boven 4 paviljoens op het maaiveld, en een verticaal U-volume. Het gebouw staat vrij in het water. Koops: “Deze uitgesproken vorm lag vast in het bestemmingsplan en heeft zich in de loop van de tijd bewezen. Die bleek ook aanpasbaar voor verschillende invullingen. Natuurlijk roept het gebouw ook discussie op, dat heb je altijd bij iconische gebouwen. Ik vind het heel goed passen op deze plek, de IJ-oever is een geschikte locatie voor een dergelijk ontwerp. Op kenmerkende posities staan grotere gebouwen, kijk bijvoorbeeld ook naar de A’DAM Toren of filmmuseum Eye. Pontsteiger vormt het ankerpunt voor de Houthavens, zoals vroeger een kerk het ankerpunt was. En het markeert de grens van de oude binnenstad.”

Pontsteiger

(Beeld: Egbert de Boer)

Tekst: Henk Geist
Beeld: Henk Geist, Egbert de Boer
Projectinfo

‘Afhangen van 2.400 binnendeuren was een logistieke uitdaging’
Ruim 2.400 binnendeuren heeft Svedex B.V. geleverd en gemonteerd voor de 252 huur- en 66 koopappartementen van Pontsteiger. “Het was voor ons een uniek project met een grote logistieke uitdaging”, zegt Rob van Asperen namens het bedrijf in Varsseveld. Svedex is hét Nederlandse merk en de expert als het gaat om afgelakte stijldeuren. Al meer dan 60 jaar maakt Svedex vernieuwende collecties.

“Pontsteiger kun je één van de markantste gebouwen van Nederland noemen. Het was voor ons ook een interessant werk, een project om trots op te zijn”, verzekert Van Asperen. “De logistieke kant was daarbij een uitdaging, waarbij we een principeplanning hebben gemaakt van de productie, de aflevering en het afhangen van de deuren. Het ging om een just-in-time productie en levering, dat vraagt een strak overleg met de uitvoerders op het werk. Je moet vooral checken of je terecht kunt, onze vrachtwagens arriveerden in de ochtend en dan moeten de deuren naar de verschillende appartementen worden getransporteerd, waarbij je niet de enige bent die gebruik maakt van de bouwlift. Dat is een kwestie van goede afspraken maken maar de samenwerking en communicatie bij dit project verliepen goed.”

Naast de binnendeuren leverde Svedex ook de hardhouten kozijnen die, net als de binnendeuren, voldoen aan het FSC-keurmerk. “De aannemer heeft de sparingen in de muren gemaakt, daarna hebben we de complete invulling gedaan. Gekozen is voor een kwalitatieve uitstraling, zowel bij de huur- als bij de koopappartementen.” Bij de kozijnen gaat het om hardhouten nastelkozijnen. Bij de deuren gaat het om stompe deuren, die fabrieksmatig zijn afgelakt met Svedex Superlak. De garnituren voor de deuren zijn ook door Svedex geleverd en gemonteerd.

Alle huurappartementen zijn uitgerust met vlakke samengestelde deuren. Bij de koopappartementen gaat het om lijndeuren, waarin verticale lijnen zijn gefreesd. Van Asperen: “Svedex is de specialist in lijndeuren en deze vormen al jaren een belangrijk onderdeel binnen ons assortiment. Met onze unieke koperskeuze online Deur+ tool kregen kopers de mogelijkheid om te kiezen voor een andere stijldeur uit het Svedex assortiment.”


‘Afhangen van 2.400 binnendeuren was een logistieke uitdaging’
Ruim 2.400 binnendeuren heeft Svedex B.V. geleverd en gemonteerd voor de 252 huur- en 66 koopappartementen van Pontsteiger. “Het was voor ons een uniek project met een grote logistieke uitdaging”, zegt Rob van Asperen namens het bedrijf in Varsseveld. Svedex is hét Nederlandse merk en de expert als het gaat om afgelakte stijldeuren. Al meer dan 60 jaar maakt Svedex vernieuwende collecties.

“Pontsteiger kun je één van de markantste gebouwen van Nederland noemen. Het was voor ons ook een interessant werk, een project om trots op te zijn”, verzekert Van Asperen. “De logistieke kant was daarbij een uitdaging, waarbij we een principeplanning hebben gemaakt van de productie, de aflevering en het afhangen van de deuren. Het ging om een just-in-time productie en levering, dat vraagt een strak overleg met de uitvoerders op het werk. Je moet vooral checken of je terecht kunt, onze vrachtwagens arriveerden in de ochtend en dan moeten de deuren naar de verschillende appartementen worden getransporteerd, waarbij je niet de enige bent die gebruik maakt van de bouwlift. Dat is een kwestie van goede afspraken maken maar de samenwerking en communicatie bij dit project verliepen goed.”

Naast de binnendeuren leverde Svedex ook de hardhouten kozijnen die, net als de binnendeuren, voldoen aan het FSC-keurmerk. “De aannemer heeft de sparingen in de muren gemaakt, daarna hebben we de complete invulling gedaan. Gekozen is voor een kwalitatieve uitstraling, zowel bij de huur- als bij de koopappartementen.” Bij de kozijnen gaat het om hardhouten nastelkozijnen. Bij de deuren gaat het om stompe deuren, die fabrieksmatig zijn afgelakt met Svedex Superlak. De garnituren voor de deuren zijn ook door Svedex geleverd en gemonteerd.

