Parkeergarage P3
01:58
30-11-2018

Parkeergarage P3, Schiphol

Twee jaar na de ingebruikname van de parkeergarage P3 voor lang parkeren op de luchthaven Schiphol is deze voorziening toe aan een uitbreiding. Daarmee wordt de parkeercapaciteit van P3 bijna verdubbeld.

De uitbreiding wordt in opdracht van Royal Schiphol Group gerealiseerd door Ballast Nedam Parking, dat ook verantwoordelijk was voor de bouw van de al bestaande P3 garage. De uitbreiding, goed voor 2.541 parkeerplekken, is vrijwel identiek aan de bestaande door Zwarts & Jansma Architecten ontworpen garage, waar 2.655 auto’s kunnen worden gestald. 

De vijf verdiepingen van de garages worden ontsloten door twee spiraalvormige hellingbanen. “Het concept met de ‘wokkels’ en eenrichtingsverkeer is door ons bedacht”, zegt Frenky Prins, commercial manager bij Ballast Nedam Parking. “Via de ene hellingbaan ga je omhoog en kun je bij aankomst op een verdieping meteen op een display zien of er nog vrije plekken zijn. Zo niet, dan rij je door naar de volgende verdieping. Via de andere hellingbaan verlaat je de garage. Op elke verdieping geldt eenrichtingsverkeer, dat is beter voor de doorstroming en voorkomt opstoppingen en zoekverkeer. In aansluiting op het eenrichtingsverkeer zijn er schuine parkeervakken, daarmee kunnen we de beschikbare ruimte ook beter benutten.”

Parkeergarage P3

Luchtbruggen
Beide garages worden op elke verdieping met elkaar verbonden door twee luchtbruggen. Om op de luchthaven te komen, maken de bezoekers van de uitbreiding gebruik van de bestaande hoofdentree met trappenhuis en twee liften, waar ze op het aansluitende plein op de bus naar de vertrekhallen kunnen stappen.    

Onderdeel van dit project vormt ook het dak dat op de bestaande P3 garage wordt aangebracht. De uitbreiding krijgt eenzelfde dak. De gegalvaniseerde stalen en transparante gevelpanelen van de bestaande garage krijgen uit esthetische overwegingen een witte coating en worden opnieuw geplaatst bij de uitbreiding, waarna de bestaande garage wordt voorzien van nieuwe witte gevelelementen. Dankzij de open lamellenstructuur van de gevelpanelen is er in de garages sprake van natuurlijke ventilatie. Ook de uitbreiding krijgt in het midden een vide over de gehele hoogte van het gebouw, met planten en bomen.

Parkeergarage P3

Marktleider
Ballast Nedam Parking heeft onlangs ook de tijdelijke uitbreiding van de P1 parkeergarage naast het nieuwe Hilton hotel opgeleverd. In minder dan 5 maanden tijd werd een extensie van drie parkeerlagen gebouwd. De totale capaciteit van P1 steeg hiermee met 560 parkeerplaatsen. Deze uitbreiding was noodzakelijk omdat elders op de luchthaven een parkeervoorziening moest wijken voor de bouw van een nieuwe pier. Bij de uitbreiding van P1 is een demontabel systeem toegepast, dat in de toekomst nog kan worden uitgebreid, maar over een aantal jaren ook weer kan worden ontmanteld. Ook de nieuwe pier wordt door Ballast Nedam, in samenwerking met TAV Construction, gebouwd.

Ballast Nedam Parking is de tak binnen Ballast Nedam die verantwoordelijk is voor de bouw van boven- en ondergrondse parkeergarages en is op dat gebied één van de marktleiders in Nederland. Prins: “We zijn nu alleen nog in Nederland actief. Wij hebben bijvoorbeeld de garage in de zeereep van Katwijk gebouwd, die veel prijzen heeft ontvangen. We willen onze activiteiten uitbreiden naar Duitsland en Engeland. In Duitsland doen we dat via onze dochteronderneming Heitkamp, want vooral in dat land is er nog een groeiende markt.”

