Platform over nieuwbouw, renovatie, restauratie en transformatie
Projecten

Partnerbedrijven bieden totaalpakket voor staalconstructie met staalplaat-betonvloeren, van ontwerp t/m afwerking: Slank, slim en snel gebouwd

_MG_1219-2
Verspreid over vier verdiepingen heeft Tullingh & Partners maar liefst 15.000 m2 staalplaat-betonvloeren gemonteerd. Daarbij werd de voortgang van de staalconstructie gevolgd.

Tekst | Lieke van Zuilekom

Beeld | Vic Obdam Staalbouw en Tullingh & Partners

12 augustus 2021 Leestijd 12 minuten

Deel dit artikel

“Om te komen tot een haalbaar en maakbaar ontwerp en om clashes, faalkosten en verspillingen te voorkomen, werken wij graag in een Bouw Informatie Model (BIM)”, vertelt Pieter Klijn, Technisch Directeur bij Vic Obdam Staalbouw. “Hierbij trekken we actief samen op met ons partnerbedrijf Tullingh & Partners, dat de engineering en uitvoering van de staalplaat-betonvloeren verzorgt. Een mooi visitekaartje van onze intensieve samenwerking is Parkeergarage Schalkstad in Haarlem, dat we recent naar het allerhoogste uitvoeringsniveau hebben gebracht.”

“In een bouwteam vertalen wij de ruimtelijke en esthetische wensen van de architect en opdrachtgever naar een technisch, functioneel én economisch haalbaar en maakbaar ontwerp”, vertelt Klijn. “Daarbij kunnen opdrachtgevers vertrouwen op een uitgebreide kennis en ervaring. Maar ook op gespecialiseerde partnerbedrijven, met wie wij door de jaren heen een mooie samenwerking én vertrouwensband hebben opgebouwd.” Charles van Oldenbarneveld van Tullingh & Partners vult hem aan: “Dankzij de jarenlange samenwerking hebben wij optimaal kennis van elkaars kwaliteiten, mogelijkheden én werkwijze. Hierdoor kunnen we onze specialismen tot in detail afstemmen. We zoeken actief naar mogelijkheden om lichter te bouwen, met minder materialen, zodat het milieu wordt ontlast. Maar ook naar efficiënte indelingen en optimale aansluitingen, zodat de constructie aan het eind van de gebruiksperiode eenvoudig gedemonteerd en hergebruikt kan worden. Door al in een vroeg stadium in te stappen in projecten, kunnen wij het definitieve ontwerp verfijnen op uitvoeringsniveau. Uiteraard in nauw overleg met de opdrachtgever, architect en andere relevante partijen.”

Parkeergarage Schalkstad is eerst uitgewerkt in 3D/BIM. Hierdoor werden clashes, faalkosten en verspillingen tijdens de uitvoering voorkomen.

Maximale vrije hoogte, minimaal materiaalgebruik

Ook voor Parkeergarage Schalkstad hebben beide partners al in een vroeg stadium de constructie en mogelijke optimalisaties in kaart gebracht. Zo stelde Tullingh & Partners een slank type staalplaat-betonvloer voor, waardoor meer vrije hoogte tussen de parkeerverdiepingen ontstaat, aldus Van Oldenbarneveld. “Dankzij een uitgekiende profilering van de staalplaten was een minimale hoeveelheid wapening nodig. In vergelijking met traditionele vloersystemen bevatten staalplaat-betonvloeren bovendien aanzienlijk minder beton. Dit leidt tot flinke gewichtsbesparingen bij vergelijkbare overspanningen en belastingen. In Parkeergarage Schalkstad konden de vloeren maar liefst 3 centimeter dunner worden uitgevoerd, en dat op 4 verdiepingen! Hierdoor konden ook de constructie en fundatie aanzienlijk lichter worden uitgevoerd. Waar in basis een vloer was ontworpen van 16 cm dik, hebben wij dit teruggebracht naar slechts 13 cm, met dezelfde overspanning. Ook is de belastbaarheid van 2,0 kN/m2 vergroot naar 3,0 kN/m2. Hierdoor is de parkeergarage uitstekend voorbereid op de toekomst, waarin het aandeel (zwaardere) elektrische auto’s steeds meer zal toenemen.”

Flinke overspanningen

De nieuwe, bovengrondse parkeergarage van woon- en winkelgebied Schalkstad in Haarlem biedt ruimte aan zo’n 600 personenauto’s. In totaal telt het gebouw vijf bouwlagen, waarvan de bovenste vier in staal zijn uitgevoerd. Eind 2018 kreeg Vic Obdam Staalbouw de productie, levering en montage van de complete staalconstructie gegund, behoudens de wapening en het beton. “De constructie is opgebouwd uit stalen kolommen en liggers, met een overspanning van 16 meter”, vertelt Klijn.    

“De liggers worden met behulp van lasdeuvels aan de staalplaat-betonvloeren gekoppeld, waardoor een optimale samenwerking tussen liggers en vloeren ontstaat.” In totaal bevat de staalconstructie zo’n 500.000 kilo staal. Om de gewenste brandwerendheid van 60 minuten te borgen, zijn de kolommen aanvullend voorzien van wapening en beton. Bovendien hebben de stalen liggers een speciale, brandwerende coating gekregen. Ook de staalplaat-betonvloeren zijn conform de EI-60-eisen voorzien van extra wapening, zonder de slanke vloerconstructie negatief te beïnvloeden.