Pontsteiger

Alle huurappartementen zijn uitgerust met vlakke samengestelde deuren. Bij de koopappartementen gaat het om lijndeuren, waarin verticale lijnen zijn gefreesd. Van Asperen: “Svedex is de specialist in lijndeuren en deze vormen al jaren een belangrijk onderdeel binnen ons assortiment. Met onze unieke koperskeuze online Deur+ tool kregen kopers de mogelijkheid om te kiezen voor een andere stijldeur uit het Svedex assortiment.”


CV-installatie maakt gebruik van retourwater
Bogro is verantwoordelijk voor de complete CV installatie van Pontsteiger, zowel bij alle appartementen als bij de horecapaviljoens op de begane grond. In 3D en BIM is daar in een vroegtijdig stadium al een ontwerp voor gemaakt, ook in overleg met de andere installateurs die bij het project zijn betrokken. 

Voor het systeem van vloerverwarming wordt gebruik gemaakt van het warmtekoudenet van Nuon in het gebouw. Dat vroeg om een speciale aanpassing omdat de temperatuur van de stadsverwarming met 70 graden Celsius te warm is voor de vloerverwarming. Bogro heeft een voorziening gemaakt waarmee dit water eerst met retourwater uit het gebouw wordt gekoeld naar 40 graden Celsius. Het door Bogro geïnstalleerde systeem bepaalt automatisch wanneer er moet worden verwarmd. Bewoners kunnen straks zelf het moment van koelen bepalen. Een logistieke uitdaging ligt bij de koopwoningen, omdat daar de kopers pas op een laat moment de indeling van hun woning vaststellen en de vloerverwarmingsinstallatie daar op moet worden aangepast.


Optimaal ontwerp door integrale ketensamenwerking
Voor het project Pontsteiger is bewust gekozen voor een samenwerking met ketenpartners, om tot een optimaal ontwerp van de installaties te komen. In de ontwerpfase is door Hiensch het installatieontwerp gemaakt en vertaald in een integraal BIM-model. Hierin zijn alle schachten, technische ruimten en (hoofd)leidingtracés aangegeven en de bouwkundige elementen, constructies en installaties onderling gecoördineerd met de input van de diverse co-makers.

Vanaf de UO-fase is dit model verder uitgewerkt door de individuele co-makers, opdat zij direct met hun eigen uitvoeringstekeningen de realisatie konden aanvangen. Alle separate installatiemodellen zijn in het uitvoeringsmodel gecontroleerd op de uitgangspunten en ruimte-indelingen zoals vastgelegd in het ontwerpmodel. Door deze werkmethode kon het gebouw in de ontwerpfase al geheel ‘virtueel’ gebouwd worden. Omdat de co-makers zich in een vroeg stadium conformeerden met het integrale installatieontwerp zijn de wijzigingen en aanpassingen in de uitvoeringsfase tot een minimum beperkt.


Hoogwaardige deurcommunicatiesystemen voor Pontsteiger Amsterdam
Voor de 252 huurappartementen en de 66 koopappartementen van het project Pontsteiger heeft Vercoma de deurcommunicatiesystemen geleverd. Dit bedrijf biedt innovatieve deurcommunicatie- en toegangscontrole-oplossingen. Een natuurlijke nieuwsgierigheid en flinke dosis ervaring heeft al tot diverse innovatieve oplossingen geleid.

De 252 huurappartementen zijn voorzien van een 2-draads deurcommunicatiesysteem van de serie V2Plus, geproduceerd door het Spaanse Golmar. In elk appartement is dankzij een kleurenbeeldmonitor (Tekna V2Plus) te zien wie er voor de deur staat. De entrees zijn voorzien van de nieuwste serie Nexa code-scroll panelen, bezoekers kunnen tevens vanaf de entreepanelen de portier van Pontsteiger oproepen. 

De 66 koopappartementen zijn voorzien van Vercoma’s high-end deurcommunicatiesysteem, de serie iPlus. Dat is een volledig IP-systeem dat draait over een CAT5-kabel. Er is geen server in het systeem aanwezig waardoor de communicatie razendsnel gaat. In elk appartement hangt een 7” Armani approved touchscreen terminal van het type Beoview7/BK. De entrees zijn voorzien van het vlaggenschip paneel van Vercoma, de V-touch mini/IP LCC. Alle registers zijn daarbij opengetrokken; veel bewoners kozen voor meer dan één monitor in hun appartement en voor een PCM-1/BK camera-paneel bij de eigen voordeur.  

Bij een high-end systeem als de serie iPlus is call-forwarding van de oproep naar de App op de smartphone (iOS en Android) een vanzelfsprekendheid. De meerderheid van de bewoners koos hier dan ook voor. En ook in het koopgedeelte zijn portiermodules Beoview7/PEX aanwezig.

Het iPlus IP deurcommunicatiesysteem is zo flexibel dat ook achteraf nog features aan het bestaande systeem kunnen worden toegevoegd.

Pontsteiger

Stedenbouw partners

Bouwinfo

Opdrachtgever/ontwikkelaar Dura Vermeer Vastgoed en M.J. de Nijs Projectontwikkeling
Uitvoering Dura Vermeer Bouw Midden West, Cruquius en Bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen, Warmenhuizen
Ontwerp Arons & Gelauff Architecten, Amsterdam
Constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs en Van Rossum Infra, Amsterdam
Installatieadviseur Hiensch Engineering, Amsterdam
Bouwfysica DPA Cauberg-Huygen en Blonkadvies, Amsterdam
Bouwperiode half 2015 – november2018

EuroprovylHouten bekleding