Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Podcast met Tom Haak / Velox Future Five

Podcast met Tom Haak / Velox Future Five

Zorg dat je de basis goed op orde hebt. En dat heeft niks met trends te maken. Behandel medewerkers op een respectvolle en goede manier.

Hoe ziet onze toekomst eruit? Velox kijkt in de glazen bol van een expert en preludeert op wat ons te wachten staat. Deze editie: de trends en ontwikkelingen van HR volgens Tom Haak. Sinds 10 jaar leidt Tom het HR Trent Institute. Trendwatchers op het gebied van mensen en organisaties.

Dit zijn de vijf lange termijn trends op het gebied van HR volgens Tom Haak.

1. Employer journey; wat voor ervaring hebben medewerkers

Het is belangrijk om meer aandacht te besteden aan de ervaring van medewerkers, de employee journey. Dit gaat niet alleen om feestjes en andere activiteiten buiten werktijd, maar vooral om de inhoud van het werk zelf. Bij het schetsen van de employee journey, vanaf het moment dat iemand geïnteresseerd is in de organisatie tot aan het einde van het dienstverband, zijn er veel kansen om de ervaring van medewerkers te verbeteren. Voorbeeld: zorg ervoor dat de eerste werkdag van een nieuwe medewerker soepel verloopt en dat iedereen op de hoogte is van zijn of haar komst. Door de ervaring van medewerkers te verbeteren, kunnen organisaties het personeelsverloop verminderen en de productiviteit en prestaties verhogen.

2. Houdt rekening de persoonlijke behoefte van medewerkers

Het is van belang om rekening te houden met de persoonlijke behoeften van medewerkers. Het is belangrijk om vragen te stellen en te luisteren naar medewerkers en te kijken wie het beste is in welke taken, om zo de capaciteit van medewerkers optimaal te benutten. Veel bedrijven blijven echter vasthouden aan vooraf gedefinieerde rollen, taken en verantwoordelijkheden (RTV), waarin bijvoorbeeld A, B en C beschreven staan. Maar misschien is iemand alleen heel goed in A en een beetje in B, terwijl hij of zij niet geschikt is voor taak C. Het is daarom van belang om na te gaan of taak C beter bij iemand anders kan worden ondergebracht die daar wel goed in is.

3. Het aannemen van nieuwe medewerkers is te traag

Terwijl alles steeds sneller gaat, lijken organisaties vaak supertraag te handelen, bijvoorbeeld in het wervingsproces. Vaak duurt dit weken en gaat er kostbare tijd verloren. Hoewel zorgvuldigheid van groot belang is, is het toch mogelijk om snelheid te behouden in het wervingsproces, bijvoorbeeld door het inplannen van sollicitatiegesprekken op vaste momenten. Door een vaste dag per maand of per twee weken te kiezen en enkele tijdslots te reserveren voor sollicitatiegesprekken, kan het proces sneller verlopen zonder dat dit ten koste gaat van de zorgvuldigheid. Het is van cruciaal belang om te blijven zoeken naar manieren om de snelheid en efficiëntie van het werven van nieuwe medewerkers te verhogen, zonder de kwaliteit in gevaar te brengen.

4. Technologie en data worden steeds belangrijker 

Er wordt nog niet optimaal gebruik gemaakt van technologie op de werkplek. Hoewel veel technologie wordt ingezet om de efficiëntie te verbeteren, wordt het nog relatief weinig gebruikt om het leven van mensen op het werk te vereenvoudigen of zelfs te transformeren. Mensen blijven vaak vertrouwen op hun eigen waarnemingen en maken nog niet genoeg gebruik van technologie en data om hun werkzaamheden te ondersteunen. Uiteraard zijn mens en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen ze elkaar versterken. Het is belangrijk om de voordelen van technologie te benutten, zodat deze bijdraagt aan een betere werkervaring voor medewerkers en organisaties helpt hun doelen te bereiken.

5. Een gedeelde purpose zorgt voor meer betrokkenheid

De zoektocht naar zingeving in werk wordt steeds belangrijker voor mensen. Dit wordt met name zichtbaar bij jonge professionals, die op zoek zijn naar een werkomgeving waar ze het verschil kunnen maken en waar hun werk bijdraagt aan de maatschappij. Ze zijn op zoek naar organisaties die actief streven naar een betere wereld en bereid zijn hun steentje bij te dragen. Het is voor hen belangrijk dat ze een gevoel van voldoening krijgen uit hun werk en dat ze weten dat hun inspanningen bijdragen aan een betere toekomst voor iedereen.

Toen en nu

Afgelopen 10 jaar veranderen er wel dingen in het HR-landschap, maar het gaat volgens Tom Haak langzamer dan je zou willen. Kijk je naar technologie dan zie je hele grote en snelle ontwikkelingen, maar als mensen vraagt om een organisatie uit te tekenen, dan wordt er al snel een pyramide getekend. Met een baas bovenaan en daaronder een organisatieschema. En dat is nog vrij traditioneel, aldus Tom. De corona pandemie heeft kortstondig gewerkt als een versneller van een aantal ontwikkelingen, zoals het inzetten van technologie in het werk. Maar in het algemeen zie weer een terugval naar oude patronen.

Gelijke behandeling

Wie heeft het voor het zeggen? De werkgever of werknemer? Volgens Tom ligt de macht bij de werkgever. Daarin is niet zoveel veranderd in de afgelopen jaren. Maar een gedeelte van de werkenden, denk aan freelancers en zzp’ers, onttrekken zich aan die traditionele machtsverhoudingen. Volgens Tom neemt die doelgroep toe. Tom: “Er zitten heel veel mensen in de flexibele schil die je vaak heel hard nodig hebt. Zorg dat je die mensen goed behandeld, zodat ze als je ze weer nodig hebt graag voor je aan de slag willen.” En investeer in ontwikkeling ongeacht of iemand in loondienst is of dat iemand als zzp’er werkzaam is. Beiden leveren een bijdrage aan de organisatie.

De basis op orde

Zorg dat je de basis goed doet. En dat heeft niks met trends te maken. Behandel medewerkers op een respectvolle en goede manier. Wees vriendelijk, betaal goede salarissen, ga met medewerkers in gesprek en luister naar ze.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details