Elke vier weken één verdieping

Verspreid over vier verdiepingen heeft Tullingh & Partners maar liefst 15.000 m2 staalplaat-betonvloeren gemonteerd. Daarbij werd de voortgang van de staalconstructie gevolgd, aldus Van Oldenbarneveld. “In een bouwtreintje achter Vic Obdam Staalbouw hebben wij just-in-time alle staalplaten aangebracht. Een behoorlijk uitdaging, omdat we te maken hadden met platen tot maar liefst 11 meter lang, die per 15 stuks werden ingehesen! Onder andere dit logistieke proces vroeg om een nauwkeurige afstemming, waar wij uitstekend in geslaagd zijn. Elke vier weken hebben wij gezamenlijk een complete parkeerverdieping van 3.700 m2 gerealiseerd, inclusief constructie, staalplaat-betonvloeren en lasdeuvels.” 

In het eerste kwartaal van 2021 was de staalconstructie gereed. Vervolgens is gestart met de esthetische gevelafwerking. De complete staalconstructie is rondom voorzien van stalen frames met ca. 4.000 Douglashouten ribben in een lamellenstructuur, die tevens door Vic Obdam Staalbouw zijn geprefabriceerd, geleverd en gemonteerd.  

Elke vier weken hebben Vic Obdam Staalbouw en Tullingh & Partners gezamenlijk een complete parkeerverdieping van 3.700 m2 gerealiseerd, inclusief constructie, staalplaat-betonvloeren en lasdeuvels.

Uitstekende duurzaamheid, lage CO2-footprint

Met de bouw van Parkeergarage Schalkstad geven Vic Obdam Staalbouw en Tullingh & Partners uitstekend invulling aan de duurzaamheidsambitie van ontwikkelaar AM en opdrachtgever BAM Wonen Speciale Projecten. “Bouwen met staal is materiaalarm bouwen”, benadrukt Klijn. “Voor de constructiedelen wordt niet meer materiaal gebruikt dan nodig. Bovendien worden alle onderdelen onder de beste klimaat- en arbeidsomstandigheden geprefabriceerd in onze energieneutrale fabriek in Obdam.” Ook de staalplaat-betonvloeren worden lokaal geproduceerd, benadrukt Van Oldenbarneveld. “In combinatie met de slanke opbouw en hoge belastbaarheid is ook de staalplaat-betonvloer dus een zeer duurzame keuze.” Alle constructiedelen zijn zo slim en efficiënt mogelijk naar de bouw vervoerd waardoor, in combinatie met een efficiënte productie en een minimaal materiaalgebruik, de CO2-footprint van beide bouwteampartners tot een minimum beperkt bleef. Daarmee bewijzen Vic Obdam Staalbouw en Tullingh & Partners dat zij dé perfecte partners zijn voor ieder project waarin duurzaamheid én een efficiënt ruimtegebruik naar het allerhoogste niveau getild moeten worden.    

Optimale vloerafdichting

In de nieuwe, bovengrondse parkeergarage van woon- en winkelgebied Schalkstad in Haarlem is maar liefst 15.000 m2 aan staalplaat-betonvloeren gemonteerd. In de stalen bodemplaten van deze vloeren zijn diverse sparingen voor de staalconstructie opgenomen. Bovendien is er een uitgekiende hoeveelheid wapening verwerkt, om een optimale draagkracht en hoge brandwerendheid te garanderen. Om de staalplaten betondicht af te dichten en lekwater en corrosiesporen aan de onderzijde van de vloeren te voorkomen, zijn verschillende afdichtingsproducten van Celdex verwerkt.

Als vaste partner van Tullingh & Partners heeft Celdex voor dit project butyltapes en geprofileerde vulstroken geleverd. “De butyltapes zijn onder andere benut om opstanden tegen staalkolommen beton- en waterdicht af te plakken”, vertelt Henny van der Heijden, productmanager bij Celdex. “Voor de geprofileerde stalen bodemplaten hebben wij vulstroken op maat gemaakt, die zeer eenvoudig verkleefd kunnen worden en de contouren van de staalplaten volgen. Op de plaatsen waar de wapening door het staal steekt, zijn vooraf gaten in de vulstroken voorzien. Hierdoor wordt een optimale vloerafdichting zonder plooien of scheuren geborgd.”

Zeer slanke vloerconstructie

In parkeergarage Schalkstad is maar liefst 15.000 m2 aan staalplaat-betonvloeren gemonteerd, ten behoeve van de verdiepingen en hellingbanen. Aan de basis van deze vloeren liggen de HODY 60 trapeziumplaten van REPPEL b.v., die fungeren als bekisting én onderwapening.

“In dit project is gekozen voor HODY 60 trapeziumplaten met een staaldikte van 1 mm, waarmee een betonvloerdikte van slechts 130 mm gerealiseerd kon worden”, vertelt Reginald van Dooremalen van REPPEL b.v.. “De HODY 60 trapeziumplaten worden geproduceerd in onze fabriek in Zwijndrecht. De platen hebben een werkende breedte van 1.010 mm en worden op plaatlengtes tot 12 meter gewalst. In parkeergarage Schalkstad is grotendeels gewerkt met plaatlengtes van bijna 11 meter. Hierdoor konden de grote vloervelden snel worden dichtgelegd. Per deellevering hebben wij de HODY platen op klantspecificatie gebundeld, gemerkt en geladen, waarna ze just-in-time naar het project zijn vervoerd. Daar konden de bundels direct vanaf de vrachtagens naar de juiste plek worden gehesen. Mede hierdoor kon in één week tijd een volledige verdieping gemonteerd worden en bleef het bouwtreintje uitstekend op gang.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details