Zowel de uitbreiding van P1 als die van P3 wordt uitgevoerd met de vaste ketenpartners. Prins: “We werken altijd met dezelfde partners, dat is iets unieks in dit segment van de markt. Het is een goede manier om het proces onder controle te houden. Vooraf is het hele proces al duidelijk afgebakend, elke partner weet wat hij moet doen. We kunnen daardoor steeds efficiënter en sneller een parkeergarage realiseren.”   

Tekst: Henk Geist
Beeld: René van der Waal
Projectinfo

Montage van de kanaalplaatvloeren
Net als bij de bestaande Parkeergarage P3 op Schiphol is DWM Nederland ook bij de Extensie verantwoordelijk voor de montage van de kanaalplaatvloeren. Het bedrijf monteert hiervoor circa 3.000 platen. Daarnaast neemt DWM Nederland, één van de ketenpartners van Hoofdaannemer Ballast Nedam Parking, ook de montage van de 3 stuks noodtrappenhuizen voor zijn rekening. Hierin zitten prefab betontrappen met aangestort onder- en bovenbordes.

De kanaalplaten van 320 mm dik worden zowel van buitenaf als van binnenuit in de nieuwe parkeergarage gemonteerd met behulp van een 160-tons rupskraan met beweegbare jib. Tussen de staalconstructie door, welke met hulpstaal constructief stabiel wordt gehouden, worden de vloerplaten op hun plek gemanoeuvreerd. “Het door de staalconstructie heen plaatsen van de kanaalplaten vergt uiterste precisie”, zegt directeur Kees de Wit. “Dankzij het vakmanschap van onze monteurs en kraanmachinist slagen wij hierin.”

De montage van deze parkeergarage vindt wederom plaats in de vorm van een treintje waarbij Kampstaal Staalbouw eerst de staalconstructie aanbrengt en DWM Nederland meteen aansluit met de kanaalplaatvloeren. Deze uitbreiding is over 8 vakken verdeeld. Zodra er een vak op hoogte is, start eenieder met het volgende vak en zo gaan alle partners achter elkaar aan. In 12 weken tijd worden zo de vijf verdiepingsvloeren aangebracht. Per dag worden er circa 12 vrachten kanaalplaatvloeren aangevoerd, zodat er sprake is van een aangesloten montage door DWM Nederland.


2.500 ton staal voor opbouw en uitbreiding
Voor de uitbreiding van parkeergarage P3 op Schiphol levert Kampstaal in totaal 2.500 ton staal. In de upgrade van de bestaande garage is ca. 400 ton verwerkt voor het aanbrengen van een dak op de garage met aan de voorzijde een luifel. Ook heeft het bestaande hoofdtrappenhuis een opbouw gekregen, bekleed met geperforeerd staal in een opvallende kleur om dit gebouwdeel meer te accentueren. Tevens zijn de gevelroosters opgefrist door ze van een witte coating te voorzien.

De nieuwe dakconstructie van P3 bestaat uit kolommen en liggers. De constructie borduurt voort op de bestaande kolommenstructuur. De nieuwe luifel rust met kolommen op een nieuw aangebrachte fundering. De luifel is bekleed met gevelbeplating om het geheel een strak aanzien te geven. De constructie van de uitbreiding is een kopie van die van het bestaande deel. In totaal wordt hiervoor 2.100 ton staal gebruikt. Deze constructie bestaat uit een stabiele kern, tevens de vide, twee stalen wokkels, bestaande uit kolommen en liggers met daartussen staalplaatbetonvloeren om op de verdiepingen te komen en een staalconstructie met betonvloeren als parkeerdekken. De beide garages worden met twee bruggen per verdieping aan elkaar verbonden. Voor de vluchtwegen zijn drie trappenhuizen gebouwd, bekleed met brandwerende voorzieningen.

Bouwinfo

Opdrachtgever Royal Schiphol Group
Uitvoering Ballast Nedam Parking, Maarssen
Ontwerp Ballast Nedam Parking ism Zwarts & Jansma Architecten, Amsterdam

BISON Shopping CenterLeidsche Rijn